Gå til innhold
Arkivverket

[#45024] Hvem var Heine (Hejne/Heyne) på Leite f ca 1664 u/Myklebust ved Uskedalen?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Mitt største juleønske er å få vite hvem Heine på Leite f ca 1664, nevnt på Leite og Myklebust fra 1706 til 1723, var. (Leite ligger under Myklebust i Uskedalen, Kvinnherad)Han er nevnt Endresen, men dette er ikke dokumentert. Jeg har ikke funnet han i 1701-tellingen for Søndre Bergenhus, Nordre Bergenhus eller Stavanger Amt. I Bergen er det en Heine, Heine Lau, men han kan det ikke være.Heinesbarna varGuraa Heinesdtr gm Osmund Nilsen i 1716Michel Heinesen gm Susanna Larsdtr i 1733 (Chefs bevilling af 16. Mart. 1733)Christopher Heinesen f ca 1695 (min forfar) gm Marta Haraldsdtr i 1726(de ble viet i Husnes kyrkje)Halver Heinesen gm Anna Nilsdtr i 1725Endre Heinesen gm Anna Andersdtr i 1732(de ble viet i Kvinnherad kyrkje)også denne kan være Heines dtr:Anne Heinesdtr gm Samson Hansen Øvrehus i Enes kirke 1726 (hafde K. bevilling til egteskab af 4 Janv. 1726, var i 3die oc 3die leed beslegt.)Det må da finnes en løsning på dette mysteriet...Dette er en fortsettelse av debatten LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1701-tellingen finnes disse Heinene i aktuell aldersgruppe;Heine Larsen Ø. og N. Berie 40 husmann fattig Strandebarm debatt [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=40070&sok=heine&startnr=&antall=&spraak=&nr=7&antinnlegg=3#anker>Lenke Heine Bielland 40 ops Qvindherrit debatt Lenke Heine Ned:Rommetvet 48 ops StorøenHeine Aarhuus 45 ops Østensøe debatt LenkeHeine Lotte 40 ops Fattige Bønder Kindzervigs SogHeine Arnesen* Helleland 36 ops sønn hiemme Bunde og sielf Eier Ullensvang Sogn Skal visstnok ha forblitt ugift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har i dag funnet en Hendrich Andersen, 38 år, Arrestad Møhlendahl, oppsitter og Møller. Kan han være en aktuell kandidat? Hendrich og Anders kan vel være fordanskning av Heine og Endre...Noen som kan hjelpe med dette?Ellers ønsker jeg å vite hvem foreldre og besteforeldre til Samson Hansen Øvrehus var, gm Anne Heinesdtr i Ænes kirke i 1726.Jeg gjentar at min Heine skal være f ca 1664. Han er ikke nevnt før i 1706, da i en sak i en tingbok. Han er videre nevnt i oppebørselsprotokollar for Rosendalsgodset fre til ca 1734. Han er ikke nevnt som død, og det synes ikke å være noe skifte etter han. Jeg vet ikke konens navn, men døtrene heter Guro og Anna.Takknemlig for all mulig hjelp til å finne ut av mysteriet rundt Heine på Leite.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Får fortsette selv;Samson Hansen Øvrehus kan ha vært sønn av Johannes Samsonsen Sunndal, 24 år i 1701. Samson er i så tilfelle (trolig) f etter 1701-tellingen. Det kan vel være Johannes Samsonsen det er skifte etter her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan Johannes være sønn av Samson Godtskalkson Sundal og Kristi Knutsdotter? -og Samson sønn av Godtskalk Bårdson Sundal og Anna Samsonsdatter Gjerde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Akk ja, skiftet etter Johannes Samsonsen (4) hadde jeg fra før, han var ugift og iflg skiftet barnløs;LenkeMen han var sønn av Kristi og Samson nevnt i (5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har funnet Hendrich Andersen på Møllendal (Årstad) nevnt i en tingbok fra 1707, så jeg tror han kan utelukkes.Da er det Heine på Lote og Heine på Århus jeg ikke har fått sjekket helt ut av saken.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Christian,jeg er nok redd for at det ikke er min slekt. Min Christopher Heinesen ble boende i Kvinnherad. Men, det kan selvsagt være slekt lenger tilbake, det er bare det at jeg finner ikke min Heine (f ca 1664) født i Bergen heller. I så tilfelle ville Christopher og Hendrich nevnt i Bergen 1714 kunne være min Heines fetre, f eks.Nei, dette er nok et mysterium. Men ganske utrolig, siden det tross alt gjelder en Vestlandsslekt. Alle Heiner nevnt i 1701-tellingen for Stavanger, Søndre og Nordre Bergenhus er nå sjekket ut av saken. Trolig er dette en familie som av en eller annen grunn ikke er blitt registerert i 1701-tellingen, men hvor? Det er det store spørsmålet. Navnene peker jo mot Kvinnherad og Strandebarm, evt Hardanger eller andre deler av Sunnhordland.MvhArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hadde ikke Jon Ivarson og Mari Larsdtr. en sønn som het Heine? Litt ung kansje og muligens på feil gård i forhold til din Heine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kurt,Jon Ivarsens sønn er nevnt Henning i 1701-tellingen Lenke og er 8 år, så han blir nok for ung. 'Min' Heine fikk selv barn fra ca 1690.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det blir jo en generasjon etter. Ellers kan det etter de navnene på Erridzland i 1701-tellingen se ut som disse personene kunne være oppkalt etter 'gamle' Jon Ivarson, sønn av Ivar Kollson(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er 99 % overbevist om at Heine kom fra Strandebarm/Kvinnherad. Ser man på sønnenes navn; Michel, Christopher, Halvar og Endre, så er dette navn som var vanlige der. Jeg finner også flere gårder der mer enn et av disse navnene er nevnt i tellingene på 1600-tallet. Bl a både Indre og Ytre Oma.Når det gjelder Heines farsnavn, kan det som står i bygdeboken godt være feil. Slik jeg forstår det var trolig Michel Heines eldste sønn, f ca 1690, og da vil det være rimelig at Heine var en Michelsson. Moren har trolig vært en Guro/Guri, da trolig Guro er Heines eldste datter. Her kan selvsagt være døde barn, men da ble de vel gjerne kalt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg funnet to av Heines barn i de skannede kirkebøkene; Ane d 1691 og Christopher d 1695. Dette dokumenterer at Heine var en Endresen og at han bodde på Leite allerede i 1691.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11550&idx_id=11550&uid=ny&idx_side=-21>LenkeAne blir døpt 16. okt 1691, Ane N. Leite P. Heine Endresen Hva står N. og P. for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Halvar dåp 15 august 1692LenkeSå ser jeg at der er samtidige fedre Samson Endresen og Helje Endresen i Kvinnherad. Nå husker ikke jeg i farten om de er plassert... Det jeg er ute etter er selvsagt om de kan være Heines brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner altså Ane (1691), Halvar (1693) og Christophers (1695) dåp i de skannede kirkebøkene, men ikke Guro, Michel og Endres. De skannede kirkebøkene går frem til 1709. Det er klart at både Michel og Endre kan vært født etter 1709, da de først blir gift i 1732-1733, men Guro blir gift i 1717, så hun må være født tidligere. En hypotese kan da være at Guro ikke er født i Kvinnherad, men kanskje der hvor hennes far, Heine Endresen, kom fra; f eks Moster? Heine kan selvsagt ha vært gift flere ganger, slik at Michel og Endre er av et evt senere ekteskap. Men ifølge oppkallingsskikker bør vel Endre være Heines førstefødte sønn. På den annen side; det kan ha vært en Endre f tidligere, men som har dødd som barn.Så langt har jeg dette: Etterkommere av Heine Endresen Leite 1. Heine Endresen Leite (f. ca 1664?) Nevnt på Leite 1706 (tingbok) og Oppebørselbok for Rosendalsgodset 1722-1723, samt ved dåpen til Ane 1691, Halvar 1693 og Christopher 1695. 2. Guro Heinesen ef. Aasmund Nielsen Skimmeland (d. 1733 - Skimmeland Nedre, Bømlo, HO) 3. Niels Aasmundsen Skimmeland (f. 1721 - Skimmeland Nedre, Bømlo, HO) 3. Anna Aasmundsdtr Skimmeland (f. 1724 - Skimmeland Nedre, Bømlo, HO) 3. Lars Aasmundsen Aadnanes (f. 1725 - Skimmeland Nedre, Bømlo, HO) 3. Johannes Aasmundsen Skimmeland (f. 1732 - Skimmeland Nedre, Bømlo, HO) 3. Guri Asmundsdtr Skimmeland (f. 1733 - Skimmeland Nedre, Bømlo, HO) Kommentarer: Guro og Aasmund blir viet i Husnes kyrkje 1717. Guraas mann, Aasmund, dør i 1733, 50 år gammel. Aasmund var bruker fra 1718 til han døde. Netto leia i buet var 6 rdl, 4 mrk. 12 skill. (Bømlo IV, side 352, nr. 8) I tillegg til de nevnte barna hadde Aasmund og Guraa også barna Nils f 1720 d 1720 og Lisbeth f 1728 d 1728. 2. Ane Heinesdtr (f. 1691 - Leite, Kvinnherad, HO) ef. Samson Hansen Øvrehus (usikkert om dette er Heine på Leites datter) Kommentarer: hafde K. bevilling til egteskab af 4 Janv. 1726, var i 3die oc 3die leed beslegt. Dom. Qvasimod. Dom. 2. p. Trin. 1726 Enes kyrkje 2. Halvar Heinesen (f. 1693 - Leite, Kvinnherad, HO, d. 1763 - Dønhaug, Kvinnherad, HO) ef. Ane Nielsdatter Dønhaug (d. 1742 - Dønhaug, Kvinnherad, HO) 3. Niels Dønhaug 3. Margretha Dønhaug 3. Anna Dønhaug 3. Synneve Dønhaug 3. Guro Dønhaug Kommentarer: Halvar og Ane blir viet i Kvinnherad kyrkje i 1725. Skiftet er sluttet 12. november 1763 og nevner enken Anna Nielsdatter og barna Niels H., 19, Margretha H., død, etterlatt seg datteren Kari Larsdatter, 12 år, Anna H., 24, Synneve H., 21, og Guroe H., 17 år. 2. Christopher Heinesen (f. 1695 - Leite, Kvinnherad, HO) ef. Marta Haraldsdatter Kaldestad (f. 1699 - Kaldestad, Kvinnherad, HO, d. 1754 - Leite, Kvinnherad, HO) 3. Synneve Christophersdatter Leite (f. 1730 - Leite, Kvinnherad, HO, d. 1814 - Leite, Kvinnherad, HO) 3. Kari Leite (f. 1729, d. 1729) 3. Per Leite (f. 1735, d. 1735) 3. Brite Leite (f. 1738, d. 1772) 3. Michel Christophersen Leite (f. 1732 - Leite, Kvinnherad, HO) Kommentarer: Christopher og Marta blir viet mars 1726 i Husnes kirke. 2. Michel Heinesen ef. Susanna Larsdatter Kommentarer: Chefs bevilling af 16. Mart. 1733 Dom. Lætare Dom. 3. Trin. 1733 Husnes kyrkje (vielse) 2. Endre Heinesen (d. 1749 - Skimmeland, Bømlo, HO) ef. Anne Andersdatter 3. Anna Endresdtr Hidle (f. 1735) 3. Anders Endreson (f. 1740) 3. Synneva Endresdatter (f. 1741) 3. Heine Endressen Ersland (f. 1744 - Skimmeland, Bømlo, HO) 3. Brita Endresdtr Valen (f. 1744 - Skimmeland, Bømlo, HO) 3. Kari Endresdtr Vornes (f. 1747 - Skimmeland, Bømlo, HO) Kommentarer: Endre og Anne blir viet 1732 i Kvinnherad kyrkje. Bosatt på Skimmeland, Moster. Endre, f på Leite i Kvinnherad, bygsler hele Skimmeland i 1742. Da Endre døde i 1749, fortsatte konen, Anne, som bruker i noen år. Boet var forholdsvis stort; Bto 46 rdl, 4 mrk, 10 sh, nto 16 rdl, 5 mrk og 10 sh. 4 kyr, 3 kviger, 4 kalver, 1 stut, 1 merr og 1 kvern er nevnt m a. (kilde: Bømlo IV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Grønås

I flg. BB2 under Ersland så var far til Heine Endresen Ersland frå Dønhaug i Kvinnherad, og truleg i slekt med Heine Jonson Ersland. Heine Jonson var den førre brukaren på Ersland og var som til Jon Ivarson Furuberg, Kvinnherad, d. 75 år gl. i 1733. G. m. Mari Larsdtr., d. 72 år gl. i 1733. Jon Ivarson kjøpte halve Erslandsgarden. Jon var forfar til mine born. I følge mine kjelder var Jon son til Ivar Kollson Tveitnes og Anna Heinesdtr. Øyre fra Kvinnherad. Anna var dotter til Heine Anderson Ænes og Gyri Sjurdtr. Øyerhavn. Heine og Gyri hadde borna: Anna Heinesdtr Øyre Mats Heinesson Øyre Mari Heinesdtr Øyre Gotskalk Heinesson Øyre Anders Heinesson Øyre - Er dette Endre Heineson. Malene Heinesdtr Øyre Astrid Heinesdtr Øyre Johanna Heinesdtr ØyreDersom Endre Heineson skulle væra den samme som Anders Heineson så var tidlegare nevnte Heine Endresen Ersland og Heine Jonson Ersland i slekt slik BB2 oppgjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har notert at Heine og Gyri hadde følgende barn:1. Mats g.1 m. Anna Andersdtr, g. 2. m. Kristi2. Gotskalk3. Anders4. Magdele, gm Didrik Ivarson Handagard (sønn av Ivar Torkilson Oma på Linga)5. Astrid gm Lars Olson Eide6. Johanna gm Johannes Furhovda/Ø. Våge7. Anna gm Ivar Kollson Tveitnes8. Mari gm Askjell Knutsson Øyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og skiftet etter Guri Sjursdtr gm Heine AndersenLenke..så da er vel frem og tilbake fortsatt like langt, men takk til dere begge.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og Johannes Heinesen 1641-1710 g.m. Herborg Torbjørnsdatter (fra Kolltveit i Kvinnherad) var vel også sønn av Heine og Gyri (disse hadde datteren Alis Johannesdtr. f 1691 i Strandebarm, d.1749).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.