Gå til innhold
Arkivverket

[#45000] Erik Mikael Johnsen f. ca 1822 i Leische


Gjest Marianne Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Johnsen

Søker informasjon om Erik Mikael Johnsen f. ca 1822 på Leische (Leische er oppgitt som fødested i FT 1865). LenkeHar tidliger fått tips at dette kan være Lesja, men har og fått tips om at han kan være født på Norderhov i Ringerike. Ingen av de scannede kirkebøkene går så langt tilbake.I 1865 bor Erik Mikael på Leka i NT, hvor han er gift med Anne Sofie Eriksdatter og fikk 12 barn.Er det noen som kjenner til hvor Erik er født og hans foreldre?Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Jeg klarte ikke å finne noen som passe med min Erik Mikael Johnsen. Fant en Erik Johnsen, f. 1818 på Kili, men han gifter seg med en Anne Sivertsdatter i 1845, så tror ikke det er rett person. Fant ingen Mikael.Så leter fortsatt etter hvor han kommer fra!Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Nå har jeg sett i kirkeboka for Leka ved Eriks dødsfall står det at han er født i 1825 i Lesja. Så er vel på rett plass i hvertfall.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2527&idx_id=2527&uid=ny&idx_side=-182>Lenke8.5.1825 er det født en Erik, som er sønn av en John i Lesja (Antar at faren heter John). Denne Erik er sønn av John Eriksen og Marit Olsdatter fra Brendjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Så ikke innlegg 5 før jeg postet 6. Har hørt om Norderhov tidligere, men har ikke klart å finne han der heller. For meg er det et mysterium hvorfor det er oppgitt to ulike fødesteder.Foreløbig leder Lesja med FT1865 + ved dødsfall, mot Norderhov ved FT1875, men det trenger jo ikke bety noe =)Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Marianne!Jeg ville sannsynligvis også ha satset på Lesja i første omgang. Det er imidlertid også overveiende sannsynlig at hans fornavn er dobbeltnavnet Erik Michael, som står både i FT 1865 og i kirkeboka ved hans død. Sønnen Fredrik Randulf fant jeg døpt i Leka med far Erich Michael Jonsen. Men akkurat som du finner jeg ingen Erich Michael født i Lesja i kirkebøkene på Opplandsarkivet.Det neste steg burde være å finne trolovelse/vielse i Leka. De må jo ha giftet seg der like før midten av 1850-tallet, skal man dømme etter etter barnas alder i 1865. Nå er ikke kirkebøkene så langt tilbake skannet, så det kunne være greitt om noen med tilgang på disse kirkebøkene slo opp for deg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg hadde selv en etterlysning etter Erik Mikal Johnsens foreldre for vel et år siden under Lesja på DIS -Norge, men fikk ingen positive tilbakemeldinger. På biblioteket på Leka finnes detavskrift av kirkebøker og der er Johan Jakobsen oppgitt som far ved ekteskapinngåelsen i 1856. Det er ikke nevnt noe bosted for faren og for Erik Mikal er oppgitt Husby ( et sted på Leka hvor han var husmann ).Når det gjelder etterkommerne så har jeg en del opplysninger.Med hilsen Jostein R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Takk for 'refleksjoner' og takk til Astrid for at du fant den gamle diskusjonen. Trodde Erik Mikael hadde vært oppe i diskuson tidliger og prøvde å søke etter diskusjonen, men jeg kom ikke frem til noen i mitt søk. Giftemålet hadde desverre gjemt seg inn mellom alle hans barn, så hadde ikke fått det med her... men hadde det registrert da jeg sjekket nå.Takk til Jostein for å ha sjekket ekteskapsinngåelsen =)Et navn gir jo litt mer å lete etter... Jeg har lett mest etter John-er, så må nok utvide horrisonten litt. Forhåpentlig dukker han plutselig opp en dag!God Natt fra Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.