Gå til innhold
Arkivverket

[#45030] Bersvend i Ringsaker


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Bersvend er et skjeldent navn på Hedemarken. Kanskje kom det inn fra Elverum med Bersvend Andersen på Bøsbjør i Furnes. Han var kanskje født ca 1605 og antas å være sønn av Anders Olsen Skjefstad. Kanskje var Bersvend på Høsbjør oppkalt etter en mulig morfar? i Østerdalen? Det er mange forbindelser til Glomdalen/Østerdalen fra Furnes og Ringsaker på denne tiden og spesielt til garda rundt Høsbjør.Bersvend forekommer ganske markant på begge sider av Brumundelva og mange er etterkommere av fra Høsbjørslekta, men ikke alle.En Erik Bersvendsen var husmann på Børkje (Børche, Børke) i Veldre på ca 1770 tallet - død ca 1777? Erik har jeg ikke klart å plassere. Han var nok muligens også på Kvarberg i Brumunddal på 1730 tallet? En mulig sønn av Erik, Bersvend var på Vengshol som husmann. Kanskje Bersvend på Vengshol igjen hadde barna Engebret på Eltoneie i Stange i 1801, Ole på By og Klare på Kvarberg.Kirkeboka for Ringsaker starter ca 1731 og er ufullstendig i sine registreringer.Er det noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke hvor relevant det er, men Bersvend m. varianter er et mye brukt navn i Nord-Østerdal, spesielt Tynset, Folldal etc. I Folldal har vi f. eks. Bersvendhaugen.Ha ei god julmvh reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vil tro at det ikke er urelevant! En Bersvend Bersvendsen, soldat fikk en sønn i 1815, Anders, med Karen Sørensdatter fra nedre Haug på Nes. Anders vokste opp på Nes. Denne Bersvend var nok etter min oppfatning fra Østerdalen. Karen fikk totalt 4 barn utenfor ekteskap med 4 forskjellige menn. Det var en tung bør på den tiden. Ellers kom Bersvend Halvorsen Stensby f 1832 til Veldre fra Stensby i Ytre Rendal.Disse er ikke direkte i slekt med de jeg skrev om i frrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Thor Böhmer

Jeg trodde at disse Bersvend i Furnes måtte komme fra Østerdalen, for jeg har en god del registrerte Bersvend der. Det var en forhastet konklusjon. En Bersvend Nikolausen ble gift med Elin Hallstensdatter på Doglo i på 1300-tallet. Bersvend i Furnes må vel stamme fra denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.