Gå til innhold
Arkivverket

[#44955] Utdrag frå Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vil med dette få rette en skikkelig stor takk til NSF (Norsk Slektshistorisk Forening)som fikk denne jobben realisert, og takk til Yngve Nedrebø og hans folk som tok jobben med å filme Sollieds avskrifter. En fantastisk jobb dere har gjort. Håper ikke bare undertegnede har glede av disse oplysningene.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Her er det bare igjen å takke for ett kjempearbeid dere har gjort, i og med at resten av skifteavskriftene nu er lagt ut.Dette har spart , i alle fall undertegnede, for mange besøk på statsarkivet. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg takker for tilbakemeldingen, men må ile til og si at dette heller ikke er hele samlingen. Det kommer et par tusen sider til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk fra meg også, og jeg gleder meg til at det blir lagt ut mer. Venter blant annet på skifte etter Dorthea Catharina Thoravest i 1847 som jeg vet ble holdt 01.09.1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, og takk for nye sider;er de to databasene som nå er tilgjengelige på nettet ulike, og vil de eventuelt bli samordnet i en felles database?Jeg har nå bladd meg gjennom ca 1000 sider. Jeg finner mange ektefeller av barn, som det ville vært aktuelt å få treff på i et søk. Blir det for komplisert å få de med som tillegg i basen? En anne ting er at det ofte er referert til andre folionr., -hadde det vært mulig å få folionumre med i basen?Jeg er klar over at dette er et tidkrevende arbeid. Kan jeg eventuelt bidra, f eks med å lage et personregister, tilsvarende det jeg har laget her til Etne-soga http://home.online.no/~harmell/ETNE1715_1990.pdf (jeg har nå tid)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vi må være klar over at dette er det NSF som har betalt for (DIS var og spurt men de var ikke interessert)Og det er gjort en kjempejobb. Synes ikke det gjør noe om jeg må bla litt frem og tilbake. Filme jobben er gjort og for de som 'har noe å hente' blandt gamle Bergensfamilier, er dette ett kjempefint hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var ikke ment som kritikk mot det som er gjort, Terje. Det var mer tenkt som et spørsmål, og kanskje også informasjon til brukerne, om personer i skifteavskriftene som ikke det kan søkes etter, og om det evt kan gjøres noe med det.Det er helt greit for meg å bla, mye interessant er der også. Bl a om boenes innhold, f eks 62 kanner aquavita a 1 rd, totalt 62 rd.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her er skrevet feil i oversikten/registeret:4912 1900 1703 Erich AbelsønSkal være Enoch Abelsøn (Huuslie).Jeg fant ikke i farten noen korrekturblyant. Håndskriften skulle være tydelug nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Strømme

Bare en liten oppklaring. Den nye databasen som ble lagt ut inneholder også alle de poster som lå i den forrige versjonen. Det var bare en forglemmelse at den gamle ble liggende ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.