Gå til innhold
Arkivverket

[#45013] Christian Johs. Wilh. Christiansen f. 1811 i Glucksburg , Schleswig, forfedre?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har et stort til jul, og det er å finne ut mer om Christian Johannes Wilhelm Christiansen født 15.10.1811 i Glucksburg , Schleswig. I forbindelse med hans andre ekteskap i Bergen 23.07.1850,med Inger Christine Schavland Stibolt fra Overhalla i Nord-Trøndelag, får jeg vite at hans far var skipper og het Lorentz Christiansen . Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Christian og hans far? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Rune,du har vel sett disse på FS. I tilfelle så må jo denne Christian Carl Philip være 'din' Lorentz' bror:Husband's Name Christian Carl Phillip CHRISTIANSEN (AFN:C4PJ-BQ) Pedigree Born: Abt. 1814 Place: Wife's Name Friedrike Christina SCHERFENBERG (AFN:C4PJ-CW) Pedigree Born: Abt. 1818 Place: Children 1. Sex Name M Lorenz Wilhelm Emil CHRISTIANSEN (AFN:38D3-B1) Pedigree Born: 16 May 1840 Place: Gluecksburg, S-Hlst, Prussia Christened: 6 Jun 1840 Place: Gluecksburg, S-Hlst, Prussia Died: 12 Aug 1886 Place: Hickman, Lancaster, Ne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arnfrid for rask bistand.Etter det jeg kan se bodde Lorentz med sin mor Metta som var 80 år og enke etter første ekteskap. Lorentz var altså 40 år i 1803, ugift og sjøfarende.Det er selvsagt fullt mulig at dette er rette mann, selv om han da var nær 50 år når Christian ble født.Det skulle vært greitt å funnet fødselen hans i 1811. Det ville trolig gitt svar på mye. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen blant Digitalarkivets mange brukere som har tilgang til kirkebøker for Schleswig-Holstein? Jeg skulle gjerne fått bekreftet fødsel/dåp på Christian Johannes Wilherlm Christiansen 15.10.1811. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du bør skrive Glücksburg, ikke Glucksburg.Jeg synes det er vel optimistisk å spørre etter kirkebøker fra Schleswig-Holstein her i Brukerforumet. Men kanskje man har utrolig flaks. Uteblir denne flaksen, viser jeg til et tidligere innlegg fra for ca en uke siden eller litt mere, der jeg fortalte at Landesarkivet i prinsepaléet i Schleswig hadde en del mikrofilmer til disposisjon (til bruk i en egen lesesal). Ellers kan en oppsøke den evangeliske kirkearkivene der originalene oppbevares. En oversikt over disse, og grensene arkivene i mellom, finnes på NSFs webside, somd et tidligere er gitt lenke til. (Det dreier seg vel enten om arkivet i Flensburg eller Kappeln.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant en privat database med en skipsfører Lorentz Christensen som fikk en datter i 1820 i Nordborg, litt nord for Sønderborg. LenkeEventuell navneoppkalling kan jo passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Tore Vigerust for velmenende råd. Men det er ikke alltid det passer inn i en hektisk hverdag å dra til utlandet for å oppsøke arkivene, enten det nå er biblioteker eller kirkearkiver. Jeg vet også at det er mulig å betale folk til å besøke arkivene for meg, og det kan være et alternativ.Om det var vel optimistisk av meg å håpe på hjelp i Digitalarkivet, det får så være om du mener det. Jeg vet at det sitter utrolig mange dyktige mennesker rundt om i vårt langstrakte land, som sitter på den mest utrolige kunnskap og kildetilgang.Noen ganger er man heldig, andre ganger ikke, men en ting har livet lært meg, og det er at om man aldri spør får man heller aldri svar. Og jeg lever fortsatt i håpet om at noen kanskje har kunnskap om denne familien, og er villig til å dele den kunnskapen med meg.Til Arnfrid.Takk for din hjelpsomhet. Jeg skal sjekke forslaget ditt nærmere, selv om etternavnet her er Christensen og ikke Christiansen.Forøvrig fant jeg nettopp Christian Johannes Wilhelms første ekteskap i Kristiansund 11.04.1839. Han var gift første gang med Helene Alethe Stibolt, søster til sin andre hustru. Datteren deres ble født i Trondheim 05.07.1841 og døpt i Vår Frues kirke 15.08.1841. Barnet fikk navnet Sara Catharina Christine. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg børster støv av denne debatten fra 2006, i håp om at det sitter noen der ute med opplysninger som kan være til hjelp med å finne Christian Johs. Wilhelm Christiansen opphav.Det er altså opplysninger i forbindelse med hans vielse som forteller at han var sønn av Lorentz Christiansen og født 15.10.1811 i Glucksburg , Schleswig. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En fin fremgangsmåte for å løse problemet, kan være at noen som er interessert i saken foretar et besøk i et tysk arkiv der det finnes aktuelle mikrofilmer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Tore.Jeg er klar over at det er rene lykketreffet om jeg skulle treffe på noen her inne som sitter med de rette opplysningene. Men man vet jo aldri. Det har gått 3 1/2 år siden sist jeg spurte. Ny kilder og nye brukere har kommet til, og det hender jo i blant at man har hell med seg i sine forespørsler i digitalarkivet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke (som seg) at det har dukket opp nye kilder som kan belyse denne saken. Men det er ingen tvil om at det har kommet til mange nye brukere i Brukerforum. Disses aktivitet består i å sende hverandre store mengder med nye spørsmål. Om det er noen som i fremtiden vil *løse* dvs *besvare* dette problemet, og trenger tips om hvor og hvordan en skal gå frem, kan de bare ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om du har problemer med at nye og gamle brukere av Digitalarkivet stiller denne type spørsmål, og du ikke kan, ønsker eller vil hjelpe, så er det helt greit for meg. Det er mangt og mye jeg ikke kan svare på av spørsmål som stilles her, og de lar jeg da også være å svare på. Der hvor jeg sitter med kunnskap og /eller tilgang til kilder som kan besvare spørsmålene, ja så gjør jeg gjerne det.Jeg er forsatt av den mening, at de dummeste spørsmålene er de som aldri stilles. Så skulle det være andre enn Tore H. Vigerust som har lyst eller mulighet til å bidra, da setter jeg selvsagt pris på det.Og i motsetning til Tore H. Vigerust så oppfordrer jeg nye og gamle brukere til fortsatt å stille hverandre spørsmål. Og de som eventuelt lar seg irritere over alle disse 'dumme' spørsmålene, kan jo bare la være å svare.Mvh. Rune Thorstensen (som garantert kommer til å stille nye spørsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter mitt initiativ ble det i januar 2000 stiftet en 'arbeidsgruppe for europeiske aner' (innen rammen av Norsk slektshistorisk forening). Formålet er å samle og motivere folk med bl a tyske aner til å foreta slektsforskning for å løse de mange problem / spørsmål vi har knyttet il innvandrernes slektshistorie. Som ledd i denne prossessen har jeg siden 1999 lest - og tildels besvart eller kommentert - samtlige innlegg i Brukerforumet (og dens forløper) som vedkommer den tyske innvandringen. Alt i alt må det dreie seg om mer enn 100 ulike debattråder. For meg er dette tråden vi nå er inne i, kun av av flere tusen bygd over samme lest : hvordan finne tyske aner. Noe av det jeg har grublet over i disse årene, er hvorfor så utrolig få norske slektsforskere besøker tyske arkiver. Dette er et særnorsk fenomen, for f eks både dansker og svensker er mye flittigere i å bruke de tyske arkivene. Så hva er egentlig det norske problem ?De undersøkelser (ved spørsmål o.a.) som er foretatt, peker mot svekkede tyskferdigheter i den norske befolkningen, som hovedforklaring på de svake arkivarbeidene. Men påfallende mange svarer at de ikke har tid, eller ikke har råd til å reise. Nordmenn er verdensmestre i å reise utenlands, men bare ikke til arkivene.Hovedproblemet kan kanskje i steden forklares med nordmenns overdrevne tro på at alt av kilder er på internett ?I hvertfall er det slik at for hver slektsforsker som drar til et tysk arkiv for å forske, går det 1.000 andre som kun stiller hverandre spørsmål på nettet. Men bevares, bare fortsett med det siste. Men før eller siden bør jo noen forklare de mange spørrelystne og håpefulle at problemene ikke løses av seg selv, og at et aktivt besøk inne i et arkiv kan gjøre nytten. Det må altså ikke tolkes dithenm at jeg er imot de mange spørsmål som stilles (om slekt til innvandrere av bl a tysk herkomst). Jeg forsøker heller å forklare folk at det er noe annet som må til, hvis man *virkelig* ønsker at det slektshistoriske problem en står ovenfor, skal løses.I forrige uke kom det et spørsmål her i Brukerforumet om hvem som var foreldre til en innvandrer i Norge, født i Tyskland 1915. På den tiden, om ikke 1915 så ihvertfall i årene kort forut, var fødselskullene i det tyske riket over en million per år. Hvordan kan noen tro at det sitter folk - her i landet eller i Tyskland - som kan svare på dette problemet uten å foreta en arkivundersøkelse ?Selv om folk blir sure av mine kommentarer, gir jeg ikke opp : bakgrunnen og opphavet til innvandrere av tysk herkomst kan kun løses ved aktivt arkivarbeid i (bl a) tyske arkiv. Det finnes fortsatt ingen snarvei. Og det finnes intet Digitalarkiv av ''vår norske'' type i noe tysk land. Og det ser heller ikke ut til å komme noe slik i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker igjen for dine velmente råd.Og jeg er klar over at det ville være noe i nærheten av et mirakel om jeg skulle slumpe borti noen her inne som tilfeldigvis hadde kunnskap om akkurat denne slekten.Som du selv nevner er det sikkert mange gode grunner til at nordmenn ikke innvaderer tyske arkiv på jakt etter egne eller andres tyske aner.Selv har jeg dette kun som en hobby.Og det ville neppe falle i særlig god jord hos min kone, om jeg skulle begynne å bruke feriene våre til å sitte på tyske arkiver å lete i gamle kirkebøker eller annet på jakt etter aner.Og i dette tilfelle gjelder det heller ikke mine aner, kun noe jeg fattet interesse for noen år tilbake.Så du må nok fortsatt bære over med at det finnes mennesker som ikke drar jorden rundt på jakt etter forfedre, enten de nå befant seg i Tyskland eller andre mere eksotiske områder.Jeg takker like fullt for dine innspill, de var helt sikkert godt ment. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.