Gå til innhold
Arkivverket

[#44962] Togeir Engebredsen og Kjersti Thomassdtr-foreldre til Ole Torgersen Bølien?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Ole Torgersen, Bølien i Vestre Gausdal.Treng hjelp med denne familien!!(Fra Mette Wærnes fekk eg dette:) 'Ole Torgersen Bolien, fra Gausdal til Mosvik i 1841 for å være tjener på Sliperen - han står da innført som døpt 19/9-1819. Jeg finner på Familysearch en Ole født 15/9-1819 og døpt 19/9-1819 i Østre Gausdal av foreldrene Torger Engebretsen og Kjersti Thomasdatter, info som selvsagt må bekreftes med kirkeboka for Gausdal'.På 1801 tellinga ,finn eg berre ein aktuell kandidat til Ole Torgersens far:Torger Engebrets 15 år far:Engebret Andersen, 54 år og enkemann 1.gang. Husmann m jord. Jertrud Andersdtr er mannens søster, 40 år og enke 1.gang.Jertrud har en datter, eg det er Beret Østensdtr, 9 år. Denne familien oppheld seg på gården RANDKLEV ,Fåvang sokn i Ringebu.Torger måtte seinare ha flytta til Bø/Bølien i Gausdal....I 1801, på gården Bøe i Gausdal sokn holder familien til -som Torger Engebretsen muligens blir gifta innn i..Der finn vi ei jente på 2 år med navn Kersti Thomassdt , og hennes søster Beret Thomassdtr.Foreldre til Kirsti: Thomas Erichsen, 38 år, 1.ekteskap.Husmann m jord.Rannej Iversdtr, 49 år, er hans kone, begge i 1. ekteskap.Thomas Erichens foreldre er og bosatt her:Erich Johansen 70 år, g m Kirsti Thomasdtr 59 år, inderster og begge i sitt 1. ekteskap.Kirsti Tomasdtr er altså ca 2 år i 1801, f ca 1799.Da Ole Torgersen blir f 15.09.1819 er ho ca 21 år. Ho blir da ganske ung-så eg veit ikkje om dette kan vere dei rette personene?Håper det er nokon som har tilgang til opplysninger om desse personene, eller veit noko som kan kaste lys over samanhenger her!Er meget takksom for innsopel her!Hilsen B E Veie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Fann ei internettside som nok seier meg at den Torger Engebretsen fra Randklev som eg fann,nok ikkje er rette mann!Så da er eg på utkikk etter en annen torger Engebretsen som var g med Kirsti Tomasdtr, og som fekk barnet Ole Torgersen f. 15.9.1819-(dersom oppgitt dato stemmer da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg fant en kandidat her Ole sin far?TORGER INGEBRETSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 08 DEC 1799 Ostre Gausdal, Oppland, Norway Death: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: ENGEBRET JOENSEN Family Mother: GIERTRUD ENGEBRETSDTFinner ikke moren i 1801 tellingen men en Engebret Joensen som husmann på Fougner? Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

I kirkeboka for Gausdal Mini5 1817-1829 på side 55 finner jeg som nr. 50 uekte barn Ole Torgersen f. 15.09.1819 døpt 19.09.1819 i Nykirken (dvs. Vestre Gausdal). Om foreldrene står det: Pigen Kjerste Thomasdtr. nedre Bøe Ejer, som Barnefader er udlagt Torger Engebretsen Bøevolden. Faddere: Ingebor Polsdtr. Solset Ejer, Berit Thomasdtr Brettingen, Mads Simensen Bøe Ejer, Peder Olsen Brettingen og Johannes Jacobsen(?) Bøe Ejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Dette ser ut til å vere svaret når det gjeld foreldra til Ole Torgersen ja!! Alle data eg veit om her ser ut til å stemme. Tusen takk til deg Jan Olav.Ser at Berit Thomasdtr står som fadder, og det er nærliggende å tro at dette er fra den familien eg foreslo i innlegg nr 1:(Her har eg klipt ut det eg skreiv i 1. innlegg):' 1801, på gården Bøe i Gausdal sokn holder familien til -som Torger Engebretsen muligens blir gifta innn i..Der finn vi ei jente på 2 år med navn Kersti Thomassdt , og hennes søster Beret Thomassdtr.Foreldre til Kirsti: Thomas Erichsen, 38 år, 1.ekteskap.Husmann m jord.Rannej Iversdtr, 49 år, er hans kone, begge i 1. ekteskap.'Men det er ikkje godt å vita om det er barnefaren som Kirsti Thomasdtr seinare vert g med? Og like eins, kven denne Torger Engebretsen Bøevolden var fra?? Kanskje det finnes noko i bygdebøker for området??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, funnet ei ny side på nettet-(ny for meg).http://kmikkelsen.pgvhosting.com/Dette er ei side av K Mikkelsen, og mye opplysninger finnes her!!Så er det et spørsmål om det stemmer da.. I innlegg ovenfor konkluderte eg med at 1.Ole Torgersen Bølien, f15.9.1819 døpt 19-9-1819.Konfirmert 31-5-1835.(Alt er k.bok for V gausdal). Flytta 10-9-1841 til Ytterøy/N-Trønderlag. I 1842 g med Adrianna Olsdtr Duxøra. Fra 1854 til han døde 12-4-1893 bodde familien på Skavelsnesset/Mosvik.Foreldre til Ole Torgersen: 2.Far:Torger Engebredsen Bøvolden.Døpt 8-12.1799 Kårfald, Bødal, V-Gausdal.3.Mor: Kirsti Thomasdtr Bølien, døpt 29.9.1799.Barnet Ole Torgersen f. 1819 hadde de sammen uten å vere gift, status uægte barn.Så langt stemmer alt bra, men når jeg prøver meg på forrige generasjon, blir det vanskelig!!Jeg har brukt sida til K Mikkelsen, og sammenlignet med folketelling i 1801.Foreldre til 2 Torger Engebredsen Bøvolden er oppgitt som følgende: Far.4.Engebret Jonsen Kråbøl.gift 3-2-1788 med 5.Gjertrud Engebrettsdtr.Om 4 og 5 finner jeg intet i folketellinga...Så er det foreldre til Ole Torgersen f 1819 si mor Kjersti Thomasdtr Bølien: Far.6.Thohas Eriksen Bølien, f ca 1763 Mor 7. Anne Jonsdtr Forset nordre.døpt 26.8. 1753.HER ER DET PROBLEMER!!Folketellinga 1801, gården Bøe i Gausdal: Finner 3.Kjersti Thomasdtr 2 år (ok). 6. Thomas Erichen 38 år, f ca 1763 (ok). I sitt første ekteskap med --Rannej Iversdtr på 49 år, f ca 1754. Årstallet stemmer med Mikkelsens opplysninger, men det er FEIL dame.Er det noen som har tilgang til kirkebøker eller bygdebøker for området?Spørsmålet blir jo: Hvem var mor til Kirsti Thomasdtr Bølien døpt 29-9-1799?Kan det vere 2 jenter med samme navn som er blandet sammen, eller hva. På Mikkelsens side står det jo at 6.Thomas Eriksen Bølien f ca 1763 ble gift 30-10-1791 med 7.Anne Johnsdtr Forset nordre..Trur ikke det er feil familie jeg ser på i 1801 heller: Her finner jeg også 6. Thomas Eriksen sine foreldre, akurat slik som Mikkelsen skriver på sin side:Foreldre til Thomas Erichen (6): 12. Erich Johansen 70 år, f ca 1731 13.Kirsti Thomasdtr 59 år, f ca 1742.Er det noen som kan hjelpe med denne nøtta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Kirkebok for Gausdal - Mini 3 - 1758 - 1809: Barnedåp 29/9-1799. Thomas Eriksen og Anne Johannesdatter Bøliens b. Kjersti.Jeg har også hatt problemer med folketellingen fra 1801 når det gjelder Thomas Eriksen og Rannei Iversdatter uten å finne noen annen forklaring enn at presten må ha ført inn feil ektefelle til Thomas Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, Tusen takk for svar fra Mikkelsen! Da regner jeg med at det kan være slik som du sa, at presten har brukt feil navn. Fra andre steder kjenner jeg også til at det har forekommet.Da regner jeg med at disse opplysningene stemmer.Jeg lurer likevel på om det er utgitt bygdebøker som omhandler noen av disse personene? Hilsen B E Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.