Gå til innhold
Arkivverket

[#44976] Buntz - barn født - foreldrene gift senere?


Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Personene er tidligere debattert i temanr: 16451 & 17808.Siste 'forsøk' på å finne ut mer om disse personene.... Ved god hjelp fra flere her på Debattforumet (tusen takk!)har jeg det meste klarert, men så har jeg da en liten (les: stooor..) sak som irriterer meg.Min ane er det 'uektefødte' barnet, Johanne Christiane Buntz, og det begynner dermed å ergre meg om jeg 'kan' skrive at foreldrene var gift eller ikke. Jeg mener at de var nettopp det, men... Er linkene under bevis nok?Dåp Johanne Christiane Buntz: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=49&filnamn=doep1816&gardpostnr=39432&merk=39432#ovre>LenkeVielse Johan Godtfried Buntz & Johanne Christiane Hansdt.: LenkeLitt tilbake i tid:Vielse Michael Grung & Johanne Christiane Hansdt.: LenkeDåp Johanne Christiane Hansdt. og Michael Groms`barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Linkene viser at Johanne Christiana Buntz ble født 16. mai 1819 og foreldrene ble gift 30. juli 1820, altså over 1 år etter at Johanne ble født.Sønnen hennes, Michael, er også født ca.3 1/2 år for 'tidlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så etterpå at barnet Michael ikke er sønnen til Johanne Christiane Hansdt. Johanne Chr. Hdt. var pike da hun ble gift med Michael Grung i 1815.Faren til nevnte Michael heter Groms/Grums og moren Christine Hansdt. Denne Michael får en bror senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Ja det er vel gjerne litt surr dette ettersom det er mest lenker her og lite forklaring, for å si det slik.Fant et annet barn som også var sønn av Groms ( dette barnet du mente, Berit?): LenkeSlik jeg tolker dette:Johanne Christiane Hansdt. giftet seg med en Michael Grums i 1815. De ser ut til å ha hatt to barn før de ble gift. Mannen hennes er oppført som sjøfarende og kan trolig ha forsvunnet på havet siden jeg ikke finner han død noen steder.Som enke heter hun Johanne Christiane Grums og bruker dette da datteren Johanne Christiane blir døpt. Da hun imidlertid gifter seg med barnefaren året etter; bruker hun pikenavnet Hansdt. men nevnes som enke. Etter inngåelsen av ekteskapet får de flere barn.Tolker jeg helt feil her eller?Kan liksom ikke forstå annet enn at dette blir for tilfeldig til å ikke være tilfelle..Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har hatt, og har store problemer med å komme inn på DA for tiden.Ja, det var den broren jeg tenkte på.Det som er mest forvirrende er blandingen av Grung og Groms/Grums.Jeg tror nok du bør se i kirkebøkene da det kan være feil i avskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Hei Yvonne .Jeg arbeider med etterslekt av Johan Gottfried Buntz som strandet utenfor Herdla i 1817.Jeg har samlet endel materiale,kanskje du har god oversikt.Tenkte vi kunne utveksle noe info. Min mailadr er : jafjohan@start.noMed vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.