Gå til innhold
Arkivverket

[#44964] Grov-slekta og hva var farsnavnet til Stephen Sylteseter i Fræna f.ca1661


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har i lengre tid spekulert på hva Stephens farsnavn er. Jeg har faktisk sett det en gang, men den gangen skrev jeg det desverre ikke ned. Han er nevnt med farsnavn en gang han opptrer som lagrettemann. Jeg har ikke mulighet enno på lenge å sjekke dette selv og håper kanskje noen 'sitter' med navnet.Stephen er etter all sansynlighet far til søsknene nevnt i følgende skifte i Fræna. (jeg har glemt å notere ned årstallet desverre)Skifte etter Marit Stephensdatter Ødegård (i dette tilfellet er Ødegård det samme som Julset). Enkemann Knut Rasmusen.Arvinger hennes søsken:John Stephensen Groven (Oksegrov),Asmund Stephensen død har to barn Jakob Asmundsen Sylteseter og Nils Asmundsen Moen,Guli Stephensdatter død har barna Ole Pedersen myndig og Christi Pedersdatter medf formynder Peder Olsen Hostad,Anne Stephensdatter død med barna Paul Endresen, Magnild Endresdatter som igjen er død med barna Ole og Knut Knutsønner som har til formynder Knut Olsen Løset, Anne Endresdatter med formynder faderen Endre Moen, Guro Endresdatter med formynder John Løviken, Ingeborg Endresdatter med formynder Nils Lødalen.For mitt vedkommende fortsetter slekta gjenn om John Stephensens sønn Ole Johnsen Julset.Alle opplysninger om denne slekta er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Skifte etter Marit Steffensdtr er 13.6 1759, etter Guli Steffensdtr er 1.6 1742 på Hestad(Hæstad), ikkje Hostad (som er på Hustad). Skifte etter Anne Steffensdtr er 23.9 1752 på Moen. Formynder heiter Nils Ingebrigtsen Rødal.Eg ser fleire arveskifte som etter navna å dømme må vere etterkommarar av denne familien. Kan dette vere søner til Jon Steffensen, skifte 11.5 1769?Ole Jonsen Julset død, enke Giertru Knudsdtr, laugverge Rasmus Ødegard, Peder Jonsen Groven bror myndig, Ole Jonsen Julset, Lars Jonsen Bjørsnøs, Stephen Jonsen Bjørsnøs død, son Ole Steffensen 10 år, verge Peder Groven, Anne Jonsdtr Hæstad.Eitt døme til, 13.7 1763: Steffen Jonsen Bjørsnøs død, enke Siri Halvardsdtr, laugverge Peder Jonsen Talstad. Born: Ole Steffensen 5 år verge Peder Jonsen Oksegrov, Marit Steffensdtr 4 år verge Ole Jonsen Ødegard og Kari Steffensdtr ½ år verge Ole Jonsen Ødegard. Sjå for øvrig denne familien ved FT 1801 på Venås i Bud/Hustad.Det er fleire aktuelle skifter på Moen/Sylteseter. Eg er noko uviss på om eg er ein, to eller tre generasjoner etter Steffen Sylteseter. Dette er kanskje noko du allerede kjenner til?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Nils Asmundsen sin skjebne er omtalt i Eideboka b. 2, s. 357ff. Han var først bruker på Moa for han i 1787 slo seg ned på bruket Haugen under Halåsen i Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Jeg ser det finnes en Stephen Størkersen 6år gl. tjenestedreng på gården Kornstad i Kvernes Prestegjeld, Kornstad sogn (prestenes manntall 1664-66). Kan dette være Stephen Syltesæter i Fræna? Alderen er riktig såvidt jeg husker i farten. Jeg mener å huske at Stephens farsnavn ikke var identisk med noen av hans sønners navn, så kanskje det kunne ha vært Størkersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.