Gå til innhold
Arkivverket

[#44980] Julekalenderboka 'Dødsfald i Norge 1892-1911'; Har den mangler?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Prøvde å finne min oldefar i 'Dødsfald i Norge 1892-1911', men finner ham ikke. Sjur Sjursen døde 29.12.1901 LenkeLeter jeg feil eller er denne boka mangelfull? Oldefar døde i Moster sokn av Finnås prestegjeld i Hordaland.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oversikten 'Dødsfald i Norge 1892-1911' er et utvalg at dødsfallene i perioden. Heller ikke jeg finner noen av 'mine' der. Jeg kjenner imidlertid ikke til hvilke kriterier som lå bak utvelgelsen, men det er det kanskje andre som gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan vel se ut til at materialet også er noe selektivt i forhold til geografisk plassering. Nå henger vel dette litt sammen, siden det nok er dødsannonser fra de store avisene i de største byene som danner grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg vet jammen ikke hva slags prinsipp som ligger til grunn. Jeg fant en ganske alminelig lærer i Arendal død 1893 der. Gleder meg til å jakte videre i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Roald: Det var vel både for tungvint og for dyrt for sunnhordlendingane å få dødsannonse inn i Haugesunds Avis eller Haugesunds Dagblad. Avstandane var store, når det mest ikkje fantes telefon og bilvegar.Det er vel tvilsomt om oversikten tar med dødsannonser frå avisa Sunnhordland eller evt andre små lokalaviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.