Gå til innhold
Arkivverket

[#44961] Utdrag frå Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Dette var topp å få utlagt. Enn å få tilgang til mengder av registrerte skifter fra Bergen! Tenkte jeg. Så viser det seg at denne databasen bygger på utdrag fra skifteprotokollene.Og da er spørsmålet mitt: på hvilket grunnlag har opphavspersonen til dette materialet silet ut materialet?Som det heter i grunnlaget for å få lagt ut historisk materiale via Digitalarkivet/Digitalpensjonatet:'Materiale som vert levert til oss skal som ein hovudregel vera ei mest mogleg kjeldetru avskrift av originalt kjeldemateriale, og skal berre byggja på eit arkivstykke eller ein serie, som til dømes fleire kyrkjebøker frå same prestegjeld. Dette vil seia at slektstavler, databasar som er sett saman av ei rekkje ulike kjelder, eller databasar som berre tar med ein del av personar, gardar e.l. i eit område ikkje vil verta lagt ut på våre sider. 'Spesielt siste punkt: 'databasar som berre tar med ein del av personar, gardar e.l. i eit område ikkje vil verta lagt ut på våre sider.'Støter kanskje mange her, men noe som skal gi seg ut for å være avskrift av 177 år med skifter, bør vel helst være det - og dermed ha med noe mer enn det som kanskje er en håndfull 'finere' (??) familier fra Bergen.Selv fant jeg ikke noe av 'min' slekt omtalt i dette materialet. Dessverre.Ved Statsarkivet i Trondheim finnes f.eks. flere håndskrevne 'utdrag' av kirkebøker. Vil dette kunne være like så interessant som Sollieds utdrag?Fullt klar over at her kan noen føle seg støtt, men ros til hvordan produktet ser ut, mht. søkefunksjon knyttet opp mot et 'original-bilde'. Hadde dette vært knyttet opp mot originalen i skifteprotokollen hadde dette vært helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg kan selvsagt forstå innvendingene, men når vi likevel har valgt å gjøre det slik skyldes det:1) Sollieds ekstrakter har gjennom 70 år vist seg å være en særdeles kjapp og god vei inn i skiftematerialet for Bergen. Det er altså et utmerket hjelpemiddel, ikke en kilde.2) Det har mange ganger, og fra mange ulike personer, vært ytret ønske om at dette materialet skulle digitaliseres. Midlene til arbeidet er skaffet av Norsk Slektshistorisk Forening.3) I dette materialet er det ikke bare skifteprotokollene som er brukt. Her er det hentet informasjon fra overformynderprotokoller (arvebøker), fra skifteakter og fra skiftejournaler. Materialet slik det foreligger hos Sollied er på rundt 3300 sider. I originalene vil det være snakk om 40-50000 sider, Ekstraktene har hentet ut det som for de aller fleste brukerne er det essensielle.4) Originalene er mye vanskeligere å lese for den jevne mann og kvinne enn dette materialet.I sum er min konklusjon fortsatt at dette er en effektiv måte å gi tilgang til et stort og spennende materiale! Internett gir oss anledning til å dele dette hjelpemiddelet med mange andre.Det som så langt er lagt ut er knapt en tredjedel. Resten skal følge over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.