Gå til innhold
Arkivverket

[#45017] Konfirmasjon piker Alstahaug 1831-54 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Takk! Jeg fant Natanael Anders. begravet 1839, 70 år gammel, men finner ham ikke i 1801-tellingen. Jeg tyder hans bosted som Eipholm (samme som datteren ved konfirmasjonen). Jeg går ut fra at det er Alstahaug, men er der et annet navn for stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg ser fra skifter foretatt på Eipholm (Ebbholm) at det tidvis ble beskrevet som under Sørøen, liggende i Stamnes, Alstahaug. Ser man i innrulleringsmantallet for Asltahaug 1835, finner man en Nataniel Andersen på Sørøen, han beskrives da som Husmand på 77 år, født i Sverige og er Affeldig.Ser man så på innrulleringen for 1833, finner man på Sørøen en Nathaniel Andersen som er husmand, 60 år gammel, født i Sverige og er uduelig.I innrulleringen for 1830, finner man på Sørøen Nataniel Andersen, husmand 64 år, født i Sverige og er uduelig.I 1828 finner man også på Sørøen Nathaniel Andersen, husmand, 50 år gammel, Svenske, uduelig.I 1824, Sørøen, Nathanael Andersen, husmand,50 år gammel, Sverige, Tj dyktig men møtte ikke.I 1818, Sørøen, Nattaniel Andersen, husmand, 42år, Sverige, Frisk. Samme år ble stesønnen Elias Mekkelsen på 14 år innrullert.I 1814, Sørøen, Nataniel Andersen, husmand, 45, SverigUnder innrulleringen for 1809 kan jeg ikke finne ham, kanskje kom han fra Sverige mellom 1809 og 1814?Dette er hentet fra Svein Edvardsen sine innrulleringsmandtall for Alstahaug 1809-35-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det var interessant, Øystein. Jeg lette og letter etter Eipholm, men det var ingenting på nettet.Så Natanael var en svensk stakkar! Jeg er ikke bevandret i svenske kilder, men kanskje et forsøk verdt.Jeg lurte faktisk på om han kunne kommet derfra. Navnet er tydeligvis uvanlig, men kanskje mer vanlig i Sverige. Synd at det mangler en del årganger i kirkebøkene, for jeg finner ikke noen vielse og dermed ikke konens bakgrunn. Men jeg fant enda en datters konfirmasjon: Grete Andrea, 1832 og mors navn tyder jeg i rettning av: Elisab.M. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg 'Googlet' Eipland og fikk ingen hits, men skal huske på hvor.no til neste gang.Du har sikkert rett ang. Elisabeth. Jeg så meg litt blind på at ved Elens konf. sto det bare Elisab.Mht. Natanaels bakgrunn fra Sverige ser det ikke lyst ut, for etter å ha sjekket litt, har jeg funnet ut at vi har utrolig mye kildemateriale offentlig tilgjengelig sammenliknet med både Sverige og Danmark. Jeg tror ikke at jeg kommer videre der, hvis ikke noen av dere har tips om ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg håper at du søkte på Eipholmen og ikke Eipland Lisa! Du har noen andre tråder å 'nøste på' her også, i 1818 møtte Nataniel med stesønnen Elias. Elias kan vel være en sønn fra 'Elisabeth' sitt første ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Lisa ja! Det er ikke bare eg som skriver feil...... Jeg mente selvfølgelig Eipholmen. Jeg la merke til denne stesønnen, så her kan jo være en tråd å nøste på. Desverre er han også fødd etter 1801, men uansett så er der mulighter. Jeg leste gjennom (forsøkte) kirkeboken for Alstahaug 1801-1819 for å se om vielsen kunne være der, men greidde ikke se noe. Jeg fant Grete Andrea på en alfabetisk liste. F. år 1815. Skal gå gjenom den igjen og se om jeg ser denne Elias Mikkelsen eller evt. hans avdøde far. Jeg har ikke mye tro på å finne mer på Natanael, men Elisabeth er fremdeles en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Eipholmen er en liten øy (holme) som ligger på østsiden av øya Austbø i Alstahaug, Nordland. Stedet har vært bebodd opp til moderne tid, men er nå fraflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Elias Kristian Mikkelsen var født i 1800 på Utnes i Vefsn, og han døde på Belsvåg i 1867. Mora var Ingeborg Anna Gregoriusdatter (1765-1847). Hun var søster til Elisabet Marie Gregoriusdatter (1775-1840), som ble gift i 1804 med Natanael Andersen.Halvard L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei LittaJeg kikka litt på et par av åra i kirkeboka for Alstahaug, og fant lysninga i 1804 mellom Nathanael Andreassen og Elisabeth Gregoriusdatter på femte linja ovenifra på side 14, venstre side (13b). Vielsen den 5 oktober står innført litt lenger ned på samme side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-18>LenkeFinner også en datter av paret, Sara Maria, døpt 8 dager gammel den 9 søndag etter treenighet i 1805, som var 11 august: LenkeMulig at dette er den riktige Elisabeth Gregoriusdatter i 1801 tellinga for Alstadhaug: LenkeKanskje dette kan være riktig svenske, Nathaneal her innført med etternavnet Weldman, tjenestegutt under samme gård som Lisbeth/Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

-og jeg som trodde, det ikke var mer å hente.Nathanael Weldman må jo bare være riktig person. Men kan noen tyde hva som står etter navnet hans? Mette, du har tydeligvis øye for det. Kanskje du har en ide?Tusen takk til dere!Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen LittaJeg tolker det som Herten, og her er gården i 1801 tellinga: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=f11820&gardpostnr=8&merk=8#ovre>LenkeNederst har du Gregorius Isaksen og Ane Persdatter sammen med datteren Johanna og barnebarnet Gregorius. Gregorius og Ane er sannsynligvis også foreldre til Elisabeth. Jeg finner ihvertfall ei Elisabeth født 30/9-1775 og døpt 18. søndag etter treenighet av foreldrene Gregorius Isaksen og Ane Pedersdatter Herten på nederste halvdel på side 16 (høyre side 16a) i kirkeboka for Alstahaug 1773-1787:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Mette!Det betyr da at Nathanael bodde på Herten på tidspunktet for lysningen, går jeg ut fra.Mht. navnet Weldman, søkte jeg litt på nettet, men jeg tror jeg må prøve flere stavemåter, for det var ikke mye å finne i Sverige.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har skrevet om å se etter aner for deg Litta i et annet emne her, og så vel egentlig ikke etter Elen Natanaelsdatter i dag. Mens jeg så etter helt andre dukket hun opp som døpt i minstralboka for Alstahaug 1820-1830 på mikrofilm PF-415: Elen Kierstina Natanaelsdatter født 13.09.1822 og døpt 15.søndag etter trefoldighet(15.09)1822. Foreldrene var Natanale Andersen og Elisabeth Gregoriusdatter. Barnet ble døpt i Alstahaug kirke. Blant fadderne var Isach Gregoriussen Herten, og Sara Natanaelsdatter.Elen Kierstine Natanaelsdatter fikk datteren Elisabeth Maria den 26.08.1857, og jeg fant henne i forbindelse med konfirmasjonen 26.06.1870 har jeg notert, men skal se på årstallet for dette en gang til tror jeg. 1870 kan altså være feil år siden Elisabeth da bare var 13 år. Far til Elisabeth Maria var Ole Jensen, og Elisabeth var født i Sørøen. Hun fikk meget godt i kunnskap, og var flittig og idelig.Hvis jeg finner noe mer bakover utover det som har kommet frem i emnet sier jeg fra her, men jeg har flere slektsgrener å jobbe med. Så det kan ta litt tid. Kilden for konfirmasjonen i 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da jeg gikk litt lengre bakover i tid i dag, så dukket Isach Gregoriussen Herten opp som gift med Anna Margretha Andersdatter Herten 03.07.1789, og det var i kirkeboka for Alstahaug 1776-1800, på mikrofilm PF-415.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Mye av dette hadde jeg fra før, men jeg hadde ikke funnet den andre datteren til Elen. Men jeg har Elens konfirmasjon i 1844 og der står det at hun var 22 år, dvs. født i 1822, men det er altså feil. Faren til Elisabeth var Gregorius Isaksen, gift 1760 med Ane Pedersdtr., men deres foreldre har jeg ikke funnet.Det er artig, når man kommer over andre aktuelle personer enn de man faktisk søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fødselsåret 1822 er absolutt ikke feil, og jeg skriver jo at Elen Kirstina Natanaelsdatter ble født 13.09.1822. Det stemmer jo veldig med at hun var 22 år i 1844 da hun ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Du har rett. Dette ble bare feil! Det var ikke der jeg hadde 1825 fra. det var fra 1865-tellingen hvor hun er 40 år. Dette hadde jeg ført inn i databasen min før jeg fant konfirmasjonen og så glemte jeg å rette det.Vanligvis er jeg ganske god i matte, så her ble jeg tatt på sengen.Uansett så retter jeg nå databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.