Gå til innhold
Arkivverket

[#44996] Hans Gaas, 1. evangeliske superintendent i Trondheim.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Det er i innlegg (35) eg byrjar å blanda korta, dvs at eg kallar Axeø Fredriksson til Lines for Axel Gyntersberg. De var altså Axel Fridag som var gift med Anna Gaas, ikkje Axel Gyntersberg LenkeSjå nedst på side 510. Det er altså i dette brevet at denne opplysninga kjem fram. Eg er lei for at eg rota med dei to Axel-karane.Axel Henrikson Gyntersberg held vel mest til på Torget går det fram i boka til Wilhelmine Brandt. Axel Fredriksson Fridag til Lines var ei tid knytt til Steigen (samt Bleik), men mest held han vel til i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Axel Fredriksen Fridag, så har jeg sett ham 'skrevet' til Ljones, Hardanger (altså istedet for til Lines, Steigen). Han kom jo (ca. 1569) fra Nordland til Hordalands-området, og hadde gods bl.a. i Hop, Malmnager og Fitje.Hvor sikkert er dette med 'til Lines' (Steigen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (53)Eg er temmeleg sikker på at det er Lines i Salten det dreiar seg om. Lines utgjorde mest halvparten av det godset som Axel fekk med kona si, Anna Gaas i Steigenområdet. Garden var på 6 våg fisk. Ein annan gard som Axel og kona disponerte i same området (nabogard) var Helnes. Sjå elles innlegg (619) i debatten om Lund Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser at navnet Axel nevnes her og prøver da med ett lite spørsmål om noen vet hvem jekteskipper Axel på Liland er. Som stilte i våpenmønstringen 1609 med Rør og Tessack. Han er ført som eier av 1 vog jord i gården Lundenes og 4 pd i gården Helsingen. Begge i Sands fjerding i Senja fogderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var ein fut i Salten, nemnd i 1595 som heitte Axel Olsson. Kanskje er det han som seinare hamna på Liland og er nemnd der i 1609. Eg går ut frå at Axel var eit lite utbreidd namn i området på den tida.Kvar ligg denne Liland-garden forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Dette er gården Liland i Ofoten. Til orientering så blir denne Axel Olsen slekten gift med etterkommere av Synneve Jensdatter av Lundslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter avklaringen i #51 kan jeg dermed korrigere mitt innlegg #49 slik at Axel Henrikson Güntersberg's tilknytning til Anna (Hansdatter) Gaas bortfaller, og at det dermed er Anna som blir gift med Axel Fredriksen Fridag, da fortrinnsvis før han gifter seg med Else Tronds.Når det gjelder rekkefølgen på konene til Hans Gaas, så ser det ut som Maren Hansdatter Bagge ev. må komme inn mellom de danske kvinnene Marine Berildsdatter og Benedichte Mortensdatter, om det da er riktig som det står hos Runeberg at sistnevnte ca. 1559 (som nygift ?) reiste tilbake fra Københ. til Trh. sammen med ektemannen. I så fall var det kanskje kona Maren Hansdatter Bagge og ikke Marine Berildsdatter som da (1558) nylig skal ha dødd.Anna Hansdatter Bagge kan for meg se ut til å være f. rundt 1545.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Finn/39:) Jeg tror det kunne fjerne ytterligere forvirring om du skrev om igjen ditt innlegg #39, som inneholder en salig sammenblanding av de to Axler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg meinar å ha retta opp den lapsusen i innlegg (51). Nokon ytterlegare presisjon skulle vel ikkje vera naudsynt. Likevel er det av og til slik at ein med fordel kunne ha fjerna innlegg og tenkjer da på slike som (39).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Til 34 Her er søstrene Birgitte og Øllegård Hansdøtre, Rød til Fosen, nevnt i 1608, Birgitte nevnes da som enke etter Lars Amundson. Lenkemvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Bror til Lars Amundson Dal, Christofer Amundson, hadde før 1599 tilforhandlet seg eiendommene i Romsdal, Mjelva godset fra arvingene etter Ingebret Nettland, jf. tema Rike Torstein Askjellson. (som futen i Reinsklosteret Søren Rasmussen var i besittelse av i 1617 og 1620, han var fut i Sunhordland fra 1601-1612). Ref. Asgaut Steinnes, NSHT XVIII 1962.I 1606 er Hans Axelson Fridag verge for Christoffer Amundson sin eneste datter, Karine Dal.Kan Hans Axelson Fridag være far til Cecelie Hansdatter gift Strange Jørgensen, rådmann i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.