Gå til innhold
Arkivverket

[#44935] Otto Albin Pedersen frå Vefsn - døde i Sauda


Gjest Jan Sæthre
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sæthre

Otto Albin Pedersen skal vere fødd i Vefsn før 1890. Han skal seinare ha flytta til Sauda der han døde. Han skal ha hatt 3 heilsøsken og 3 halvsøsken, alle med same mor. Namna til heilsøskena skal vere: Karl Johan (Han skal ha flytta til Meråker), Augusta Amalie og Oskar Petronius (Han flytte til Voss og døde der). Oskar - gift med Guri er besteforeldre til kona mi). Foreldra deira skal vere Margreta Katharina (ev. Katharina Margreta) og Peder August Pedersen. Eg er interessert i alle muleg opplysninga r om desse, aller helst og kilder. ( Det er lagt ut liknande etterlysning under Nordland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her er iallfall familien i FT 1900: LenkeViss du er heldig, så er krk.bøken scanna for den tida Otto m.m. vart f. slik at kan finna meir data på dei. Eg har ikkje sjekka det.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Familien bodde på husmannsplassen Storforsen under Ner-Hjortskarmoen i Grane fra slutten av 1890-årene. Peder August Pedersen var fra Ørebro i Midt-Sverige, oppgitt født 1848 (far: Per Person). Han kom til Grane omkring 1880 og jobbet i sølvgruvene i Ner-Svenningdalen. Han ble gift i 1886 med Margreta Katharina ('Greta') Matsdtr (oppgitt f. 1850 i Tåsjø, Jamtland, far: Mats Olson). Fra før ekteskapet er det kun nevnt hennes sønn Jøns Daniel Matson (f. 1877 i Tåsjø) som fulgte med henne til Grane.I ekteskapet er følgende barn kjent: Augusta Amalie (1882-1956) - gift 1905 med Alfred Nikolai Olsen fra Ner-Hjortskarmoen og bosatt på Båtneset under samme gard. Mange barn er nevnt, og noen lever kanskje fortsatt.Karl Johan (1887-1981) giftet seg med Olea Halvorsen og bodde en tid på Skogly under Ner-Hjortskarmoen. Skilt i 1930-årene. 4 barn.Otto Albin (1889). Bodde sørpå og deretter i Sverige, heter det.Oskar Petrinius (1893). Bodde sørpå og deretter i Sverige, heter det.Det blir sagt at det var flere barn, men kirkebøkene og folketellinga viser bare disse. (Grane ført egne kirkebøker på denne tiden, og de er ikke lagt ut på nettet ennå.)Peder August Pedersen døde i 1905, og kort tid etter forlot familien Storforsen. 'Greta' Matsdtr. dro etterhvert tilbake til Sverige hvor hun visstnok døde i 1920-årene.Alt dette er hentet fra Vefsn bygdebok, særbind III b, Gardhistorie for Grane, side 296, 298 og 299. Dersom du låner boka (alle biblioteker burde kunne skaffe den), får du også se bildet av huset og plassen de bodde på.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Takk til svar så langt. Når det gjeld Oskar, så er det muleg at han har vore innom Sverige, men han gifte seg på Voss ca 1923-24, budde ei stund i Hallingdal, men dei siste 15-20 åra budde dei på Voss. Han døydde i 1968.Otto Albin skal vere gravlagt i Sauda. Eg let tråden stå open ei stund enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Viss eg hadde fått dette til no, så skulle det vist ei side i krk.bok frå Voss, 1922-23. Oskar og Gudrid gifta seg 15.12.1922.Eg prøvde å leggja det inn, lukkast ikkje, men det var iallfall svært enkelt å finna dei i dei scanna bøkene!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.