Gå til innhold
Arkivverket

[#44952] ' Stolmagergt. 11. Kristiania ?


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Er det noen som kan fortelle meg i hvilken menighet i Oslo, Stolmagergt. lå i 1901 ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Uten å innlede en ufruktbar diskusjon med Samlagsafstemningen fra 1899 ønsker jeg bare å vise til at Paulus kirkeLenkelå og fortsatt ligger bare et par-tre kvartaler unna Stolmakergata.Å bo i Stolmakergt.og samtidig høre til Jakob menighet må vel være det som kalles å gå over bekken (les: Akerselva) etter vatn ;-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det som står i lenken i (5) er feil med mindre jeg leser den helt galt. Den første kirken innviet 05.10.1877 het Paulus kirke - Petrus var ikke engang opprettet som menighet på dette tidspunktet. Etter opprettelsen av Petrus menighet delte disse så den gamle kirke som byttet navn til Petrus kirke i 1892, 'nye' Paulus kirke ble innviet 30.12.1892. Paulus menighet skiftet forøvrig grense 28.09.1897, samme dato også Petrus og Jacob, jeg har ikke sett etter om Stolmager Gaden var innvolvert i grenseensringene.Jacob ble opprettet på samme tidspunkt som Paulus, de benyttet de 5 første årene Vor Frelsers kirke annenhver søndag. Paulus benyttet Gamle Aker til menighetens første kirke ble innviet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.