Gå til innhold
Arkivverket

[#44973] Familieoversikt i Bjerkvik, Nordland


Gjest Sigmund Holt
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Holt

Lavine Arntine Larsdatter f. 18 05 1878 ble trolig døpt i Ankenes Kirke, trolig av finsk eller svensk avstamming. Hennes foreldre var Andrea Eriksen f. 1850 iflg. Folketellingen for Ofoten i 1875. og barnefar var Lars Olsen, som omkom på vei til fiske i Laksefjorden, øst for Honningsvåg (beskrevet i boken 'Fra Ofoten i eldre tid'av Albin Dalberg. Andrea's foreldre var Anne Monsdatter fra Ibestad og Erik Amundsen fra Bergen. Sistnevnte skulle være av 'rikmannsfamile' - mulig adelsslek i Bergen. Kan jeg få hjelp om Anne Monsdatter og Erik Amundsen samt om slekta kommer østfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Anne Kirstina Monstdtr er født i Bjerkvik 1813, døpt 3/10-1813 i Ankenes. Foreldre Mogens (Mons) Amundsen f 1766 Bjerkvik og Andrina Bentsdtr f 1772 (ved død) Ibestad. Jeg finner ikke spor i Ofotens kirkebøker etter aner fra øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Dette var fine julegaver.. Se innlegg 1 - Lavine's historie og hennes etterkommere m.m. har vi ganske god oversikt over, så her kan jeg hjelpe andre. En kort oppsummering - i inngåelse av ekteskapet oppgir Erik mellomnavnet Johan og etternavnet Amundsøn, så dette stemmer veldig med data under Døypte i Bergen 1816-1894. At han fikk en datter som ble kalt Dorte Regine stemmer godt med oppkalling etter barnets bestemor (og spesielt dersom hun døde...) Far til Erik het Aamund, så jeg er sikker på riktigheten med familietilknytning, siden han benyttet etternavnet Amundsøn i giftemålet. Faren i Bergen oppgir å være 'Borgerhøker'...tja hva kan det ha vært...mulig noe innen innkreving, kontroll o.l.? Ligger det noe på Digitalarkivet vedr. foreldre i Bergen før 1817?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Kun en liten tilleggsopplysning: Erik Amundsens yngre bror Daniel, født 22.09.1820 i Bergen, kom også nordover og ble gift og bosatt i Bjerkvik. Også han har etterkommere i Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Takker... Lavine (se innlegg nr. 1) fikk sin førstefødte utenom ekteskap og barnefar var Kristian Olai Lind Jenssen f. 20 07 1877. Her kommer jeg meg bl. a. bakover til Bergen - Willum Lind f. ca. 1540 på Orkenøyene. Dette blir et eget tema i Digitalarkivet. Lavines førstefødte var Leif, som benyttet familienavnet Tennevoll f. 21 05 1902 og her har jeg komplett oversikt av etterkommere og deres biografi. I Lavines ekteskap med Jentoft Møller ble det mange etterkommere og her har jeg sånn passe oversikt....deler gjerne info med andre. Vedr. Daniel...har du mer info, Alfred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Amund Sørensen og Dorthe Regine Eriksdtr. Bøe ble gift 23.05.1813 i Bergen domkirke.Amund fikk borgerbrev i Bergen den 26. nov 1816. Erik Johans svigermor Andrina Berntsdtr. bar slektsnavnet Kinapel (Keinapel), og går du til hennes aner vil du bl.a. finne slektsnavnene Winther, Brems, Kjær, Høstmark og Homble. Daniel Amundsen ble gift 27.09.1858 med Bergitte Marie Olsdtr., født 1836 på Straumsnes i Ankenes. 7 barn: Sofie Martine f.18.07.1858, Aron Olaus f. 29.07.1862,Antonette Oldine f.26.07.1864,Susanne f. ca 1866, Ingeborg Anna f. 07.08.1868, Karen Salmina f.22.07.1879, Dorthea Regine f. 25.05.1874 og Hans Albert f.23.06.1877.Jeg har notert at Erik og Anne Kristine hadde 5 barn. Men jeg har Erik mistenkt for å være far til Erik Johan Eriksen, født 07.04.1839 på Slettjord i Herjangen (Ofoten). Mor: Andina Andersdtr. Jeg har en del spredte opplysninger om barnebarna til brødrene Erik Johan og Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Fine opplysninger, Alfred....er du villig til å føre opp din E-mailadresse, så kan du få oversendt div. info, som jeg har liggende. Det er vel mye der som ikke trenger å legges inn i Brukerforum. På familiens vegne tar jeg villig imot all info på de andre beskrevne personene, som skal bli ført strukturet i mitt DISGEN, og gjort tilgjengelig for de som ønsker det. Ønsker alle, og spesielt de som har bidratt på denne siden, og RIKTIG GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.