Gå til innhold
Arkivverket

[#44970] arverett for barn født utenfor ekteskap


Gjest Kjell Kildet
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

En kommentar i denne forbindelse. Når jeg leser dødsfallslister i kirkebøkene undrer jeg meg hver gang over at så mange 'uekte' barn døde svært tidlig, ja uforholdsmessig mange. Når jeg leser ovennevnte Lenke ser jeg en mulig forklaring, og jeg blir rystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Barn født utenfor ekteskap hadde etter Christian Vs lov av 1687 automatisk arverett etter moren, men arvet faren kun dersom faren lyste barnet 'i kull og kjønn' på tinget, dvs at han på en måte offentlig tok på seg farskapet. Dette gjelder da for det 18. århundre. Om det ble noen endring, f.eks. ved Grunnloven i 1814, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Arne (3): Det var nok ikkje berre uekte barn som døydde tidleg. I kyrkjeboka for Volda (m. Ørsta) 1741-1760 er 1/4 (ca. 300 av 1200) av alle døde under eitt år. Attpåtil må vi rekne med under-registrering av spedbarnsdød i kyrkjebøkene og at dødfødde (10-20%) vanlegvis ikkje er registrerte. Av ca. 1700 døypte er ca. 10 ført som uekte.... men dette var på sida av tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener å ha lest noe om at uekte barn kunne bli lyst i kull og kjønn, og da fikk de arverett. Hva vil det egentlig si at de ble lyst i kull og kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.