Gå til innhold
Arkivverket

[#45033] Marie Olsdatter f.ca 1797 Eidsvold


Gjest Lillian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Kristiansen

Trenger hjelp til å finne Marie Olsdatter f.i Eidsvold ca 1797 - hennes dåp og foreldre.Gifter seg i Oslo Domkirke 21/7 1826 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7239&idx_id=7239&uid=ny&idx_side=-445>LenkeHennes far er i vielsen oppgitt til å være Ole Christophersen.Har funnet henne i FT1865 som enke her:LenkeHennes datter Oline er min tippoldemor - her har jeg alt.Finner ei Mari Olsdatter med far Ole Christophersen i FT1801 for Eidsvold som er 4 år, men vet ikke om det kan være henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Pga brann finnes ikke ministerialbøker for Eidsvoll før 1877 - klokkerbøkene går tilbake til 1861.Hvis du lurer på hva som faktisk finnes av kirkebøker, er dette ei god lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kristin.Jeg vet det om brannen, men noe er det da allikevel fra de årene - det ligger Skannet på DA.Tenkte kanskje at noen hadde vært borti familien?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, du får satse på at noen har vært borti familien. Ellers finnes det jo andre kilder enn kirkebøker, f.eks. skifter.Som det framgår av lenken jeg oppga i innlegg 2, er det eldste kirkebokmaterialet fra Eidsvoll (Diverse 1, 1688-1856) Wilhelm Lassens utdrag fra kirkebøkene. Husmannsfolk, som din formoder evt var blant, er ikke representert der, er jeg redd. Diverse 5, 1815-1865, er egentlig dødsfallsmeldinger, som er en annen kildekategori enn kirkebøkene. Den og kommunikantprotokollen 1820-1834 kan kanskje være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det er bare den Mari du har funnet i 1801 som har far Ola Kristoffersson, og alder passer perfekt, så det er jo sannsynlig at dette er et treff, men det er også et pleiebarn vi ikke veit hvem faren er: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f10237&gardpostnr=65&personpostnr=2173&merk=2173#ovre>LenkeVi må også ta forbehold om at Mari(e) var eneste fornavn.se også tema 23853:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom Ingeborg Larsdatter døde på en plass under Ner-Holtet, er kanskje datteren Marie identisk med kommunikanten 'Marie Olsdr Holtet' 3. søndag i advent 1820 Lenke.En kunne jo forsøke å spore jenta videre i kommunikantprotokollen, men om hun viser seg å ikke dukke opp etter 1826, er jo ikke det noe bevis for at hun er samme jente som dukker opp i Aker.Lykke til og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kristin.Det var riktig med den diverse ja!! Så på den kommunikanter jeg også,men du kom meg i forkjøpet- Hjertelig takk og GOD JUL til deg også.Til Trond.Det var det jeg håpet at du skulle komme innpå - du er jo en 'Kløpper' på alt Eidsvoldstoff!! SMIL!!Marie Olsdatter og Andreas Svendsen fikk 5 barn - jeg har ihvertfall funnet 4 av dem og i alle de dåpsprotokollene er hun bare benevnt som Marie Olsdatter - skal gå over dem igjen å se på Faddere - kanskje jeg finner søsken til Marie - har ikke fått skrevet inn alle notater på TMG så noe mangler her jeg sitter nå.Når ektemannen dør i 1863 er hun også 'Bare' Marie Olsdatter: LenkeJeg har Microkort for Vestre Aker, men har funnet henne død enda.Jeg så også på det Pleiebarnet du henviste til - er jo en mulighet det også.Jeg har jo kjøpt Eidsvold Bygdebøker, men det er lite om Husmenn der synes jeg!! Du som er kjent med bøkene(Mine ligger igjen på Hytta)har du noen formening om det kan stå noe i dem?Jeg har som Kristin nevnte også tenkt på Skifter - da må jeg vel evt. til Riksarkivet i Oslo?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Bygdebøkene gir stort sett bare informasjon om eiere og oppsittere av gardene. Svært lite helhetlig slektshistorie. Lite om husmenn og det som er tatt med virker tilfeldig valgt.Se innflyttet Oslo Domkirke 1821 nr. 93 på denne siden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond.Takk og takk, men har du noen forklaring eller mening om hvorfor evt. Mari blir Marie? Er det med i normalen eller unntaket for hva som kan godtas?I FT1865 står hun født i Aker?? Der ser vi jo feil hele tiden - så den godtar jeg, men lell....Allikevel - det finnes vel kun den Pleiedatteren utenom - ihvertfall i Eidsvold.Jeg får se å finne igjen dåpen til de 4 jeg har funnet - mulig søskenspor der - her ser det nemlig ut for at Dette med navneoppkalling blir uaktuelt - slik jeg ser det nå ihvertfall!!Takk igjen Trond.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ett godt eksempel på at mann ikke skal ta alt for gitt er vel dåpen til denne jenta som ikke har samme navn(ett er rett), fornavn på far eller samme faddere i Klokkerbok og Ministerialbok. Merkelig nok er det samme fødselsdato og dåpsdato OG det er sammebarnet:Aker Klok 6: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7694&idx_id=7694&uid=ny&idx_side=-6>LenkeBergithe Marie er nr.63, s.4 Aker Mini 13:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Når det gjelder Eidsvoll har jeg inntrykk av at Mari 'blir til' Marie utover i 1800-åra i skriftform. Maren, Marie(a) og Mari ble nok også brukt om hverandre om samme person. Jeg har lagt meg på å skrive Mari på kvinner født før 1800 der jeg vet med sikkerhet at dette var eneste fornavn. I dette tilfelle her ville jeg brukt Mari i slektstreet. Anbefaler her Samlagets 'Norsk personnamnleksikon', Kristoffer Kruken og Ola Stemshaug. I følge omtalen av Mari tapte navnet seg sterkt på 1800-tallet, så dette var ikke et særskilt fenomen for Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Til Trond: Jeg har et spørsmål litt på siden av temaet, men jeg prøver meg. Viser til tema nr. 6247. Jeg leter fortsatt etter min oldemor Marie f. Svangerud, gift med Ole Amundsen Fossumhagen. Jeg har dessverre ikke farsnavnet. Mitt spørsmål er: Kan navnet Margrethe bli brukt som Marie? I Skannede kirkebøker finner jeg en føderådskone på Fossumhagen som dør 75 år gammel i 1863 og som heter Margrethe Hansdatter. Kan hun være en kandidat?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond.Takk til deg Trond. Kan være enig med deg i å bruke Mari -sikkert det som står i orginal dåpsinnføring tenker jeg.Allikevel så har hun Marie hele veien jeg har funnet, men det er mulig jeg finner hennes begr.prot. som Mari!!Takk for anbefalingen om bok og takk for God hjelp.God Jul til deg.Mvh.LillianPS: Flott at du opprettet nytt tema for den som hadde hengt seg på her - bedre sånn synes jeg også. (Anne - ikke ta det ille opp - det gjorde ikke noe for meg altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond.Hjertelig takk - dette stemmer helt bra. Hun bodde da hos sin sønn Hans - også kaldt Hans Kneiker´n - han lever der og så i FT 1900:Nå har du virkelig gledet meg mye - takk og takk.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.