Gå til innhold
Arkivverket

[#45042] Hvor er brura fra? Hedmark 1876


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Christian.I såfall så er hun her som budeie i FT1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f70412&gardpostnr=688&personpostnr=4489&merk=4489#ovre>LenkeOg her hos foreldrene i FT1865: LenkeDet er 3 Bjørgegårder på Veldre i Ringsaker - så det ergoe muligheter for at det er riktig.Denne er nok fra et husmannsbruk eller plass under Gården ettersom det står eie - ikke skrevet så mye om Husmandsfolket i Veldre Bygdebok heller.Kan finne henne døpt for deg om du vil?Her flytter ei til Amerika - passer godt, men hvor er i så fall hennes mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Denne Marie som emigrerer til Amerika er den eneste Marie Mikkelsdatter jeg finner i Kirkebok for Ringsaker som passer i alder - hun er forøvrig tvilling med Syverine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Lillian, tusen takk for det du skriver. Marie var min svigerfars farmor, og flyttet ikke til Amerika, men sønnen Gustav Jakobsen, f. 1881 gjorde derimot det, og han finner jeg foreløpig ikke 'over there', men det er en annen sak. De er listet i FT 1900 m. 6 barn under Lindstad, Vang.Kan Bjørgeeie istedenfor Ringsaker ha ligget under Bjørge på Furnes? (Maries svigerdatter Gønner Olsdatter var f. der). Klarer du å tyde det som står i 5. kolonne i mitt innlegg 1?Hyggelig med forslag til dåp, hvis du har flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Errang

Marie Mikkelsdatter er født 10/3 1852 og døpt12/4 i Furnes kirke.Hun døde i 1933. Sønnen Gustav emigrerte, men bare til Toten. Det var Gustavs bror Fredrik født 7/12- 1876 som emigrerte og døde i Rice Lake, Wisconsin 1/9-1968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Christian. Dersom din Marie er født i 1854 og død 30 mar 1927, så antar jeg at jeg har informasjon som du kan nytte. Ta kontakt utti julehelga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men den Marie jeg nevnte (7) og L. Kristiansen (2)nevnte er vel den samme. Jeg trodde hun døde ugift på velt Molstad. Derfor holder jeg en knapp på hun fra Furnes. Det er også det mest naturlige. Ajer var en del av Furnes og betrakter Marie fra Haugeie som ute av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk til deg Trond, Jeg finner ingen Fredrik som dro til Amerika, og er ikke listet i FT 1900. Hvis det er samme Marie vil jeg gjerne at du transkriberer for meg, om mulig:

bilete1835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Errang

Hei. I kolonne 5 står det Furnæs bedehus.(innlegg 1) Marias foreldre: Inderst Mikkel Olsen,Ajer og hustr. Gønnor Nilsdatter. Ækte Emigrasjonsdatoen har jeg ikke, men han var hjemme i jula 1954 for første gang på 50 år,som han selv sa. Det er mulig det er han som er på Linholt på Vang under FT. 1900. mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Pussig, Trond, men familien mener bestemt at amerikafareren het Gustav og var hjemme omtrent samtidig, men på sommeren, etter ca. 40 år i Amerika. Fredrik på Linholdt Lenke er vel fire år for gml. i f.h.t Jakob Fredriksen Ajer og Marie Mikkelsdatter Bjørgeeie (1). Takk for lenkene, Britt Iren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fredriks immigrasjonsår er ifølge 1930-census 1895, men ifølge 1920-census 1908. Her var det mye sprik, men ett av dem kan jo være rett.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Christian.Om du går inn på min lenke for kirkeboksiden i innlegg 3 og sammneligner B - er i Bjørge, Børre og Berg med forslaget til Furnes 'B'edehus - som forøvrig høres fornuftig ut. Jeg ville tydet den B-en til SK - da blir det Skolehus,men det er meg!! Opptil deg å velge eller andre å avgjøre.Om din Marie Mikkelsdatter er født i Furnes så har jeg ikke noe å bidra med - har ikke kirkebøker for Vang/Furnes hjemme for den perioden.GOD JUL.Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Errang

HeiEldste barnet til Jakob og Marie var Fredrik som emigrerte til Amerika. Familien i Norge bodde på Linstad i 1900(Mina Jakobsen f. 1891 er min bestemor).Gustav, hennes bror f.18/9-1881 bodde senere på Kolbu, Toten i Oppland og han døde der 7/12-1964. Min familie var i begravelsen.Fredrik reiste med 'Stavangerfjord' fra New York 8/12-1954 kl.1130 og var i gamlelandet 18/12-1954 Han reiste tilbake med 'Stavangerfjord' 13/1-1955 og var i New York 24/1-1955.Er din familie etterkommere av riktig Jakob og Marie? Mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Vi vet med sikkerhet av min svigerfars farfar var husmann Jakob Fredriksen, og svigerfars morfar var husmann Ole Mikkelsen, ref. vielsen (nr. 8)til svigerfars foreldre Martin Jakobsen og Gønner Olsen i Vang 27. april 1907 (brudeparet var søskenbarn):

bilete1836.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ovenstående klokkerbok er ant. ikke scannet i DA, så bildet må vel kopieres over i en fotoeditor for å bli lesbart. Men det viktigste er vel Martin Jakobsens dåp, som kommer her: Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Errang

Hei. Mina Jakobsens bror Martin er født 14 aug 1878. døpt 22 sep 1878. konf.15 apr 1894. gift 27 apr 1907. død 17 okt 1963 bisatt 26 okt 1963.Da er vi i samme slektlinje,hvis dette er din Martin. Mvh. Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja, 'min' Martin, dvs min kones farfar Martin, ble iflg. våre familienedtegnelser bisatt 26. okt. 1963 på Hamar (død den 16.), og hennes farmor Gønner Olsdatter vel ett år senere, dvs. 30. des. 1664 (død den 20.) Da kan jeg ikke skjønne annet enn at du har en ukjent kusine, Trond ('one time removed', dvs. halvt tremenning), og at hukommelsen nok har sviktet hos hennes tante vedr. navnet på onkel fra Amerika!). Og da har vi vel et godt felles utgangspunkt for videre slektsgranskning - mvh Christian.P.S. Og god jul til alle deltakere i denne debatten, nå tar jeg for egen del pause f.o.m imorgen tidlig, julaften(vår julestemning er definitivt inntrådt, selvom det sikkert ikke blir noen hvit jul her ved Middelhavets strand, og franskmennene venter med feiringen til den 25.)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Etter vel overstått jul og nyttår der jeg bl.a. fikk snakket med min kones tante, viser det seg ganske riktig at amerikafareren var 'Fred' (som han selv kalte seg), bror til en Gustav i Kolbu. Min kone og hennes bror, fetter og tante tok i mot ham på Vippetangen der han kom ned landgangen som sistemann, i rutet tykk jakke og matchende caps.Så til Marie Mikkelsdatters aner. Lillians lenke i innlegg 3, linje 14 til v. viser samme bryllup som kirkeboka i innlegg (1).Kan det være Marie vi finner her? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Christian Arentz

Trond (6), (11) og (15), og Arne (11). I US Census 1920 ser jeg at vår Fred Jacobson i Wisconsin immigrerte i 1908, mens det i 1930 ikke er oppgitt immigrasjonsår. Han og Alice hadde 4 navngitte barn i 1920, hvorav de to yngste fortsatt bodde hjemme i 1930. Hvis dere mailer meg på hcarentz@aol.com kan jeg sende over denne informasjonen, gjerne også hans adresse fra Social Security Death Index sept. 1968, så kan dere sammenlikne med det dere har. Det kunne jo vært morsomt å spore opp barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.