Gå til innhold
Arkivverket

[#44939] Giert Schlingewater, 1600-tallet, Mandal-Kristiansand


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Er det noen som har noen opplysninger om Giert Schlingewater og hans familie?Jeg har notert at han var død før 14/4-1686. Hans enke Johanne levde i Kristiansand i 1687, 70 år gammel. Han skal ha vært skriver i Mandal, samt i Oddernes og Høllen og i Ve og Klepland.Har sett navnet skrevet i ulike kombinasjoner -Sclingelvather, Schlingevaeter, Schlugenvalter, Schlingevaeter...Han kan ha hatt en datter Karen som var gift med presten Søren Isaksen Friis. Kan også ha hatt en datter Marta Elena som var gift med toller Novock i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Ja, han _kan_ være en slektning. Etter å ha søkt etter Marcus på Google, finner jeg at noen mener han er fra Holstein. Stemmer det?Giert Schlingewater står oppført i borgerboken for Kristiansand: 'ca. 1650-1663 var Giert Slingwater by- og rådstuskriver i Kr.sand; samtidig og seinere sorenskriver i Odde og Høllen tiglag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte at Marcus kommer fra Holstein, da jeg ikke har søkt på Google. Hva skulle kildegrunnlaget på Google være for at Marcus kom fra Holstein ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Har ikke klart å finne noen slags form for slektskrets rundt Gert Sclingewater i bøker som omhandler Mandal og Kristiansand. I boken 'Klevefolk' nevnes at han bodde på plassen vestre Kleven under Ormestad (i Halse).Noen som kjenner noe til denne sorenskriveren?Kjenner noen til slektskretsen rundt kappelanen Søren Isaksen Friis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I registeret til NST finner jeg:Schlingewater Gert, byskr. 20: 46Ellers har du jo Mandals Bys Historie, foreløpig 2 bind, selv om det i disse bøkene i liten grad står om slektsforhold, selv om en del forbindelser mellom de gamle Mandalsslektene nevnes.Det er en stund siden jeg var gjennom dem så jeg tar ikke navnet i farten, men det var jo en del personer i distriktet rundt 1600+- som tydelig hadde navn med fremmes opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg har sett i de to bindene av NST der han er nevnt (#10 og #20). Der står kun hans navn, yrker (byskriver og postmester) og årstall. Han er ikke nevnt i registeret til Mandals bys historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Torgersen

Prøver igjen...Er det noen som kjenner til Sorenskriver Gert Schlingewater og hans familie. Skal ha bodd i Kristiansand- og Mandalsområdet på slutten av 1600-tallet?Kjenner noen til slektskretsen rundt kappelanen Søren Isaksen Friis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Har vært på SAK et par dager og har fotografert en del dokumenter.Jeg ser at G.S opptrer som skriver/forsegler i området Søgne/Oddernes fra ca 1650 og utover. (Kun det øyet har falt på).Har ikke sett om han har vært nevnt i personlig sammenheng,men han kan dukke opp da jeg foreløpig ikke har lest dokumentene (3500 sider) og må være litt selektiv i utgangspunktet. Skal ha ham i minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per Torgersen

I følge bygdebøkene for Kvinesdal var Søfren Isaksen Friis residerende kappellan i Kristiansand fra 1665 til han døde der i 1691. Hans hustru het Karen og levde i 1694. Han hadde en sønn Samuel, født i Kristiansand i 1681.I skiftet til toller Fredrik Novock i Mandal, som skjedde i flere etapper 1699-1702, opplyses 'Børnenes Moster, Karen Sal. hr. Søren Friises'. Dette tyder på at den Karen som var gift med Søren Isaksen Friis var tante til tollerens døtre. Det opplyses videre at konen til tolleren var 'Sal. Matrone Martha Elene Schlingevaeter'. Ut fra slektsnavnet kan man da gjette at både Karen og Marte Elene var døtre til sorenskriver Giert Schlingewater. Eller søstrene hans?Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Kom over et gammelt tema under Telemark:LenkeI og for seg mye av de samme opplysningene, men opplysningen i det nest siste innlegget om at Fredrik Novac hadde anhendet eiendommer i Holstein gir jo et spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg kjenner til dette da det står i skiftet at han har en låst koffert med dokumenter hvorav: '27. Een Pacque med Tydske og hollsteenske Brever udi, angaaende Sal. Tolderens Jordegods udi Holsteen, som berettes at være soldt.'Noen som kjenner til Giert Schlingewaters familie og om han var svigerfar til tolleren Fredrik Novock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Fant dette i dag på SAK, kansje ikke så meget men dog. Skjøte fra Kong. Commisonarius og amt forvalter Jacob Povelsen Riis til Jørgen Jensen Gjusvik i Tveit m.k. Guri Svvendsdatter på 1/2 hud og 1/4 g.sk. i Gjusvik. (Som han hadde handlet til seg av sorenskriver Geert Schlingvater og avd. Gunnhild Kjøstes arvinger.) Skjøte av 1699. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Takk for info fra Justvik.Jeg har slått opp på Nedre Dønnestad i bygdebok for Tveit: Gjert Schlingswater blir i 1658 tilsatt som Sorenskriver i Oddernes og Høllen og får da brev på gården Dønnestad. Gjert S. makebytter til seg Dønnestad mot 'Stevneland' - hvor er det? Dønnestad blir enkesete for skriverenker og Gjert S. har ikke bodd der. (Justvik har jeg ikke slått opp på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kan det være en forvansking av Stemmen under Kongsgård (43)i Oddernes? Det blir noe nærmer 'storbyen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Per Torgersen

Prøver igjen...Er det noen som kjenner til Sorenskriver Gert Schlingewater og hans familie. Skal ha bodd i Kristiansand- og Mandalsområdet på slutten av 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Ser at Torleif har hadde funnet dette, men hva med denne Gonild Kjøstes arvinger? og hvor er Kjøste eller er det familienavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Takk Kristian. Som du oppdaget etterhvert var henvisning du nevnte med i innlegg (14). Her er linken til original pantebok: Lenke På bildet har jeg understreket navnet Gonhild Kjøste, eller står det 'Kjostes' eller 'Kjoses' (Kjos i Vågsbygd)? Prikken over 'o' er vel egentlig prikk over 'j', slik at det ikke er 'ø' men 'o'?(Kjøste er forøvrig et sted i Drammen. Om det er brukt som slektsnavn vet ikke jeg.)Er Giert i slekt med Marcus Slingwater i Christiania?Har Giert en datter Marta Elena (som var gift med toller Novock i Mandal)?

bilete10510.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Som nevnt i (11): I skiftet til toller Fredrik Novock i Mandal, som skjedde i flere etapper 1699-1702, opplyses 'Børnenes Moster, Karen Sal. hr. Søren Friises'. Dette tyder på at den Karen som var gift med Søren Isaksen Friis var tante til tollerens døtre. Det opplyses videre at konen til tolleren var 'Sal. Matrone Martha Elene Schlingevaeter'. Ut fra slektsnavnet kan man da gjette at både Karen og Marte Elene var døtre til sorenskriver Giert Schlingewater. Eller søstrene hans? Eller de kan være halvsøstre (samme mor)...Mye tyder på at Søren Isaksen Friis også hadde to døtre, Edel Margrethe og Maren, som begge ble gift i Danmark. Moren deres var søster av konen til prost Hans Christensen Mariager i Vinding-Vind, Birgitte Richardsdatter Stoud Lenke. Sørens sønn Samuel, som ble født i Kristiansand i 1681, havnet i Kvinesdal, der også en datter av tolleren bosatte seg. Samuel hadde en datter med navnet Karen, noe som kan tyde på at Karen Schlingwater(?) muligens var hans mor, mens NN Richardsdatter muligens var moren til de to eldre søstrene? Karens søster, Marta Elena Schlingwater var gift med tolleren Fredrik Novock. Men var de to søstrene døtre av sorenskriver Giert Schlingewater eller var de hans (hel- eller halv-) søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg driver f.t med å avskrive skiftekortene over Mandal på SAK. Der finnes et skifte etter tolder Fredrick Novock gift med Marta Elena Schlingevater i 1699. Her nevnes paret sine 8 døtre. i 1702 dukker det opp omtrent et likelydene skifte for tolleren,det siste er et dødskifte etter han. En annen ting jeg har grubblet litt over, er et skifte etter Claws Giertsen fra 1705, om han kan være en sønn av Giert, og således en svoger av Toller Novock. Endel eiendom, med bl.a hus i Chr.sand.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.