Gå til innhold
Arkivverket

[#44991] Døpte i Eidanger 1790-1807


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Vet noen om jeg kan finne kilder for dette tidspunktet på nettet? De skannede kirkebøkene går ikke så langt bakover, og ellers finner jeg bare døpte i Brevik. Håper på tips.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Du finner ikke avskrifter av dette på nettet. Jeg her en liten hjemmeside med fokus på dette området, men der finner du ikke dette. Kanskje du finner andre ting der? Her er linken til denne Eidanger og Siljan siden:Dersom du sier hva du er ute etter så kan jeg kanskje hjelpe deg?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Takk for tips! Hjemmesida di har jeg brukt mye og funnet masse nyttig stoff der. Jeg leter etter dåp for søsknene Kari (ca 1794)og Søren (ca 1802), med foreldre Lars Hansen og Mari Sørensdatter. De bor på Omsland søndre, Brunlanes 1801, med datteren Kari. Men jeg finner ikke dåp for hverken Kari eller Søren i Brunlanes. Derimot finner jeg broren Hans, døpt juni 1806 i Kjose. Familien bor da i Enigheten som den gangen tilhørte Brunlanes. Alle tre barna er konfirmert i Kjose i hhv 1807, 1816 og 1820. I en annen dåp i nabolaget er en Lars Hansen Backe nevnt, og dette fikk meg til å tenke på Eidanger. 1.august 1893 blir Lars Hansen og Mari Sørensdatter Sturød viet i Eidanger, med Ole og Nils Aaklungen som kausjonister. Men Hans som er født i Enigheten har alle sine faddere fra Kvelle sogn, så det kan jo også være noe der. Jeg har hatt tilgang til døpte i Hedrum (og kvelde) fra 1777-1810, men ikke funnet noen av barna der. Slik er saken, og jeg setter stor pris på hjelp. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Du har nok rett i det med Eidanger.Fra døpte i Eidanger mini. 1764-1814:Døpt 01.12.1793 (folio 69a) :Lars Hansen Stusrød og Maren Sørensdatters pigebarn Karen.Faddere: Ragnil Larsd. Aaklung, Mari Andersd. Nordal, Nils Aaklung, Even ibid, Stoe Sørens. StusrødDøpt 10.05.1801 (folio 95b):Lars Hansen Stusrød og Maren Sørensd. drengebarn Søren.Faddere: Karen Karsd. Ragnildrød af Qvælde sogn, Elen Larsd. Sæter, Michel Iversen Sæter, Stoe Sørensen Qvæstad, Ole Amundsen ..ogstad? Slemdahl(Jeg har en litt utydelig kopi men jeg tror dette ble rett. J.O.)mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk for god hjelp, nå falt enda noen løse brikker på plass i det store familiepuslespillet.Du kan kanskje fortelle meg hvor Stusrød er også du? Jeg kjenner jo faddernavnene til Søren igjen fra steder rundt Farris. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Her er en link til Stusrød i bygdeboken for Eidanger bind 3 som går fra 1814 og fremover. Plassen ligge helt inderst i Oklungen på østsiden av Oklungvannet. Der gikk den gamle presteveien fra Eidanger til Siljan. De to kirkene ble på den tid betjent av en prest som ett sogn og prestene klaget ofte på den lange presteveien. (Det er merket turløype der i dag og en hyggelig plass og gå tur.)LenkeHer finner du Hans Sørensen bosatt på Stusrød i 1801. Sammen med sin familie, sin søster Berte og moren Marthe Hansdatter. Hans far var da død og het Søren Stoesen. Denne Hans Sørensen var bror til den Maren Sørensdatter som giftet seg med Lars Hansen 1 august 1793 i Eidanger kirke og som du tok nevner over her.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Han er jeg usikker på hvem er.Han er 36 år i 1801 og født ca 1764. Dersom han er fra Eidanger så mangler fødte i Eidanger fra 1760 til 64. Derfor kan det være han ikke blir funnet døpt. Men han kan jo også være fra et annet sogn.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Dersom du vil ha mer om Maren Sørensdatters aner så jeg jeg en del på det, men det blir for mye å legge ut her tror jeg.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det skal jeg få gjort. Når det gjelder ektemannen Lars Hansen hadde det jo vært fint om noen andre hadde noe å komme med?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det er klart. Jeg mener jeg har vært borte i en Lars Hansen Sætre som fadder på det aktuelle tidspunkt, kanskje det kan være et holdepunkt? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.