Gå til innhold
Arkivverket

[#44999] Motstridende opplysninger i kirkebøker


Gjest Per Inge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Inge Nilsen

Det har den seneste tiden vært en del diskusjoner om hvorvidt man kan stole på opplysningene i kirkebøkene.I følge familetradisjonen ble min oldemor, tjenestejenta Oline Reinholdsdatter, besvangret av husbonden, enkemannen Gunder Olsen på Storlien (Rogstad) i Lenvik. Gunder giftet om seg og datteren Lisabet vokste opp hos ham og arvet en del av gården. Dette stemmer med Lisabets konfirmasjon i Lenvik (14):[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060829020482.jpg>LenkeGår man derimot til dåpen, så er barnefaren oppgitt å være Nils Peder Gundersen, som var sønn av Gunder Olsen (101):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Dette kommer du nok aldri til å få klarhet i, men det ville jo vært spennende å se skiftet, og hva somm der står. Offisielt er det nok uansett dåpsmeldingen som 'gjelder'. Men jeg ville allikevel satt en knapp på det som står ved konfirmasjonen. Det må jo ha vært en pinlig sak for alle parter, og guttungen (som det pga alder er mindre pinlig for) har vel tatt på seg 'skylda'. Men så har årene gått, det er kommet på avstand, familietradisjonen 'vet' hva som egentlig har foregått, arveoppgjør rykker nærmere, og 'rett skal være rett,' og man har valgt å legge kortene på bordet. Slik tolker jeg det, men den ene teorien behøver ikke være bedre enn den andre, og bekreftelsen får du nok aldri, desverre. Dette er nok forresten neppe helt enestående, det har skjedd før og vil skje igjen, men i dag kan man finne utav det, om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Nils Peder var nok glad i tjenestepiker, og han giftet seg med en av de andre jentene på gården ;-)Når jeg skrev at Elisabet arvet en del av gården etter Gunder, så var jeg nok litt upresis. Etter det jeg kan se, så stykket Gunder opp gården mens han enda levde, og lot barna få hver sin del.--Per Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har du sett om det er klokkerbøker fra dåp og konfirmasjon? Kanskje det står noe annet der enn i prestens bok. Det hender at disse ikke er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette dreier seg om en så ny periode at det burde være mulig å finne noe hos Amtmannen også. Barnefaren var jo bidragspliktig, og hvis den første evt. hadde tatt på seg farskapet, kan det være at han senere har ombestemt seg. Det ville være rart om dette ikke har nedfelt seg i et dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det er samme Oline, ja. Det kan jo være morsomt å merke seg at Anders Haagensen og hans mor var faddere når hun døpte Lisabet.Jeg har bra oversikt over Kristofa Andersens etterkommere, om du har opplysninger om Olines øvrige barn, så tar jeg mer enn gjerne imot dem.Min mailadresse er: per.inge@gmail.comVil forøvrig benytte anledningen til å ønske alle en God Jul og Godt Nytt År.MvhPer Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.