Gå til innhold
Arkivverket

[#44958] Slektsnavnet Trane i Nord-Norge


Gjest Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Aamo

Såvidt jeg har forstått, er forbindelsen mellom den 'egentlige' Trane-familien og personer i Nord-Norge som etter tradisjonen bærer slektsnavnet Trane mer enn tvilsom. I den forbindelse lurer jeg på årsaken til at Anna Maria Jensdatter Trane, død l710 på Selset i Ibestad (Troms) knyttes til dette navnet? Hennes far var antakelig (?) Jens Povelsen Løgstør, f. l639, men hvem var Anna Marias mor? Hvorfor bruker Jens Povelsens barn dette slektsnavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Uttrykket 'mer enn tvilsomt' ville jeg ikke ha benyttet. Tror heller jeg ville ha sagt 'ikke usannsynlig'. Du finner henne her [url="http://www.nose.dk/Norge/trane3.html#2>http://www.nose.dk/Norge/trane3.html#2 (men det var du kanskje klar over). Noen har ment at hun var en datter av lensmann Madtz Michelsen (som du ser av lenken).'Den andre' Trane-slekten i området finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Takk for svar. Etter å ha lest meg litt opp om temaet, ser jeg at det vel ikke er usannsynlig at Jens Povelsen (Løgstør) var gift med en datter av den lokale 'stormannen' Madtz Michelsen. En annen datter av sistnevnte, Ingeborg Michelsdatter, var gift med Esau Robertsen Moddy(Moddi?),også han en lokal størrelse(jmf. Lars Ivar Hansen:' Astafjord bygdebok'). Det som fremdeles kan synes uklart, er forbindelsen til slektsnavnet Trane. Dette følger jo avkommet i flere generasjoner framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fra 'Sommerting 1736': Kiendis ieg underskrevne Anders Jacobsen og hermed vitterligt giør at have med min huustrue Maren Jensdatters velberå hue, villie og samtycke, solt, skiødet og afhendet, såsom ieg og hermed selger, skiøder og aldelis afhender fra os og vore sande arvinger til min broders Oluf Jacobsens 6 børn, nemlig 3de sønner og 3de døttre, som hand auflet haver med bemte min hustruis søster afg. sal. Ane Marie Jensdatter Trane, og deris sande arvinger,...'Dette utdraget er fra de transkriberte heftene som omhandler tingene i Astafjord fra 1723 til 1805. Det er muligens her navnet Trane dukker opp og 'forfølger avkommet i flere generasjoner framover'. Ut fra dette skulle to søstre Trane være gift med to brødre Jacobssønner.Jeg har ikke sett originalen til utdraget, men det har kanskje andre?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Jeg kan ikke hjelpe deg direkte, men bare fortelle hvordan etternavn ble benyttet til oppkalling hos egne aner. Når man kalte opp barna ble ikke bare fornavn , men tydligvis også etternavn brukt. Dermed kunne familiens barn ha forskjellige etternavn. Jeg har eksempel på at en datter fikk etternavnet (riktignok som mellomnavn) til farens første og avdøde kone. I en annen gren fikk en gutt to etternavn etter sin oldemors tredje mann, som ikke var barnets oldefar. Det betyr at sammenhengen kan være temmelig kronglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.