Gå til innhold
Arkivverket

[#45053] Saabye i Vestby (Akershus)


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!Noen som kjenner til hvor gårdsnavnet Saabye i Vestby er??En Ole Jørgensen holder til der i 1744. Jeg skulle også gjerne vite navnet på kona hans? Hun het sannsynligvis Andersdtr til etternavn.Mvh Erik Bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei det er lagt kirkebøker på nett som er søkbare for vestby for denne periodenhvis du vet noen årstall for denne Ole bør du kunne finne ham og konen.Det er vanskelig å lete hvis vi ikke har noen datoer, årstall etc.mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Ole Jørgensen som jeg finner gift med en Andersdatter i dette tidsrom, er denne karen: Lenke Riktignok i Akershus, men ikke i Vestby. Kirkebøker fra denne tiden er vanskelig å lese uten at du er sikker på årstall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Derimot finner jeg en del som bruker Saabye som etternavn i 1801. Ved søk på Saabye-navnet fant jeg en Jørgen Saabye som er nevnt født i 1740, født i Danmark.Håper noen kan hjelpe deg med dette. Hvor har du opplysningen om at den Ole du søker bodde på Saabye i 1744 ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 er det 5 personer som bruker Saabye som etternavn i Norge. Her er en av dem: Lenke Det finnes en på Bragernes pluss et par i Bergen og i Møre og Romsdal. Hvor disse har Saabyenavnene fra vet jeg dessverre ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne halvorsen

Det nærmeste vi kommer i Vestby er plassen Solberg - som vel lå langs grensebekken mot Frogn - under Galby vestre. Sitert fra Vestby Gårdshistorie. Bind I, side 506:'I 1763 bodde i plassen Solberg husm. Ole Jørgensen. Hans 1. h. var Gunor Andersdtr., d. 1747. 2. h. Florentine Poulsdtr. Barn: 1) Berthe, f. 1744. De hadde i 1748 1 k., 3 sauer. Huset besto av stue med kåve og sval, fjøs og lite vedskur - takst 20 rdl. Årl. grunnleie 2 1/2 rdl. Boets brutto 32 rdl., netto 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei og takk for mange forslag!Jeg synes sistnevnte med Ole Jørgensen Solberg ser interessant ut, skal sjekke den mere.Har ikke kildehenvisningen tilgjengelig nå i jula, men mener det var en tingsboksinnførsel jeg plukket dette opp i, i forbindelse med noe salg av jordegods til konas bror Knut Andersen på Hurum.Vær obs på at svært mange i Norge med Saabye-navnet, har dette fra Danmark!Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.