Gå til innhold
Arkivverket

[#45004] Skipsmannskap fra Åsgårdstrand


Gjest Terje Bjørndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bjørndahl

Jeg har dette bildet som min oldefar Hermann Bugge i Åsgårdstrand sendte som postkort fra Riga i 1911. Jeg lurer på om noen har navn på personene på bildet og navn på båten. Hermann Bugge tror jeg står i bakerste rekke til venstre. Mvh Terje

bilete1821.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Det er korrekt at din oldefar er mannen til venstre i bakre rekke. Han ble imidlertid døpt Carl Herman, men brukte navnet Herman. Han var bl.a. styrmann i rederiet Brusgaard Kiøsterud & Co og jeg tror at bildet kan være tatt ombord i D/S Normandie tilhørende dette rederi. Hvem de andre er vet jeg ikke, men det er mulig å finne ut hvem som mønstret på skipet ved undersøkelser i mønstringsprotokollene, som for Drammens vedkommende befinner seg ved SA-Kongsberg. Bugge var havnefogd i Åsgårdstrand fra 1929 til 1948, var og i en årrekke medlem av formannskapet og bystyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk for opplysningene Rolf. Når det gjelder mønstringsprotokoller for Drammen, er de mikrofilmet slik at jeg kan låne dem via biblioteket her? Var skipene også registrert i Drammen? Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Flere innrullerings- og mønstringsprotokoller er filmet, se oversikt under arkivverket med denne adresse Lenke, om de kan lånes vet jeg ikke. Selv om skipet i dette tilfelle var registrert i Drammen fra 1900-1912, mønstret mannskapet ofte på gjennom sitt lokale kontor, for Bugges vedkommende var det Horten. Mannskapet kan jo derfor komme fra forskjellige steder. Ved nærmere ettersyn finner jeg at kaptein på D/S Normandie fra 1905 til iallefall 1909 var Alberth Soelberg fra Åsgårdstrand, Herman Bugge var hans nærmeste nabo i Åsgårdstrand og det er derfor ikke usansynlig at flere åsgårdstrandinger mønstret på samme skip. Jeg vet med sikkerhet om en. Har forøvrig et bilde (kopi) av D/S Normandie tatt i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk nok en gang Rolf. Jeg skal ta kontakt med Statsarkivet i Kongsberg etter jul. Kan ikke mikrofilmene lånes, får jeg ta en tur til Kongsberg til sommeren. Mvh Terje (Jeg har boka 'Åsgårdstrand og sjøen')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.