Gå til innhold
Arkivverket

[#44963] Anna og Arnt Tobias Tobiassen fra Birkenes i Aust-Agder, søker deres slekt i USA


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Min bestefar, Johannes Tobiassen, var gift tre ganger, først med Marte Kristensdatter Herefoss, så med Gunild Osmundtr Lauvassen og sist med Olga Haabesland, de to første fra Herefoss i Aust-Agder og den siste fra Birkenes i Aust-Agder. Med første kona fikk han dattera Anne (Anna)født 14 juli 1889. Hun reiste til USA fra Kr.sand med båten Tietgen den 16.8.1907. Broren Arnt Tobias født 21.12.93 fra Johannes andre ekteskap, reiste til USA den 16.5.1913 og kom til Ellis Island 28.5. 1913 (skrev Johansen som etternavn). Der står det i skipslisten at hans bestemmelsested i USA var hos sin 'Brother in Law' Theodor Tobiassen. Denne Theodor er gift med Anne, men jeg har hørt flere etternavn på ham, Thomsen og Johansen. Har noen bilder av Anne og 'Teddy' som hun kalte ham, der en del barn er nevnt med disse navn. Arthur, Judith, Thelma, Mable, Evelyn, Walter, Gladys og Arnold. Walter er nevnt som Walter Johnsen på et bilde. Noen har fortalt meg at denne Theodor muligens var fra Mandalskanten. Alle personer som kunne fortelle noe om dem er døde, og det har vært lite eller ingen kontakt og ingen adresser. Aner heller ikke hvilken stat. Er der noen som kan spore opp noe med disse meget sparsomme opplysningene hadde det vært kjempeflott.Mvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Anna ankom NY den 27. august 1907 med S/S 'C. F.Tietgen'. (Fra Kristiansand den 17. aug.) Billetten var betalt av hennes far. Hun skulle til sin onkel Arnt Tobiassen med adr. 16 - 2. Pl. Brooklyn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-census, Brooklyn, Kings, NY :Arnt Johnston, Head, 26, gift, alien, f. i Norge, imm. 1912, 'Carpenter - hous.Margaret, Wife, 27, f. i Norge, imm. 1915.Stanley, son, 4 mnd., f. i NY.I 1930 har de også døtrene Gertrude på 8 og Mabel på 6 samt sønnen Arnold på 3 år og 3 mnd. Arnt giftet seg da han var 23. Jobber som carpenter.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

La meg først si (før jeg glemmer det) at sønnen Stanley ikke bor sammen med familien i 1930. Det er vel da rimelig å tro at han døde som liten.!930-census, Brooklyn Borogh, Assembly District 16, Bay 10th. street 97.Theodore Thompson, Head, 40, f. i NY av foreldre f. i Norge. Giftet seg da han var 21. Eier sin bolig, verdsatt til 12000 dollar. Har radio. 'Carpenter, Buildings.'Anna, Wife, 40, f. i Norge, imm. 1907, naturalisert, giftet seg 21 år gl. Er uten jobb.Sammen med dem bor 5 døtre og en sønn:Evelyn, 17, ug., f. i NY. 'Clerk.'Martha, 15, f. i Norge, 'Amer. cit.'Judith, 14, f. i NY.Gladys, 10, f. i NY.Thelma, 7, f. i NY.Arthur, 5, f. i NY.Skal se om jeg kan finne noe mer senere.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Judith var 11 år i 1930 - ikke 14 som jeg kom i skade for å skrive. Jeg har ikke klart å finne denne familien i 1920. Dette tror jeg må være Theodors dødsregistrering i Social Sec. Death Index:Name: Theodore ThompsonSSN: 099-07-6530Last Residence: New YorkBorn: 5 Sep 1889Died: Jun 1965State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 )Det lar seg gjøre å bestille en dødsattest. Aller best ville det være om du kunne få fatt på en nekrolog etter han. Den ville sannsynligvis gi deg navn og bosted m. v. på hans barn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Helt utrolig Arne hva du har klart å finne ut, dette er bare helt kjempemessig, tusen takk skal du ha. virker som du har tilgang til masse 'over there'. Flott at du har tid til å lete.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Du skrev at Martha var født i Norge, og 15 år i 1930. I klokkerbok for Birkenes i 1914 den 11 august blir Martha født og døpt i Birkenes kirke den 6. september, foreldre Hustømmermand Teodor Thompson og Anne f. Tobiassen. De bodde i Årdalen som ligger i Birkenes kommune. LenkeDa har de altså vært hjemme en tur, noe jeg aldri har hørt om. Stadig noe nytt dukker opp ja, dette er spennende.Mvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.