Gå til innhold
Arkivverket

[#45050] Ole Bech og kona Barbara Marie Olsdtr. Danmark/Norge /Oslo 1750-1828, opphav ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver et siste spørsmål før klokkene ringer julen inn.Ole Bech og hans hustru Barbara Marie Olsdtr. var trolig dansk. Han hadde en militær løpebane, og jeg limer inn litt av de opplysningene jeg har om ham her.Kommandersersjant ved Nordenfjeldske inf.reg. til 5-8-1803. - Materialskriver ved Kongsvinger festning fra 5-9-1803. Forblev i Norge og blev strøken av den danske armes lister 10-8-1814. Avskjed fra dansk tjeneste 5-5-1815.Han skal være født 15.10.1750 og døde i Oslo 13.09.1828. Jeg har registrert fire barn av dette paret, men vet ikke hvor de er født.Det var Anna Carine f.1785, Johanne Frederiche 1788, Dorothea Elisabeth 1791 og Louise Marie 18.01.1796.Her er familien i 1801. Og her bor også hans 69 år gamle mor Karen Bech. LenkeEr der noen som har kjennskap til denne familien og som vet noe mer om Ole og Barbaras foreldre og fødested, og hvor barna er født?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Selvhjelp er ofte det beste. Og i dette tilfellet har jeg funnet alle fire barna døpt i Akershus slottsmenighet/garnisonsmenighet. Ved en av barnedåpene står han oppført som Ole Pedersen Bech. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Tommy som åpenbart la inn svar samtidig som jeg postet mitt innlegg nr.2. Jeg har også funnet ekteskapet hvor brudgommen står oppført som sergeant Ole Bek. Men fortsatt står mitt opprinnelige spørsmål ubesvart. Hvem var foreldrene deres, og var Ole dansk eller norsk? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med henblikk på at far til Ole Pedersen Bech, trolig het Peder til fornavn og moren het jo Karen, kan dette skifte fra Bragernæs kanskje være løsningen.LenkeI tilleg fant jeg en Ole Pedersen døpt 05.11.1750 i Bragernæs med far Peder Beech. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da kan jeg bekrefte mitt forrige innlegg. Karen Ingvoldsdtr. Bech ble gravlagt fra Akershus Garnisonsmenighet 07.08.1802. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg står bom fast her. Kan noen være behjelpelig med å finne ut hvem den Peder Bech som døpte en sønn Ole 05.11.1750 i Bragernes, Buskerud var? Den Ole Bech jeg søker var altså sønn av en Peder Bech og Karen Ingvoldsdtr. Men jeg vet ikke om han er identisk med Ole i Bragernes. I følge opplysninger hentet fra Ovenstad skal han være født 29.10.1750, men det står ingenting om hvor. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Overstående ble lagt inn feil sted. 'Peder Bechis Søn: Ole' som døpes her på Bragernes 05.11.1750 er identisk med Ovenstads Ole Bech født 29.10.1750. Fødselsdatoen finnes i skiftet.Så du har riktige foreldre. De ble viet med kongelig bevilling 28. augus 1748 i Bragernes. Flere barn. Peder Rasmussen Bech var sønn av skredder på Bragernes Rasmus Pedersen Bech og kone Marie Brinchmans. (Han ble senere gift med Cathrine Brinch).Karen Ingvoldsdatter var ung, jeg har ikke lett etter dåp, men hun ble konfirmert 01.10.1747 på Bragernes. Foreldre Ingvold Olsen og Dorothea Rasmusdatter, hun døde på Landfaldøen, gravlagt 02.03.1748 Bragernes og skiftet ble åpnet 06.03.1748 på Bragernes, sluttet 14.10.1748.Men jeg har en følelse at jeg har skrevet alt dette før????? Er det noe jeg har misforstått????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Jeg ser i ettertid at i den andre lenken har du fått beskjed om at dette er feil foreldre. Dette forstår jeg ingenting av ??? Er du snill og klargjør hvilken begrunnelse som benyttes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Først og fremst vil jeg rette en stor takk til deg, Geir Kamsvaag Berntsen, for din utrolige hjelpsomhet. Alle disse Bechene har fått det til å gå trill rundt for meg.Hermod Skogen begrunnet det med at Peder Rasmussen var gift to ganger, med helt andre personer enn Karen Ingvoldsdtr. Et skifte etter Niels Herculdsen i 1746 indikerer at Peder Rasmussen Bech ble gift med hans datter Marthe Nielsdtr. LenkeDenne Peder Rasmussen Bech skulle ha fått mange barn gjennom to ekteskap over en periode på 27 år. Kun et fåtall av barna vokste opp, men der var ingen Ole blant dem.Du nevner forøvrig at Peder og Karen fikk flere barn. På nettet fant jeg kun Ole, men har du navn på flere barn? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig viser FamilySearch IGI at Karen ble døpt i Bragernes 18.03.1732.Lenke Vigerust har Ingvold Olsen som innvandrer fra Sverige i sitt innvandrerarkiv. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Nei, skiftet utelukker absolutt ikke det jeg skrives. Om Peder Rasmussen Bech senere ektet Marthe Nielsdatter stemmer bra med de barna jeg har i et eventuelt første ekteskap. Isach (døpt 25.09.1749,, begravet 1751 ), Ole, Isaach døpt 18.11.1751, Dorthe Elisabeth 20.01.1753, begr. 31.07.1766 og endelig tvillingene Karen og Elisabeth døpt 15.07.1756.Legg merke til at ekteskapet med Marthe ble inngått mellom skiftets åpning og 1760 da det ble sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for utfyllende informasjon. En lang dag går mot natt, og jeg merker at hjernen ikke akkurat går på høygir.Om Peder R. Bech giftet seg i 1748 med Karen , kan han ikke ha vært gift med andre senere, med mindre de ble skilt. I 1801 er Karen enke og bor sammen med Ole og hans familie i Christiania.Dersom Peder var gift med Marthe Nielsdtr. før Karen, kan det ekteskapet bare ha vart få år.I følge Hermod Skogen fikk Peder bl.a. en sønn Johan i 1768 og Jørgen i 1774.I en parentes kan jeg nevne at i Vigerust sitt materiale over befolkningen på Bragernes 1710-1730 viser både Rasmus og Isach Pedersen Bek. Jeg antar at denne Isach kanskje var bror av Rasmus. Det kan kanskje forklare hvorfor Ole døper to sønner med det navnet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Nå er det blitt sent og jeg roter litt. Peder og Karen fikk flere barn, det siste så sent som i 1772.Men jeg ser ingen vielsen mellom Peder Bech/Peder Rasmussen og denne Marthe Nielsdatter som burde ha funnet sted i Bragernes.Jeg tror jeg ville lest originalskiftet, jeg får ikke oppsettet til å stemme. Eller kanskje dette er oppsett fra 1746 og at Marthe døde og Peder fant en annen kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Isach kjente jeg. Hvor er Johan og Jørgen døpt ??? Hvor giftet Marthe Nielsdatter seg med Peder Rasmussen Bech ??? (men det er vel for sent til å tenke klart nå )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Hermod Skogen svarer i tema 18933 ang. Peder Rasmussen Bech og hans liv på Kongsberg. Og utfra de opplysningene må det være snakk om to forskjellige Peder Bech. Men jeg tror nok der er en forbindelse. Kan f.eks. min Peder Bech være sønn av Isach Pedersen Bech? Det forklarer i så fall hvorfor han to gasnger døper en sønn Isach. Om den teorien skulle vise seg å være rett, må de to Pederne være fettere. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch viser at en Peder Isachsen ble døpt på Bragernes 11.01.1714. Faren er oppført som Isach Pedersen Beeh. Jeg vil tro det skal være Bech, og i så fall kanskje svar på forrige innlegg. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og den samme kilden viser at Isach Bech giftet seg i Bragernes 29.08.173 med Lisbeth Olsdtr. Det forklarer hvorfor Peder døpte to døtre Dorthe Elisabeth og Elisabeth.LenkeFamilySearch viser også at Isack og Lisbeth døpte en sønn Ole i Bragernes 16.04.1715. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette ser korrekt ut. Faren er i så fall Peder Isachsen Bech, moren selvsagt den samme Karen Ingvoldsdatter.Peder Isachsen Bech og Karen Ingvoldsdatter får også barna Peder (1772) og Dorthea Elisabeth (1773) døpt i Bragernes. Hvor var de mellom 1756 og 1772 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Jeg er enig i at det er et for langt opphold mellom barn døpt i 1756 og 1772. Karen var født i 1732 og var således knappe 30 år i 1760. Jeg vet ikke når Peder døde , må jo ha skjedd etter 1772, men det skulle ha vært greit å fått det bekreftet. Karen befinner seg som tidliger nevt i Christiania i 1801, som enke hos sønnen Ole og hans familie. Og hun ble gravlagt fra Akershus Garnisonsmenighet 07.08.1802. Her er dåpen til Dorthe Elisabeth 16.12.1772. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219410298&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Og her er Peder døpt 23.07.1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei. Jeg vet ikke så mye om materialskriver ved Kongsvinger festning Ole Bechs forhistorie, men det som omhandler han her i Vinger sogn. Ole ble far til et dødfødt guttebarn 28. desember 1810. Barnets mor var Kari Hansd. f. Nordre Snåre 1780, død i Gropa, Øvre Gjermhus i Vinger 29. mars 1853. Så inngår Ole ekteskap 10. juni 1818 med Gunne Eriksdatter f. 1786 Kabberudmoen i Vinger. Sønnen Peder f. 5. april 1819 og dattera Karen Katrine 17. juni 1821. Begge disse barna ble født på Kongsvinger festnig. Dette fra min slektsdatabase. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei igjen, fant materialskriver Bechs hustrus dødsfall: Barbara Maria 57 aar og 12 dage jordfestet 20. november 1810. Kirkebok for Vinger sogn 1772-1814, side 261. Dette fra min kirkebok database. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Finn for ny og ukjent informasjon. Dette var glimrende. Det tyder jo på at den godeste Ole har vært ute på tur før hans første hustru var død.Vet du om Ole døde på Kongsvinger, og har du ytterliger opplysninger om barna fra andre ekteskap? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.