Gå til innhold
Arkivverket

[#44972] Brandval, Bernt Eriksen


Gjest Steinar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gundersen

Bernt Eriksen fra Brandval skal være født 16.september 1863. Han skal være konfirmert 5.oktober 1879.Har noen tilgang til kirkebok og/eller bygdebok med opplysninger om hans foreldre? Andre opplysninger mottas også med takkHilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

På topplinjen her i Debattforum finner du div. folketellinger. Du finner Bernt i 1865 sammen med sin mor, Berte Bredesdatter, 30 år og ugift på gården Sæteren i Brandval og i Tørmoens skoledistrikt. Mor var logerende op Sæteren så Bernt var nok uekte født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei Hans PetterTakk for ditt innspill. Hvordan vet du at dette er den rette Bernt Eriksen? På 'Steensbølbraaten' i samme tellingen finner vi også en Bernt Eriksen i egnet alder, han også uekte. Vanskelig å se hvem som evt er moren her.Siden jeg kjenner når han er født og konfirmert, tenkte jeg å få litt hjelp med kirkebokoppslag.Hei Lars OveFint om du har anledning.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Du har rett Steinar. Jeg overså den andre Bernt. Du får proff hjelp av Wangensteen så det løser seg. Jeg blir litt ivrig da jeg ser Brandval, da både min kone og jeg har slekt og røtter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

FT 1865 Brandval har to Bernt Eriksen, og begge 3 år gamle. Den ene av de var født 11/6 1863 Neskvern i Grue og døpt i Grue kirke 12/7 1863. Foreldre ungk. Erik Gundersen Neskvern og pige Berte Bredesd. Neskvern. Begges 1. leiermål.(Kirkebokavkriften) Det er denne Bernt som er på Sæteren sammen med sin mor Berte Bredesd. ved FT 1865 i Brandval. Den andre Bernt som er på Stensbølbråten i 1865 er benevnt som uegte barn, er ikke med i kirkebokavskriften 1859-1863 for Grue/Brandval. Konfirmasjon vil sannsynlig gi svar på fødested, fødsel og dåpsdato. Enka Olia Svenningsd. hadde 5 barn i oppfostring. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei FinnTakk for innspill. Det er nok den 'andre' Bernt jeg må satse på men det var da ergerlige at han ikke var med i kirkebokavskriften. Betyr det at han likevel kan finnes i kirkeboka? Jeg skjønner også at det er et håp når det gjelder konfirmasjonen?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Steinar. Hadde jeg hatt avskriftene over konfirmanter så hadde jeg slått opp i den. Håper at Lars Ove tar saken. Olia Svenningsd. var vel en slags fostermor for disse 5 barna som var født utenfor ekteskap. Det var vanlig på disse kanter at barn fra Oslo ble satt bort til folk på bygdene. Har flere eksempler på dette. Ofte vanskelig å komme til bunns i slike tilfelle. Hvem var foreldre osv. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei Steinar. Her fra konfirmanter i Brandval 1879: Bernt Eriksen, conf. 5-okt-1879, f. 16-sep 1863. Mor: pige Maren Olsdtr. Far: Erik Arnesen Fødested: Vinger. Så litt fra døpte i Vinger 1864: Bernt Eriksen f. 16-sep-1863, døpt 24-jul-1864. Mor: pige Maren Olsdtr Braaten(eller Brauter) af Brandvold, i Rustadengen. Far: Ungkarl Erik Arnesen. Hans første, hennes 3 leiermål. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Steinar. Nå kom vi litt lenger når Bjørn fant dåpen og konfirmasjonen. Ft 1865 har fødested kommune lik tellekomune. Dåpen til Bernt finner du i Minesterialbok for Vinger sogn 1862-1871, oppslag 69, dåp nr. 160. Barnets far var en svensk ungk. Erik Arnesson. Denne karen er ikke lett å finne noe mere om. Presten har denne merknaden: 'Hendes 3de lm. her bekjent, det første for 9 aar siden, Gunerius, døbt i Brandvold, det andet for 4 aar siden, Olivia døbt i Vinger. 3 forskjellige barnefedre. Anmeldt af moderen. Anmeldt til fogden 5.1.65. Barnedåp i Vinger kirke 11/3 1860 døpt Olivia f. 1/9 1859: Ungk. John Hovde på Tronbøl i Brandval og pige Maren Olsd. Rødningen u. Rustad. Hans 1ste hendes 2det lm. 'Pige Maren Olsd. Braaten u. Stensbøl i Grue, som har tjent paa Aanerud i Strøm pr.gj.'. Tar også med hennes første: Gunerius f. 6/3 1857 Stensbølbråten, døpt 30/8. Ungk. og gms. Peter Gundersen Ramsøen og pige Maren Olsd. Stensbølbråten. Begges 2det lm. Dette er fra kirkebok avskriften. Her står det begges 2det lm. Dettte med at det var begges 2det lm. det stemmer, for 14/1 1855 ble Ole døpt.født 14/12.1854. Barnets far var ungk. og td. Martin Olsen fra Langtjernet i Vinger, mora var Maren Olsd. Stensbølbråten. Dette skulle tilsi at det blir noe enklere å finne den rette Maren Olsd. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er feil patronymikon på Olia Stensbølbråten ved FT i 1865. Det riktige er Svensdatter. Hun er ikke f. i Brandval men i Vinger. Oppholdt seg sammen med sin mor på Botner i Brandval ved FT i 1801. Olia var døpt 19/4 1797 i Vinger kirke. Tar med prestens kommentar: 'Berte Olsd. Lystad af Grue sogn. Udlagt snedker Svend Larsen der tjente med hende paa Skandsgaarden. Hans 1. og hendes 2. leiermaal'. Svend Larsen var ikke i Vinger eller Grue ved FT i 1801. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei FinnDette var jo kjempebra selv om det her var veldig mye uekte.Men som vanlig, mye vil ha mer. Jeg prøver meg med en hypotese.Som nevnt ovenfor (9) var Maren Olsdatter i Rustadengen (Vinger) når hun fikk sin sønn Bernt Eriksen. I 1865 sitter Ole Svenningsen her som føderaadsmand født ca 1790 i Brandval. Siden Marens mor het Olia Svenningsdatter født ca 1796 i Brandval tenkte jeg at dette muligens kunne være hennes onkel? Du har jo påpekt at Olia verken heter Svenningsdatter eller er født i Brandvall så hypotesen henger i en meget tynn tråd. Kan du klippe tråden?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Steinar. Hvis du leser min utredning hva som er galt vil du se at Olias patronymikon er Svensdatter, ikke Svenningsdatter. Og at hun er født og døpt i Vinger. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei FinnJa jeg forsto det Finn, men jeg tenkte at siden det var Marens 2. uekte barn, kanskje det var en forbindelse mellom Ole på Rustadengen og Olia på Stensbølbråten? Men for all del, det ble mer usannsynlig etter din utredning.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.