Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Thorbjørn Granlund.

[#44952] ' Stolmagergt. 11. Kristiania ?

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kan fortelle meg i hvilken menighet i Oslo, Stolmagergt. lå i 1901 ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Oslo byleksikon: Stolmakergata, Grünerløkka, bydel 5, fra Øvre gate til Markvn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiSe på denne oversikten fra 1899: LenkeMvh Lars Ove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Takk skal du ha. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torgeir Kvalvaag

Uten å innlede en ufruktbar diskusjon med Samlagsafstemningen fra 1899 ønsker jeg bare å vise til at Paulus kirkeLenkelå og fortsatt ligger bare et par-tre kvartaler unna Stolmakergata.Å bo i Stolmakergt.og samtidig høre til Jakob menighet må vel være det som kalles å gå over bekken (les: Akerselva) etter vatn ;-)Hilsen Torgeir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det som står i lenken i (5) er feil med mindre jeg leser den helt galt. Den første kirken innviet 05.10.1877 het Paulus kirke - Petrus var ikke engang opprettet som menighet på dette tidspunktet. Etter opprettelsen av Petrus menighet delte disse så den gamle kirke som byttet navn til Petrus kirke i 1892, 'nye' Paulus kirke ble innviet 30.12.1892. Paulus menighet skiftet forøvrig grense 28.09.1897, samme dato også Petrus og Jacob, jeg har ikke sett etter om Stolmager Gaden var innvolvert i grenseensringene.Jacob ble opprettet på samme tidspunkt som Paulus, de benyttet de 5 første årene Vor Frelsers kirke annenhver søndag. Paulus benyttet Gamle Aker til menighetens første kirke ble innviet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg sier så mange takk til dere alle for informasjonen. Thorbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.