Gå til innhold
Arkivverket

[#45014] Hjelp til å tyde skrift.


Gjest jarl johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Johansen

Tusen takk for hjelpen.Jeg er nå i gang med å sjekke kirkebøkene for dødstidspunkt.Kan en slik attest komme lenge etter døden har inntruffet ?M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg tror ikke spørsmålet lar seg besvare. Hun skaffet seg nok attesten nettopp fordi hun skulle gifte seg på nytt. Lykke til med letingen :-)Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Takk. Det var det jeg var redd for, datoen på attesten og inngåelse av nytt giftemål var veldig tett på hverandre.Jeg får bare vise tålmodighet å lete.M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Hei Jarl!Du er vel kommet i havn, i tilfelle ikke: Hun er faktisk registrert i kirkeboka (MINI A6, fol. 304)som utflyttet fra Farsund (Lenke): 1887. 8. [Naar udflyttet; jeg synes det står:] 1884 [Hvorhen] Kristiania; Enke Olava Vilhelmine Jakobsen [Fødselsaar] 1858; [så kommet det noe ganske utydelig] Udfl.att., hvori ber....else om mandens død [jeg tror det står] 10/4 86, att. ??/6 87.Dvs. det tyder på at de begge flyttet til Christiania i 1884 [?], men utflytting ble ikke meldt før etter mannens død, da enka i 1887 trengte attesten for å gifte seg på nytt??Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Hei igjen!Jeg er iferd med å føre deg på (litt) ville veier: Så vidt jeg kan skjønne leter du etter Jakob Elias Jakobsen fra Bjørnestad (g.m. Olava Vilhelmine i 1878). Han (Fattiglem Matros Jakob Elias Jakobsen; [født] 1846) dør [av Tæring] i Farsund 10/4 1881 (Lenke).Så det er bare enka som flytter til Christiania...Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Hei. Tusen takk Oddvar du gav meg akkurat de opplysningene jeg lette etter.Det er Oalava Vilhelmine som jeg gransker. Jakob Elias Jakobsen som hun var gift med første gang, tenkte jeg kunne hjelpe meg med å finne ut Olava sin vandring.Jeg oppdaget helt tilfeldig at hun hadde vært gift før hun traff Thomas Martin som hun giftet seg med i Oslo.Jeg skjønner ikke helt hva hun gjorde i Oslo. Hun har tydeligvis reist endel, for noen av barna er født i Kristiansand, Grimstad og Lillesand. Ikke så store avstandene men dog. Bor i Kristiansand i 1900 LenkeTakk igjen jeg hade ikke funnet opplysningene du gav meg.M.V.H. Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.