Gå til innhold
Arkivverket

[#44949] Pernille Eliasdatter, f 1808, Foldereid, og siden Vemundvik


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

FT-1891 finnes på kort i Riksarkivet. Der fant jeg for Vemundvik herred, Tellingskrets 1, Høknes og Hals, husliste 37: Pernille Eliasdatter, f. 1808, fødested Foldereid, enke. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Pernille og hennes fader Elias? Hvilken gård kan husliste 37 være?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom Nærøy bygdebok bind I ( Foldereid),finner jeg ingen opplagte Perniller.Den eneste Pernille Eliasdatter som er nevnt, er ei Pernille Margrethe (født 27.09.1829 - død ukjent). Hun var gift med Elias Ingebrigten Saur (02.03.1818-1875)og var bruker av garden År gnr 15 bnr 3 i Foldereid. Hennes foreldre var Elias Andreasen Strand (f 1794 i Overhalla - d 08.08.1871) og Anne Christine Pedersdatter Okstad (f 1796 på Høylandet - d 22.03.1877)En annen mulighet kan være at Elias Nilsen (f ca 1768) i andre ekteskap med Olava Isaksdatter Aunevik (f 1776), kan ha hatt ei datter med navn Pernille. Kun ett barn, Beret Dorthea f 1800, er nevn i bygdeboka. Dette er den enste 'Elias' i Foldereid med barn i aktuelt tidsrom som er nevnt der andre barn ikke 'kolliderer'. Elias Nilsen var bruker av garden Årfor (gnr 4 bnr 3)i Foldereid.Elias Høier Tommasen (f 1767 i Beitstad) kunne man tenke seg var en mulig kandidat, men han har sitt sjette barn Boletta født 1807 og sitt sjuende barn Mikal f 1812, ihht bygdeboka.Sannsynligheten for at disse er noen av de du leter etter er særdeles liten. Jeg finner forøvrig flere Elias-sønner i Foldereid som er født i Fosnes og på Høylandet!Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Dag for at du sjekket Nærøy bygdebok bind I. Jeg visste ikke at Foldereid sognet under Nærøy. Har ikke funnet Pernille ved FT 1875, 1885, 1900. I Statsarkivet i Trondheim ligger FT-1885, den må sjekkes. Det er mange som venter på at kirkeboka for Namsos for slutten av 1800-tallet skal bli frigitt og tilgjengelig. Er det noe nytt i den saken?.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Morten, men Pernille fikk sitt første barn, en datter Elen Julie, i 1833, fader Johan Ingebrigtsen. Så den Pernille f. 1828 blir nok for ung.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thorbjørn.Ad ditt innlegg #3 – om Foldereid’s tilhørighet.Nærøy bygdebøker (bind I – VI ; totalt 4091 sider) omfatter de gamle kommunene Nærøy, Kolvereid, Foldereid og Gravvik som i 1964 ble til Nærøy kommune.Når jeg leser kirkebøkene, vil Foldereid ligge under både Kolvereid og Foldereid (grunnet indekseringen hos Digitalarkivet). Foldereid hørte til Kolvereid prestegjeld, men bygda har/hadde egen kirke og kirkegard. Kirkeboka for Nærøy inneholder også info om det som i dag er Vikna kommune (se Viknaboka bind I – III), da dette var samme prestegjeld i ’gamle dager’. Gamle Gravvik kommune finnes oftest i kirkebøkene for Leka prestegjeld.Når jeg leter etter folk fra dette distriktet, er bygdebøkene for Høylandet (NT), Bindal (NO) og Sømna (NO) interessant støttelitteratur. Fosnes (NT) kommer etter og har første bind klart. Leka (NT) venter jeg på, men Jostein Riseth på Leka har kontroll på det meste (..kommer det snart ei bok, Jostein ?)Når det gjelder skannede kirkebøker for Namdalen, er det ikke bare du som skulle ønske at flere var tilgjengelige på nettet. Særlig de i perioden 1801 – 1865 da folketellinger ikke finnes.Ad ditt innlegg # 5 – Pernilles barnJeg finner ingen Elen Julie i FT 1865. Har du flere opplysninger om henne? Hvem er ’fader’ Johan Ingebrigtsen ? Høknes er såvidt jeg vet, en bydel øst i Namsos.Her ble det lite om eventuelle Perniller, men håper at infoen om Nærøy bygdebøker engang kan komme til nytte for noen.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Elen finner du her (Elen Johannesd Svean gård) i FT-1865 LenkeJeg har få opplysninger om Johan Ingebrigtsen, men han er født rundt 1812 på Høknes gård i utkanten av Namsos.Vet ikke når han døde.mvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Enke Pernille Eliasdatter født 1807 Kolvereid, bopel Høknæs i Namsos dør 17.12.1894. Dødsfallet er anmeldt for skifteretten. Ved FT-1891 står det at hun er født 1808 i Foldereid (innlegg nr 1).I Minesterialboka for Fosnes i Fosnes (1815-1830) for Konfirmanter 1825 finner jeg Lenke Peternele Eliasdatter Statland, foreldre Elias Nielsen og Olava Isachsdtr, dpt 15 november 1807. Foreldrene er de samme som Dag Fjær nevner i innlegg nr 2. Det betyr at de fikk en datter Pernille i 1807. I bygdeboka for Nærøy Bd 1 om Årfor i Foldereid står det: Gunder Olsen og innflytter Elias Nilsen som brukte gårdparten sammen fra 1797 til 1805. Hans far Nils Ingebrigtsen f ca 1735.SPM 1: At dødsfallet er meldt skifteretten, betyr det at det fins et skifte?SPM 2: Hvor ble det av familien til Elias og Olava etter 1805? Hva med barna, sønnen Christian f 1795 hvor videre?, Berit f 1800 - hvor videre?SPM 3: Konfirmert 1825, bopel Statland. Hvilke kirkebøker bør man søke i for å finne foreldrenes død? Har søkt gjennom Foldereid og Kolvereid samt Fosnes fram til 1866 uten å finne dem. Tilhører Statland noe annet kirkesogn i denne tida?SPM 4: Elias Nilsen er nevnt som innflytter i boka. Hvorfra kom han? Og faren Nils Ingebrigtsen f ca 1735? Hvorfra?Jeg skulle gjerne ha funnet flere spor etter denne familien.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.