Gå til innhold
Arkivverket

[#44983] Faaberg, Krs (?): Lars Bjørnstad (f. 1858)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I folketellingen 1900 for Trondheim står en Lars Bjørnstad, f. 1858 og gift med Hartvigine Bjørnstad (f. 1868) fra Foldereid i Nord-Trøndelag.Når det står Krs: Betyr det Kristiansund? Hvis det er så: Er det noen som vet noe mer om disse personene?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hallo:'Krs' betyr rett og slett 'Kristians amt' - dagens Oppland fylke. og Fåberg tilsvrer dagens Lillehammer kommune.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hallo:'Krs' betyr rett og slett 'Kristians amt' - dagens Oppland fylke. og Fåberg tilsvrer dagens Lillehammer kommune.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Knut Inge. Da har vi lokalisert Lars i området Oppland fylke og til dagens Lillehammer kommune. Hva het dette omkring 1850-60-åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk igjen, Torill. Flott arbeid.Finner vi ut hvem foreldrene til Peder Larsen (f. 1836) fra Biri og Berthe Pedersdtr. (f. 1833) fra Fåberg er?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis du er på jakt etter Peder Larsens foreldre kan kanskje kirkebøker og folketellinger for Biri på www.slektshistorielaget.no være til hjelp, se under kilder for Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Geir. Jeg lurte bare på hvor jeg skulle lete. Er ikke lokalkjent i området, men hvis jeg ser under Gjøvik, så står det kanskje noe der. Jeg skal se.... Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, dette fikk jeg ikke til. Det kom ikke opp noe i søkerfeltet, men kanskje jeg må prøve mer og så vente til det kommer opp.Finner du Peder Larsens foreldre i basen? Det er et kjempeflott arbeid som er gjort her, kan jeg se. Takk i hvert fall for at du hjelper meg.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Ut fra www.slektshistorielaget.no var det to Peder Larsen som ble døpt i Biri/Snertingdal i 1836. Det var Peder L. Goukstad døpt 31. jan 1836 (Foreldre: Lars Pedersen og Agnethe Nielsdatter) og Peder L. Kirkerudeie døpt 27. desember 1836 (Foreldre: Lars Pedersen og Marthe Olsdatter). Jeg er dessverre ikke lokalkjent nok til å kunne si noe mer om hvem av disse to som er den Peder Larsen du leter etter... mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

En detalj å legge merke til i lenken over her. Lars' mor heter står oppført som Berta Pedersdatter Hattestad. Og vips så visste vi litt mer om henne.Jeg skal prøve å lete videre i løpet av dagen, men nå må jeg ta en pause. Det er visst jul snart.... ;) T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei igjen. Takk for opplysningene.Nei, jeg er altså ute etter den Peder Larsen som var far til Lars Pedersen, f. 1858. Selv om det er jul og sånn, .......men dette er vel vanskelig....Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Skrev et lengre svar som forsvant når jeg trykket på Legg inn knappen, så dette er en kortversjon.Peder Larsen oppgis født 1838 i 1875 og 1900 folketellinger.En Peder Larsen er født 2 des 1838 i Biri, foreldre Husm Lars Pedersen Herbergeie og Karen Syversdatter. I merknad er ført om Peder: Konf. i Biri 1854. Gift antagelig 1861. Enkemand 30.11.1904. Gift 2.gang 05.06.1907Enkemann 30.11.04 stemmer med Bertas dødstidspunkt, i Biri.Kirkebøker 1854-77 for Biri er brent, så vielse kan ikke finnes der.Peder trolig død etter 1909, se skannede kirkebøker Biri sogn.Se her Lenke vedr manglende søkefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Geir. Så flott med det du sendte meg - så synd at så mye gikk tapt med et galt trykk på 'Legg inn'-knappen. Der sto det vel svært mye, skulle jeg tro.Finner du Bertas fødselsår?Er Lars Pedersen og Karen Syversdtr. i ditt materiale?Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg fant også det samme som Geir har i innlegg 17 i går kveld, og det må være riktig Peder Larsen han har funnet. Vielsen i 1861 kan jo ha foregått i Fåberg? Ved Bertes død i Bjørnstadstuen 30.11.1904 står det at hun er født i Fåberg 1831, uten dato. Foreldrene til Peder gifter seg i Biri 2.12.1833 og kalles da ungkar Lars Pedersen Taraldsrudeie 35 år og pike Karen Syversdtr. Gryte 20 år. Lars var døpt 2.9.1798 og døde 20.12.1872. Karen var født 8.4.1814 og døde 28.1.1878 - begge døde som husfolk i Liereng under Beinerud.Slekten kan føres lenger bakover, og om det er av interesse kan jeg finne flere opplysninger etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Terje, for avklarende opplysninger. Hva blir rett å kalle Lars Pedersen - Herbergeie eller Taraldsrudeie?Ja, jeg er svært interessert i flere opplysninger - etter jul.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Terje: Nå er jeg kommet hjem fra juleferie, så nå kan du egentlig fortelle meg mer om slekta tilbake i tid - hvis du har tid, da.Hva betyr egentlig endingen -eie i dette området?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg har funnet en del om denne slekta bakover i tida, så jeg skal sende deg det i posten. Antar jeg kan bruke adressen som er nevnt i innleggene dine. Dette kommer også innpå min egen slekt, da mor til Karen Syversdatter er søster til en av mine forfedre i Biri.Endelsen -eie betyr at det er en husmannsplass under garden. Man hengte ofte på -eie eller -stuen etter et gardsnavn når man omtalte plassen. Og 'krs' som du spør etter kan bety 'krets'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei Terje Tandsether!Har du sendt den oversikten du lovet? Jeg venter fortsatt i spenning. Hvis det er lettere, kan du bruke mail: hermod.moursund@sbnett.noHåper på svar.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.