Gå til innhold
Arkivverket

[#45026] Til Aase R. Sæther: Knud Ingebrechtsen Sandahl, f. ca 1774


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Kjære Aase (og selvsagt alle andre som måtte kunne bidra):Ved FT 1801 finner jeg en 'Furer Sergeant ved Garnisonen' Knud Ingebrechtsen Sandnes, 27 år, gift med Anne Friederiksdatter, 39, bosatt i 11. Rode, hus nr. 51 i Bergen.Jeg går ut fra at denne Knud er identisk med en 'Knud Ingebrichsen Sandhal' - ikke Sandnes -, som 18.09.1802 avgir forlovererklæring for paret Ivar Olsen Qvamsøe og Maria Jørgensdatter, som er min kones aner. Deres datter Gunhild, f. 1802, bodde i 1815 hos en Jacob Sandahl, borger og gesell, på adressen 16-42 i Bergen. Gunhild var da foreldreløs.Min hypotese er nå at denne Knud Ingebrechtsen og Jacob Sandahl begge kan være fra Sandahl i Jølster. Jeg søker hjelp til om mulig å verifisere eller avkrefte denne hypotesen.Forøvrig ønsker jeg deg, Aase, (og alle andre som leser dette) en riktig god jul.Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar at eg ikkje har sett denne! Undersøkelseskommisjonen 1804-5 er ofte fin å 'sjekke mannfolk' med (!!)Der finn eg Knut Ingebrigtsen 3710 Knud Ingebrigtsen Sandnæs Jølster 31 Bergen Sergeant Ved det 2det Gevorbene Grenader Compagnie Staar i Tienesten som U: Off: 0Der er også ein Nils Ingebrigtson Sandnes og ein Tollev SanDAL. Jakob Sandal står der også, men utan patronym og fødestad.Den store Jølster-spesialisten her på DA er Yngve Nedrebø, og eg ville ha sendt ein epost direkte til han og gjort han merksam på emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for svaret, Aase! Jeg vil prøve å kontakte Yngve Nedrebø, om jeg kan finne hans e-post-adresse. Men hvordan finner jeg Undersøkelseskommisjonen 1804 -05? Fant den ikke v.hj.a. Google.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.