Gå til innhold
Arkivverket

[#45010] Jultre og andre juletradisjoner


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Etter hva jeg har lest var det fengselsdirektør Petersen i Christiania som første gang beskrev juletreet brukt i Norge. En kvinne ved navn Weinshenk skulle ha tatt tradisjonene med seg fra Bayern til hans barndomshjem på 1820-tallet. Ser her at han trolig var født ca 1820LenkeKjenner noen til denne kvinnen Weinshenk?Ellers kan jeg lese litt om tradisjonen i Dagligt liv i Norden, som finnes på Runeberg.orgDet jeg spesielt husker fra min barndom er at hos min eldste onkel og tante, han var teolog, var det ikke juletre i min tidligste barndom. Etterhvert, da de fikk barn, og de vokste til, fikk også de juletre. Var dette vanlig i spesielle kristne miljøer så langt som til inn på 1950-tallet, eller var min onkel spesiell. Han både spilte kort og tok seg en dram, men juletre likte han ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.