Gå til innhold
Arkivverket

[#45044] Ringsaker,Vang


Gjest Per Otto Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Otto Morken

Jeg finner i FT 1900 for Ringsaker mine tippolderforeldre Kristian Toresen f.1854 og Syverine Andersdtr. f.1850 Under Solberg i Ringsaker.Ved FT 1875 bor de på Sørlundsengen i Veldre og har ett 'udøpt drengebarn'. Det må være min olderfar Thore Kristiansen Solberg f.1875 som flyttet til Vang og giftet seg der.Har ikke greid å finne denne familien i tidligere folketellinger og håper på at noen kan hjelpe meg.Hvor kom de fra,når giftet de seg, hvem var foreldrene, hadde de søsken ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har notert som mulige: 1. Kristian Toresen Sveen, f. 1854 i Veldre.Foreldre2. Tore Eriksen Sveen, f. ca 1823, folketelling 1865 i Sveen, Veldre.3. Kjersti Amundsdatter, f. ca 1809, d. levet 1865 i Sveen, Veldre. Hvilket Sveen dette var, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Kristian og Syverine ble gift 13. november 1874 i Ringsaker kirke. Faren til Kristian heter Tore Eriksen så jeg tror Thor Bøhmer har funnet den rette i forrige innlegg. Når det gjelder Syverine er det kanskje ikke så rart at du ikke har funnet henne i folketellingen 1865. I ft. 1900 er hun feilaktig oppført som 'Andersdatter'. Hennes far heter Arne Larsen og ikke Anders. Hun er født 9. januar 1850 på Jøråseneie i Ringsaker. Moren heter Beate Syversdatter og faren altså Arne Larsen. Disse er ikke gift. Syverine er morens 2.leiermål og farens 3. leiermål. Hun har derfor (minst) 3 halvsøsken uten at jeg har undersøkt dette nærmere.Ha en fortsatt god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Otto Morken

Takk til Thor og Steinar ! Nå har jeg litt mere å jobbe utfra.Men det stopper litt igjen. I FT 1875 for Ringsaker finner jeg ei Beate Syversdtr født i Vardal i 1823 som bor på Sveumstykket og har sønnene Christian f.1861 og Bernt f. 1855. Går utfra at denne Beate også er mor til Syverine. Jeg finner Syverine Arnesd. som tjenestejente på garden Kinde ved FT 1865. Men hvor kan Beate og sønnene ha gjemt seg ved samme FT ? Kan det være flere navnefeil ? Har også søkt i nabokomunene uten å finne dem. Er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.