Gå til innhold
Arkivverket

[#45041] Svein Tore Dahls bøker


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener at bøkene til Svein Tore Dahl hadde vært bedre om det hadde vært ofret noen få sider til ordforklaringer og forkortelser foran i bøkene. Bøkene hadde blitt lettere å lese da. Det gikk en stund før jeg forsto hva han mente med det han skrev, og med forkortelsene. Nå kan jo ikke akkurat det med ordforklaringer foran i bøkene gjøres noe med da siden forfatteren er død. Det er lenge imellom hver gang jeg leser Svein Tore Dahls bøker, for jeg holder vel egentlig mer på med 'allmuen' enn prestene egentlig. Så da har jeg vel ikke mer jeg skal sagt her i denne omgang iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Dahls bøker var vel kun tenkt som en foreløpig utgave av stoff som han samlet med tanke på et større bokverk. Det er nok grunnen til at de er nokså kortfattede i formen. Etter hvert som en 'krysser' frem og tilbake i bøkene, får en oversikten, og betydningen av forkortelser blir noenlunde klar. Har hatt stor nytte særlig av presteboken, men det har også medført at bladene løsner, så den blir tungvint 'å bla i' for å finne alle de spredte opplysningene en søker. Uansett er Dahls bøker meget nyttige for å få en samlet oversikt over en god del av embetsstanden i Midt- og Nord-Norge for flere hundre år siden. Egentlig synd at de ikke også dekker andre deler av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Odd Roar (21), hva mener du med at '...hr. Oles svigersønn kommer fra Kvernes'?Hvis det er Ole Christensen Mechlenborg du sikter til, var han dattersønns sønn av Erik Audenson på Kvalvåg og vokste vel opp på Einset i Eide der faren var handelsmann. Moren var forresten Margrethe Olsd. Helt.Noe helt annet var det at Ole Audenson ga svigersønnen et kall (Helgøy) som ikke var til å leve av. Han døde da også deroppe, men døtrene flyttet tilbake til Eide.Familienavnet 'Thulesius' ble tatt i bruk av Ole Audensens yngste sønn Niels. Å kalle Ole Audensens datter 'Thulesius' blir derfor feil. Nevøen Ole Andreas tok altså onkelens familienavn, men med en viss rett. Dagens Thulesius'er er etterkommere etter Peter Thulesius, bror av Ole Andreas, kjøpmann i Tyskland.Men det siste vet nok Tore HV allerede. Også at Conradine Dunker har en rekke 'historier' om den beryktede tredjepresten Ole Andreas Thulesius. Hans enke var forresten første person som ble gravlagt på den nye Vår Frelsers gravlund i 1808.God jakt! Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. første del av (28): Det er Dahl som nevner at Ole Mechlenborgs foreldre bor på Kvernes.Ellers er det jo interessant at et oldebarn av Erik Audensen Aspa er svigersønn av hr. Ole Audensen langt nordpå. Det tyder vel på at han der er gift med sin firmenning, som jo er vanlig på denne tid. Slikt inngifte er jo slett ikke ukjent i Aspa-miljøet.Dertil er hr. Ole Audensens sønn Nils, som kaller seg Thulesius, og som først er kapellan i Hadsel, deretter sokneprest i Fosnes, ifølge Dahl først gift med Else Sebastiansd. With (d. 1726), som vel ætter fra Ingeborg Audensd. Aspa. Også dette paret er vel da gjerne firmenninger. (Slike giftermål krever vel ikke dispensasjon i samme grad som giftermål mellom tremenninger, men sistnevnte variant forekommer også ofte, i likhet med ekteskap mellom søskenbarn. Har selv opphav i mange slike forbindelser på den tid, så det vet jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

SVEIN TORE DAHL: - I alle inlegg boer dere ta hensyn til at han doede saa tidlig, - et stort savn for oss alle.Det var nok meningen at dette var deler til et meget stoerre verk som han hadde planer om, men det ble det dessverre ikke noe av.Boekene selges fra hans enke som har forlagsretten.(Beklager at jeg ikke husker navnet, men det skal kunne finnes flere steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ref. 30 - Sevein Tore Dahls boeker:Alt finnes paa google: F.eks.: 'Nekrolog over Svein Tore Dahl - Få driver slektsforskning på profesjonelt nivå i Trondheim, og det var et stort tap da historikeren Svein Tore Dahl uventet døde 2. oktober, ennå ikke 42 år ...www.tuxen.info/dahl_nekrolog.htm - Cached - Similar Indexes for Svein Tore Dahl's books. In 1999 and 2000 Svein Tore Dahl, partly in collaboration with Kåre Hasselberg, released four noteworthy books about government......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (30): Jeg kommer jo nettopp inn på dette i (27).Likevel er det jo svært så heldig at disse oversiktsbøkene ble utgitt i tide, så en god del av opplysningene er greit tilgjengelige for allmennheten. Synes jo også at dette søkkrike landet burde kunne ta seg råd til å holde noen kompetente forskere i aktivitet med å videreutvikle det allerede innsamlede materialet, slik at nytteverdien av innsatsen kan bli enda større. (Det samme burde også gjøres for resten av landet.)Et lite sleivspark til slutt:Når en ser den siste tids fotballresultater, så spør en seg jo om ikke en del av pengeflommen i de kretser kunne komme vel så godt til nytte andre steder. Forskere er heller ikke på langt nær så dyre i drift som slike spillere ofte er. Men finansieringskilden er nok ikke den samme, så da hjelper det vel lite å filosofere over slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Odd Roar (29): Korrekt. Ole og Lena Cathrine var 4-menninger. 'Det ble i slekta,' som de sa. I sitt andre ekteskap giftet hun seg med en Resen (om jeg husker rett.)Ellers kan jeg istemme lovprisningen av STD. Etter å ha kommet over de første ergrelsene, er det bare glede over å finne så mye stoff mellom to permer - for ikke å si fire. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Forutsetningen for at de er firmenninger via Aspa må jo være at hr. Ole Audensens far er en fetter av Ole Mechlenborgs farmor. Det er både Auden Mikkelsen i Hemne og Auden Sjursen Vikstrøm (sistnevnte med en manntallsregistrert sønn Ole Audensen) på Hitra. Finnes det dokumentert noe ekteskapsløyve ang. de nevnte? Om så skulle være bør jo opphavet til hr. Ole Audensen være rimelig klart hva oldeforeldrene (på Veidholmen) angår. Da vil det bare være spørsmål om hvilke to mellomledd som er de riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I mitt oppsett er Auden Michelsen og Anne Eriksdatter på Kvalvåg søskenbarn. Holder meg til sageieren - inntil det motsatte er bevist. Noen holdepunkter må jo en stakkar ha:-) Ellers er vi vel kommet litt bort fra STD nå? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.