Gå til innhold
Arkivverket

[#45052] Leter en Aksel Andresen f 1876 +/- Spiker arb som også var på jernbane i Russlan


Gjest Helge Orbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Orbekk

Hei. Søker min slekt på farssiden. Kjenner til at Aksel Andresen (født i 'Oslo') var i Russland på jernbanearbeid rett før 1900 og fikk en datter Hjørdis der borte. Senere fikk han datter Aslaug Marry Ingenborg (1901) og sønn Gunnar Oluf (1909 ??? ikke verifisert). Alle med Olga Andresen. Har ingen verifiserte spor etter Aksel siden 1905 +/- (utover antakelsen over at han fikk en sønn) Det sies at han var i Norge (tilbake fra USA??? for å ta med seg sin sønn 'over there' rundt 1912-15? Noen ledetråder?? mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Aksel Anderson , jarnbanearbeider jeg finner i emigrantlister fra kristiania, er denne karen f. ca 1878 i Vaermland ? LenkeVel ikke lett å finne om han oppholder seg i Russland i 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei og takk!. Jeg har tro på at ditt svar av 09.48 kan gi led til nye muligheter. Passer godt med bopel. Vet at barna Hjørdis (født i Russland) og Marry & Gunnar ble født her i landet. Utreise på Aksel i 1910 (rett etter at Gunnar ble født kan være riktig) Dette da historien vil ha det til at han returnerte fra Am noen år senere. Får prøve å se om en kan finne noen treff mot Ellis Island. Ha en flott Jul. mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei alle sammen og en riktig god jul. Sitter her og prøver å nøste i Aksel Andresen som finnes i emigrasjonslistene for 1910 til AM. Finner han dog ikke på listene på Ellis Island. Noen som kan hjelpe??. PLS se over for annen info. Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fant en Axel Andresen på lister Ellis Island. Vet ikke om lenken går inn her, så for sikkerhets skyld lister jeg opplysningene: Axel Andresen Norway Christiania date of arriaval 9 aug 1916 age 32 Married ship Oscar II Manifest , Line 0019LenkeEr jo ikke sikker på at dette er din mann, men alder stemmer vel ganske bra? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Gunn. I følge historien kan det stemme bra. Det ble jo sakt at han var tilbake i Norge for å prøve å ta med seg sønnen sin Gunnar tilbake til AM. av denne grunn kan det jo stemme bra med 1916. Imidlertid er han, Aksel, født i 1876 så 32 i 1916 stemmer ikke så bra. Aksel ble jo funnet på emigrasjons manifestet i 1910 for utreise til Am med skipet Eskimo. HAr søkt for å finne Eskimo på Ellis I. men får ingen treff. mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg så dette innlegget.Helge, hva tror du om denne dåpen: Lenke(dåp nr. 12 - piker) Det stemmer med emigrasjonstidspunkt.Hva tror du? Denne Ida Solveig er nemlig min farmor, og hun vokste opp hos sin mors søster.Fortsatt god jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Laila. !! Nå ble det mye Jul her i stua... Er av den mening at det her er så mange treff (rett navn, f.år, arbeidskatgori, oppholder seg i Am mv)at det ikke kan være annet en rett mann. Her i familien har en lett over år'tier for å finne mere utav hvor det ble av Aksel. Du skriver at din famor vokste opp hos sin mors søster og jeg antar derfor at Aksel ikke var 'involvert'. Vet du noe mer om Aksel, kom han tilbake til Norge? har du noen tegn til han i Am. Har funnet han på emigrasjonpapirer fra Krist. i 1910, men ikke på Ellis I. All info ville vært fint Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på deg! Jeg har ikke jobbet noe med Aksel i det hele tatt, da det aldri har vært kontakt (etter det jeg vet) mellom han og farmors familie.Det har aldri vært noe snakk om barnebidrag heller, i hvertfall ikke det jeg har sett.Men - jeg tror dette må være samme Aksel, da det jo ser ut som han var litt sånn ute og rotet?Jeg skal se litt mer på dette senere i romjula, da vi har julegjester fra Norge akkurat nå.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei. Skal se hva som kan finnes her jeg også. Som nevnt skal Aksel ha vært på 'jakt' for å få med seg sin sønn Gunnar når denne var noen år gammel. Gunnar født i 1909.Sies at han da kom fra Am, men hvem vet?? Ha en fortsatt fin Jul og hører gjerne fra deg vi snakker altså om vår felles oldefar. Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det må jeg si var litt av en merkelig historie! God Jul og godt nytt år ønsker jeg både deg, Helge og Laila. Vi har vært med i spennende debatter før, Laila. Mange pussige opplevelser med forfedre dukker opp her og under Dis forum. Til Laila! Jeg kan anbefale deg å lese Brunlanes historielags nye utgave av 'NESJAR'. Her kan du lese historien om Fegtemester og Danselæreren fra Fredriksværn som emigrerte. ( Skrevet av Jan Einar Bredal, om du husker den debatten på Dis?) Pluss litt om andre emigranter som han har skrevet om. Tror dette kan interessere deg! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Det at du ikke finner Aksel Einar på Ellis Island er ikke så rart - det står jo at han skal til Pennsylvania, og de hadde egen imm.havn, nemlig i Philadelphia.Men - har man funnet vielsen til Aksel og frua? OG - Helge, hva skjedde i 1905 som er siste gangen du 'så' noe til Aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei. Når sant skal sies så er det ikke så meget 'noen' vet om Aksel. Det meste er jo muntlige overbærelser og antakelser. Det jeg vet er at Aksel fikk døttrene Hjørdis (født i Russland) Aslaug Marry Ingeborg (1901)og sønnen Gunnar i 1909. Emigrasjons liste sier utreise til Ph. i 1910. Finnes det noen søkeside der?? Kona du refererer til er Olga Andersdatter f 1867. Kjenner videre til at sønnen Gunnar og min far (sønn av Aslaug Marry I.)prøvde å søke Gunnar for lang, lang tid siden (gjennom RK), men uten suksess. Videre ble det sakt at Aksel på et tidspkt når Gunnar var noen år gammel (3-5?)prøvde å få brakt han med seg.. til som det blir hevdet til Am. På det tidspkt er jo 'din' Ida Solveig født. Antakelsen om 1905+/- ligger bare i at det forefinnes lite eksakt om han og han støtt og tydeligvis var på 'tur'. mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei!Hvor og når er sønnen Gunnar født?Og, du svarte ikke på - har dere funnet vielsen til Aksel og Olga? Den er helt essensiell - for å finne ut om Aksel virkelig het Aksel Einar, slik at man får bekreftet hvorvidt Aksel Einar som emigrerte virkelig ER den riktige Aksel. Her er for mange usikkerhetspunkter til at det kan sies med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei. Har desverre intet sådant (vigselspapirer). Så da blir det å lete. Kjenner til at de i 1900 FT bodde på Aker og slik jeg har forstått det var dette også 'boligområde' over år. Der er som du sier selvfølgelig vanskelig å trekke en sikker konklusjon på at den emigrerte er den samme Aksel. Kjenner pt ikke når Gunnar ble født, men det kan kanskje la seg finne. Hadde du noen link til imigrasjons baser i Ph.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Helge! Jeg kommer ikke til å gjøre noe mer med USA søk før vi har bekreftet at det er Aksel (Einar) som er 'vår' mann. Jeg har hatt denne emigranten i min base som mulig far til min farmor i mange år, men har ikke gjort noe mer med det, siden jeg ikke kan bekrefte at dette er den Aksel som står som far til Ida Solveig.Vi må starte her i Norge først. Så først må vi finne vielsen - der vil vi finne mer eksakte data på Aksel og hans fødsel, far osv. og så bør Gunnar være å finne.Vet du forresten om det er Olga som er mor til datteren født i Russland? Var Olga med dit? Eller er dette et barn som Aksel tok med seg hjem? Datteren bør i hvertfall være konfirmert i Norge.Vet du for eksempel når/hvor Alsaug Mary ble konfirmert? Evt når/hvor hun ble gift? Dette kan være til hjelp for å gå bakover, da det i nyere tid står mer og mer opplysninger ved vielsen (snakker ikke om en vielsesattest, men kirkebøker)Dette finner vi ut av :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror at den Aksel Einar som reiser til USA i 1910, og som var bosatt i Sannergata 13 må være far til Aslaug. Hun bodde nemlig i Sannergata 13 når hun ble konfirmert!Se konfirmant nr 58 her LenkeDa er det å fyke på Byarkiet og sjekke noen folketellinger. Jeg skal se hva jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Helge! Jeg håper du snart kommer på igjen?Jeg har nå fått bekreftet at det er din Aksel Einar som reiser til USA i 1910.I folketellingene finner jeg han og resten av familien, der heter han Aksel Einar, og han er født 29.8.1876 i Kra. Han bor i Sannergata 13, sammen med Olga Margrete Andresen, døtrene Hjørdis Gunvor Andresen f. i St. Petersburg 17.1.1898 og Mary Aslaug f. 20.2.1901 i V. Aker.I 1907 var Aksel i Amerika, og i 1908 hadde han kommet tilbake igjen fra Amerika. Jeg får senere se hva som står i de kommende tellingene!LailaDersom du kommer på her med en epost adresse, kan jeg skanne et par av tellingene, så du får dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.