Gå til innhold
Arkivverket

[#45008] Meldal, Åmot - Skåveien


Gjest Terje Vaagan
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Vaagan

Hei !I Meldalsboka under Åmot står det at Sten Gundersen Myrhaug f. 1726 var gift i 1757 med Berit Olsdt. Skåvei f. 1726, også i Meldal.Under Skåveien ( som var 3 bruk ) finner jeg ikke Berit nevnt i det hele tatt. Men jeg lurer på om hun kan være søster av en av eierne av Skåveien. Noen som med sikkerhet kan si noe om dette ?Sten Gundersen og Berit er av mine forfedre. På forhånd takk !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Bare et spørsmål på si til innlegget. Hvilket bind nr. omhandler Åmot? Er ute etter en Hans Hansen med tilnavn Åmot, f. 1757, og har ennå ikke funnet hvor han kommer fra. Tilnavn Åmot viser vel kanskje gårdsnavn?Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei !Nå har jeg ikke Meldalsbøkene foran meg, men det er enten bind 3 (som jeg tror omhandler Aamot) eller bind 5. Stemmer at Aamot er et gårdsnavn, og består av 2 hovedgårder - Sørgård Aamot og Nordgård Aamot.Aamot er et ganske vanlig navn i landet generelt,men det er kanskje i Meldalsområdet det er mest utbredt i Sør-Trøndelag. Kan ikke huske at Hans var et vanlig navn uti Aamots-grenda, men det finner man vel ut i bygdebøkene.Kan sjekke om det finnes en Hans Hansen Aamot i morgen jeg hvis du ikke får noe annet svar innen den tid.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hans kone het Marit Olsdatter, f. 1760 som også antagelig er fra de trakter han event. kommer fra. De kom sørfra og slo seg ned i Øksnes på gården Sørsand. De ble de første selveierne på denne gården, og betalte skjøtet kontant samtidig som han også skaffet seg en åttring. Har 3 registrerte barn, alle født i Øksnes trur jeg. Aletta Kristina 1790, Berit Sofie 1798, Hans Ulrik 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Til Thor Atle: Åmotsgårdene er omtalt i bind 3, side 368 og utover. Finner ingen Hans Hansen Åmot der, så jeg tviler på at han er i fra Meldal.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Ok, takk til Terje, da slipper jeg å fjernlåne den bygdeboka. Så får jeg heller lete etter andre Åmot gårder. Har tidligere fått sjekka en gård i Elverum uten resultat. Håper ellers at du får svar på spørsmålet ditt vedr. Gundersen og Berit Olsdatter.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er - som tidligere nevnt her - mange Åmot-gårder. Skal vi i første omgang holde 'søringan' utenfor (selv om det er der de fleste ligger), kan vi iflg 'Norsk stedsfortegnelse' starte på Voss (Ho), Gaular (SF), Jølster (SF), Naustdal (SF), Sykkylven (MR), Meldal (ST), Inderøy (NT), Vestvågøy (N) og Tana (F).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Nei det er nok det motsatte jeg er ute etter. Ekteparet kom sørfra til Øksnes i Nordland, så det er gårder fra Trøndelag og Sørover som gjelder. Vestlandet kan vi se bort fra.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.