Gå til innhold
Arkivverket

[#45020] Minnehallen - Stavern


Gjest Inge M Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge M Johansen

Finnes det en oversikt, på nettet eller i bok, over fallne sjøfolk fra 1. verdenskrig? På Minnehallens hjemmesider finner jeg bare 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

I bøkene 'Sjøforklaringer over Norske skibes krigsforlis' bind I-IV, finnes de fleste norske skip som forliste under den 1.verdenskrig. I noen tilfeller er også de omkomne nevnt. Hvem er det du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Etter en gjennomgang av en navneliste jeg har over omkomne ved norske skips krigsforlis 1914-1919, finner jeg kun en Johan Jensen og han er dansk. I listen finnes også en maskinist ved navn Jensen (fornavn ikke oppgitt) født i Bodø og bosatt i Haugesund. Han omkom ved torpedering av D/S Gjertrud 1/10-1918. Har imidlertid ikke gjennomgått alle Sjøforklaringene da det er tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inge M Johansen

Tar opp dette igjen da det i mellomtida kan være lagt ut informasjon som jeg ikke vet om. Altså: Finnes det en oversikt, på nettet eller i boks form, over fallne sjøfolk fra 1. verdenskrig? På Minnehallens hjemmesider finner jeg bare 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Nordøen

Hei Inge. Har du sjekket i sjøfartsrullene? Der står alle mømstringsopplysninger oppført (hvilke båter vedkommende har reist på, seilingsperiode, mønstringssted osv.). Det kan være en begynnelse i alle fall. Tror ikke noen av dem ligger på nett, men de finnes på statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ved besøk i Minnehallen sist sommer kunne jeg gå gjennom navnelister (med opplysninger om tid og sted, skip mv.) i permer som også omfattet 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Jeg forstår det slik at navnene også finnes på kobberplater i minnehallen.Men noen som vet om dette er tilgjengelig på nett?Til Lise: Takk for tips, skal gå videre på det sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.