Gå til innhold
Arkivverket

[#44941] Anna Halvorsdatter, Torsken, Troms


Gjest Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Kristiansen

Jeg har bare funnet en eneste person som heter Halvor i Manntallene 1763 Berg/Torsken, og ingen i 1769. Ane Halvorsdtr f.1752 ville ikke vært med i 1763 ettersom hun var under 12 år. Her er familien i Berg prgj 1763:FINSÆTHERBondegods Halvor Olsøn MKisten Olsdr: KOle Halvorsøn BHans Halvors: BLisbeth Halvorsdr: BKisten Halvorsdr: BJeg fant ei Elisabeth Halvorsdtr 65 år, i Torsken i 1801. Det kan være den Lisbeth Halvorsdtr over. Jeg fant ikke noen av disse i Torsken 1769, har ikke Manntallet for Berg 1769, så jeg vet ikke om de fortsatt bodde på Finsæther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Jeg søkte på FamilySearch etter Ane Halvorsdtr og fant at hun var gift med Eleazer Pedersen. Han var fra Sandsvik i Torsken. Hun var også oppgitt å være født i Sandsvik, Torsken, farens navn var ikke nevnt. Nabogården til Sandsvik er Teistevik der Ane døde i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Hei. Takk for svar også denne gangen(!). Ja, det er enkelte 'nøtter' i denne greina av familien som jeg ikke finner helt ut av, men nå har jeg i alle fall noe litt mer håndfast å holde meg til. Skal se hva jeg finner ut om gården Teistevik og dens beboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar ca 18 sider med etterkommere på far til Eliaser Pedersen. De er omtalt s. 458 0g s. 276 i Berg og Torsken bygdebok. De bodde Sandvik og i Botn i Torsken.Du har jo et vanskelig område å lete i, men kanskje det finnes skifter fra dette området. Det har en liste over navn i skifter på statsarkivet i Tromsø, den er bare på avdøde og ikke lagt inn på data. Men de hjelper deg sikkert hvis du skriver tl dem.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heioverså at du bodde i Tromsø, så da burde det jo ikke være vanskelig å få hjelp på arkivet der. Regner med du har vært der før.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Hei Steinar.Takk for svar. Jeg er faktisk så ny som 'slektsforsker' at jeg ennå ikke har vært på Statsarkivet. Det har ikke passet med mine arbeidstider i høst, men jeg skal se om jeg kommer meg bort nå i romjula, siden jeg har fri da. Ellers har jeg strevd fælt med mine Senja-aner siden jeg ble grepet av denne 'basillen'. Peder Olsen og (særlig) kona Engel Kristine Kristensdatter (f. l713) har f.eks. voldt endel besvær. Går det an å spørre om du vet noe om disse to, f.eks. hvem hun var?Med håpefull hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linn Moan

Hei Anita. Statsarkivet har åpent på ettermiddagene på tirsdager (til 19.45). Arkivet har skiftene fram til 1805 avskrevet i kortform og sortert etter stedsnavn. MEGET nyttig for oss som leter slekt! Jeg har en del slekt i Berg og Torsken, men har ikke min egen pc tilgjengelig på noen uker (repareres), så jeg kan ikke si sikkert hva jeg har om disse. Husk at selv om bygdeboka for B&T er et flott utgangspunkt, så er det masse feil i den også!Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Hei Linn.Ja, jeg har jo etterhvert oppdaget at både bygdebøker og FS kan være høyst upålitelige, for ikke å si direkte feilaktige som kilder. For en helt uerfaren 'slektsforsker' som meg er bygdebøkene likevel greie å ty til som en slags 'starthjelp', så lenge man er klar over fallgrubene som kan ligge i å stole for mye på dem. Men jeg har sett forlengst at i mange tilfeller er det bare ett å gjøre; komme seg til originalkildene, hvis slikt er bevart. Mine forfedre i Berg og Torsken har forøvrig voldt meg endel bry, og jeg har spekulert mye på endel personer uten å komme noe særlig videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Ja, jeg er selv fra Berg, og har derfor mye slekt her. Siden flere av de eldre kirkebøkene (og klokkerbøkene) gikk tapt i brann, så er det vanskelig å kunne slå fast ting med full sikkerhet. -Men det finnes jo andre kilder man kan bruke, om man bare leter grundig og lenge... :-)Mvh Linn Moan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.