Gå til innhold
Arkivverket

[#44990] Søk etter brødre som utvandret ifra Ed sn i Dalsland i 1887 og 1890


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I husførhørslengden i Dals Ed 1886.1895 ble notert at Bartrean Ephrain Olsson utvandret til USA den 29.4.1887. han ble født i Idd i Østfold den 6.7.1867.Carl(Karl) Olof Olsson, utvandret den 31.10.1890 Han ble født den 15.8.1869 i Berg sn. i Østfold(Det står Idd i husforhøret i Ed) Han brukte også etternavnet Andersson eller Ottosson.Foreldrene var sagmester Anders Otto Olsson, født 3.10.1842 i Skee og Karen Bolette Brynhildsdatter, født 19.4.1842 i Idd i ØstfoldKan de finnes i emigrantprotokoller i Sverige eller i Norge. Reiste de fleste svensker via Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Gunn. Det ser ut til at du har funnet rett Bartrean. Jeg har ikke greid å kontrollere fødselsdato for Carl(Karl) Olof. Jeg mener han ble født i Berg i Østfold, men i Dals Ed står anført Idd. Jeg har ikke funnet ham som født i Idd. I Dals Ed var han anført med etter navnet Andersson, som var overstrøket og rettet til Ottosson eller Olsson. Alle de andre søsknene het Olsson. 'Dato for utflyttingen kan passe med datoen han reiste ifra Dals Ed den 31.10.1890 Spørsmålet er om han ble født i 1868 eller 1869.Hvor er det mulig å finne ut mer om personen(e) i Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Arne. Jeg har tidligere sett en navnbror som emigrerte i 1884 fra Kristiania. Bertram jeg søker etter reiste med skipet Marsdin, men kan såklart ha byttet båt i England eller annet sted for videre reise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Arne du har funnet rett person og reiserute. Han hadde Chicago som reisemål, men alle kom vel inn til Elis Island for å bli registrert. Er det mulig å søke han opp i database® i USA? I slekten ble det fortalt at han også reiste på guldgraving og at de ikke hørte noe mer ifra ham.Han var vistnok en røslig kar på ca. 2 meter. Det ble fortalt at da han var i Fredrikshald(Halden) og satt på en gressplen så kom en politimann bortom. Bertran reiste seg opp og så ned på politimannen som sikkert ble noe overasket.Vel vel, jeg håper å finne mer ut om han.Det ser ut til at det kan være noe verre å finne broren Karl Olof, som også utvandret ifra Dals Ed den 31.10.1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Hans Petter!Bertram finner jeg ikke, og Carl/Charles Olson finnes det så mange av at følgende kan være en helt annen enn 'din' Carl. Men det er jo en 'kandidat', og den beste jeg har vært i stand til å finne.1900- Census, Minneapolis Ward 6, Hennepin, Minnesota.Charles Olson, Head, f. i Norge aug. 1869, naturalisert, imm. 1891, 'Painter'. Har vært gift i 7 år med:Annie, Wife, f. mars 1874 i Sverige av sv. foreldre. Imm. 1891.Barn:Agnes f. mai 1895.Carl f. juli 1897.Helen f. nov. 1899.Corolo (trolig Carola) f. nov. 1899. (Mulig død i 1904)Samtlige barn f. i MN.Vi ser at immigrasjonsåret til Charles er ført som 1891, men det er ikke unormalt at at dette varierer noe fra telling til telling. Dessverre døde Charles før 1910, så jeg får ikke sjekket dette året i senere tellinger. (Ett 'pluss' kan vel være at han giftet seg med en svensk jente. Kanskje en kjæreste fra hans opphold i Sverige?)En Charles Olsen finner jeg død i Hennepin 22. jan. 1909. Det kan godt være ham. For å få verifisert dette må du nok få tak på en dødsmelding. 1910-census, samme sted:Anna Olson, Head, 36, enke, f. i Sverige, imm. 1891, 'Dressmaker'.Agnes 14Helen 10Clarence 8Marion 3. 1920-census, Minneapolis Ward 5, Hennepin, MN.2110, 10th. Ave South,Anna Olson, Head, 44, enke, imm. 1893, nat. 1900, 'Servant, Privat Family'.Carl B. sønn, 23, gift, 'Salesman'.Stella M., svigerdatter, (til Anna) 21, gift, f. i MN av far f. i Canada og mor f. i NY.Robert C., barnebarn, 8 mnd. f. i MN.Clarence P., sønn, 18.Marion A., datter 13. 1930-census, Los Angeles City, LA, California:Carl Olson, Head, 32, f. i MN, giftet seg da han var 21.Estella, Wife, 30, f. i MN. Gift 18 år gl.Robert, sønn, 10, f. i MN.(En Robert C. Olson f. 21. april 1919 døde i LA den 23 jan. 1999.) Dette er trolig farens dødsregistrering hos SSDI: Name: Carl OlsonSSN: 554-10-3124Last Residence:Born: 13 Jul 1897Died: Dec 1964State (Year) SSN issued: California (Before 1951 )Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og mange takk Arne. Bartran skulle til Chicago så det er kansje ikke så lett å finne ham. Han reiste nok videre til en av guldgravingstatene?Jeg tror det er store muligheter for at du har funnet rett Carl. I Amerika var navnet Charles det samme som Carl her.Grunnen til at jeg har stor tro på blink er at en yngre bror av Carl, Axel Frithjof Albert Olson, f.12.4.1883 også i Sverige emigrerte til Amerika i 1905. Gikk under navnet Fred A. Olsson over there. Han var maler og senere Decorator-Interior hos Hilton i Minneapolis. Han stiftet familie i Hennepin County i Minneapolis, Minnesota. Han kan ha hatt kontakt med sin eldre bror før han reiste over og begynte i samme yrke som maler hos ham. Fred ville også på 1930 tallet ha over min onkel som også var maler i Oslo.Fred fikk tre døttre og en sønn i Hennepin. Katherin Marie Olson, f.11.9.1915 og død i Hennepin 24.10.1981 Lorraine Signe Olson, f.28.6.1917, død19.9.1982 i 55420 Minneapolis Hennepin. Phyllis J. Olson, f.3.10.1919 i Hennepin, død 22.12.1994 i Naples, Follier, Florida Robert Glenn Olson, f.18.9.1921 i Hennepin, død 20.10.1987 i Ramsey County i Minnesota.Det kunne ha vært interessant å se hvem som var faddere for barna. Det kan ha vært tanten eller fetter/kusiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, vi får håpe at det er rette mann som er funnet, men sikker kan vi ikke være. Fred, Isabelle og deres barn var lett å finne i 1920 og 1930. I 1920 har de den 3 mnd. gamle datteren Muriel eller Mariel, men det er vel den samme som Phyllis? Der bor da også en fetter av Fred; Clarence Thompson, 34 år gl., f. i Wisconsin av norskf. foreldre. Han _kan_ være en sønn av Tom og Martha Thompson. Jeg vet ikke om dette sier deg noe.Freds immigrasjonsår er i begge tellingene 1904. Det kunne ha vært interessant å finne han i en passasjerliste for å se hvem han skulle til, men så langt har jeg ikke klart det. Han brukte vel kanskje Axel som fornavn da?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Arne.Freds kone Isa Belle ble født i Wisconsin av norske foreldre så jeg antar at Clarence kan ha ha slektskap med henne. Pikenavnet til Isa Belle født i 1883 var Skutley.Jeg har alle opplysninger om Freds emigrasjon fra Norge og også deres etterslekt i USA. Jeg sendte et brev ifjor til en etterkommer, man uten at jeg var klar over det så døde han måneden før jeg sendte brevet. Det var en litt rar opplevelse. Jeg har planer om å skrive til en annen person av etterkommerne, men ønsket først å finne mer ut om vår slekt i Norge og Sverige først.Sonnen Robert til Fred og Isabelle var jagerfløyver under krigen og teltok i bombingen av Hiroshima har jeg blitt fortalt. Fred sendte pakker til sin bror(min farfar) i Oslo under krigen. Jeg er født i 1947 og brukte som gutt om vinteren noen ganger et kamelhårsjerf som var godt og varmt. Jeg antar at det var noe farfar hadde fått som kom ifra det militære i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

Tilleggsinfo. Da far til Bertram og Carl(Charles) Olson døde i Oslo i mars 1905 så ble det oppgitt at han hadde 3 barn i Amerika og det beviser at alle tre var i live. Da mren døde i Oslo i november i 1916 hadde hun fem barn hvorav to i Amerika. De to brødrene var da Bertream E. og Fred A.(Axel) Olson Et spørsmål er hvordan Bertram ble skrevet i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.