Gå til innhold
Arkivverket

[#45025] Anne Olsd Rørset , f ca 1724? - d ca 1752 og 1794. Midsund I kontra Midsund III.


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I Midsund I s 51 står det at Kolbein Knutsen Ræstad gifter seg med Anne Olsdt. d.ca 1752. dt til Ole Mortensen og Berit Pedersdt. Rørset. Skifte etter Anne 10.11.1752.I bind III, som nettopp har kommet ut, opplyses det s 728 at Anne Olsdt. Rørset, f ca 1724, d 1794 var gift med Tron Knutsen Rakvåg, noe som bekreftes s 611 i samme bok. Der opplyses det også at det var skifte etter Anne 5.9.1795.Det kommer ikke fram at Anne (ca 1724) har en annen søster Anne, så hvem er Anne Olsdat. g. m. Kolbein Knutsen Ræstad? Eller hadde Ole Mortensen Rørset to døtre med navn Anne og den ene er uteblitt i bind III?Annes far Ole Mortensen Rørset gifter seg igjen etter at Berit Pedersdatter dør ca 1726. Vet noen hvem som var hans andre kone, mor til Berit Olsdt. f.ca 1730 og som også gifter seg med Kolbein Knutsen Ræstad når hans første kone (søstera???) Anne Olsdt. dør.Det har ikke kommet rettinger på opplysningene i bind I så jeg er en smule forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg pusler også litt med de samme slektene. hadde ikke du Osvald en eller annen plass en korrigering fra forfatteren? Aukra har vel heller ikke kirkebøker for denne perioden så vidt jeg kan se, og det kan vel være en av grunnene til at vi ikke får oppgitt navnet på Ole M sin 2.kone. Anne som i Midsund I kom til Ræstad er en av mine aner.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jo her i innlegg 12. Lenke Har nettopp etter forespørsel fått melding fra Johan Julnes at Anne Olsdatter, ca 1724-1794, datter til Ole Mortensen Rørset, var gift med Tron Knutsen Rakvåg. Det som stod bind I om at hun var gift med Kolbein Knutsen var feil, og rettingen hadde dessverre ikke kommet med i bind III.Jeg glemte dessverre å linke dette emnet til Møre og Romsdal da jeg la det inn, dermed kommer det ikke opp når jeg søker etter innlegg under fylke. En påminnelse om å huske det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.