Gå til innhold
Arkivverket

[#44950] Ellingsgaard slekt efterlyses!


Gjest Dorthe Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dorthe Hansen

FT. 1701 for Tresfjord, fremgår det at der boede en Rasmus Ellingsgaard 36 år, samt en Olle Erichsen 35 år på Ellingsgaarden. Er der nogen der kender deres efterkommere?? De kan muligvis være i familie med 'min' Knud Olsen Ellingsgaard f. 1744 i Tresfjord. Kan nogen hjælpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Kan dessverre ikke hjelpe deg her. Bygdebok for området er under arbeid, og vi får håpe på at den kommer snart. Men siden det er jul tillater jeg meg likevel en liten helsing da Ellingsgard er i mitt nabolag. Utdrag av en liten historie fra Ellingsgard tar jeg også sjangsen på, av Ivar Brovold skrevet 1901.- 1737 var Væstnes Lensmand Lars Dahl, der boede paa Kirkesylte, på Sundmøre paa Hestehandel. Sneen var allerede dyp, da han dro sydover, men medan han flakkede om i Sunnmørsbygdene faldt der saa meget Sne, at han maatte binde 'Truer' paa Hestenes Hover, for at komme tilbake over Ørskogfjeldet. ......til Ellingsgaard; men ogsaa der var Husene skjult af Sneen, dog skimtet han en tuelignende forhøyning, som han red hen til, men visste ikke ordet af førend det begynte at brage under ham, medans Hest og Mand sank gjennom Ladetaget og Lovlemmen fallt ned på Laaven i Laden, og det var Nat. Han famlede sig til Hø til Hestene, han havde to, og endelig kom der Folk som var vækket af Støien, gjennom en Snetunnel, og førte ham inn i Stuen. Dette var forresten en saa ualmindelig Snevinter at Kreaturene maatte staa inde til St.Hanstid,-----'God jul med hilsen fra Romsdal til Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorthe Hansen

Tak til Helge Bjerkevoll, Rekdalil:)Vi må bare håbe den Bygdebog snart kommmer, men tak alligevel.Mange julehilsener her fra Danmark til dig og din familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.