Gå til innhold
Arkivverket

[#45055] Hvem var spikersmed Jens Hansen på Nes verk?


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Sitter med et avisutklipp fra Waco Tribune-Harold av fredag 6.februar 1998. Det omhandler tippoldebarn til smed Jens Hansen på Nes Verk. Den omtalte heter William Wayne Justice og var dommer (judge) i Texas. Ifølge artikkelen har William Wayne Justice spilt en helt sentral rolle i utformingen av skolesytemet og fengselsvesenet i Texas. Jeg siterer to korte utdrag fra artikkelen: 'Federal judge William Wayne Justice, once dubbed 'the real Governor of Texas' because of his influence over school integration, prison reform and other contentious issues in Texas, is leaving Tyler bench after 30 years to become a senior judge in Austin.'..... 'While he oversaw the integration of virtually all Texans public schools, a 1978 Texas Monthly profile dubbed Justice 'The Real Governor of Texas'.'Ifølge Derwood Johnson/Magnar Syversen: 'Norge i Texas' s. 249 emigrerte sønn til smed Jens Hansen, Hans Jensen Øvernes f. 11. juni 1831, Nes Verk, Holt til Texas i 1850. Der tok han navnet John Hanson. Theodor Hanson, f. 1861 var sønn til John Hanson. Jackie Mae Hanson, f. 1892 var datter til Theodor Hanson. William Wayne Justice var sønn til Jackie Mae Hanson.Smed Jens Hansen på Nes Verk var gift med Anne Thorsdatter. Er det noen som har ytterligere kunnskap om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jens Hansen tilhørte en gammel verksarbeiderslekt på Nes verk. Jeg har dessverre ikke så mange av mine noteter tilgjengelige her jeg sitter, men han ble i hvert fall døpt i Holt 3/5 1807. Konfirmasjonen hans finner du her (nr. 21): Lenke.Foreldrene var altså Hans Bentsen og Gjertrud Pedersdtr. på Nes verk. Hans Bentsen var døpt i Holt 27/11 1776. Foreldrene hans: Bent Hansen og Ingeborg Knudsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse til innlegg 3: Vielsesdatoen var 7. mars 1829, og det er altså par nr. 6 på den tillenkede kirkeboksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen supplerende opplysninger fra Holt bygdebok:Jens Hansens farfar, Bent Hansen (Nes verk), født 1748 og død 1821.Jens Hansens far, hammersmed Hans Bentsen døde 1828. Konas søster, Tore Pedersdtr. giftet seg med Hans Bentsens bror, belgmaker Knud Bentsen.Spikersmed Jens Hansen var gift to ganger: 1) 7/3 1829 med Anne Torsdtr. (1805-1857); 2) 26/10 1860 med Siri Haaversdtr. Hagelien (f. 1832).Jens og Siri flyttet til Rødshammeren i Søndeled (Egelands verk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jens Hansen var i andre ekteskap gift med Siri Håvorsdatter, f. 31.10.1823, d. i Søndeled 07.02.1884. Hun var datter av Håvor Eriksson og Tonje Knutsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(7) Når det gjelder Siri Håversdtr., har Holtsboka de samme foreldrene og plasserer dem i Hagelia. Din fødselsdato (31/10 123) virker vel rimeligere enn den som er oppgitt i Holtsboka (6/4 1832). Hva er kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her fant jeg kilden: Kirkeboka for Holt - og fødselsdatoen er 31/10 1823: Lenke.Hagelia er en plass under Noddeland, så vidt jeg vet - og jeg ser også at Noddeland er 'adressen' ved kirkebokinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I dette tilfelle var det to søstre som het Siri. Min tipp-tipp var den eldre, mens den yngre var født 06.04.1832: LenkeHer har bygdeboka blandet sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var nok den yngste av søstrene Jens Hansen var gift med (f. 1832). Hun var 28 år ved vielsen i 1860: Lenke. Dermed var hun yngre enn ektemannens to eldste barn fra 1. ekteskap (f. 1829 og 1831).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilbake til Benn Limanns utgangspunkt (1). Her er en presentasjon av spikersmed Jens Hansens tippoldebarn, William Wayne Justice - og 'The Willian Wayne Justice Fund': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk til Oddbjørn Johannessen for utførlig dokumentasjon og informative web.siderPå lenke i innlegg 18 er nevnt en annen norsk ane til William Wayne Justice :8 Susanna FREEMAN b. Feb 1852 AL + (#1) 1868 TX Ola JENSON b. ? NORWAY d. c1878 TX 9. James W. JENSON b. 10 Jan 1869 TX 9. Emma JENSON b. c1871 TX 9. Laura JENSON b. c1873 TX 9. Louis JENSON b. c1875 TXEtter 'Norge i Texas' s. 227, 228 er Ola Jenson identisk med Ole Jensen, f. 30. jan. 1841 Møglebustad, Holt. Foreldrene hans er: Jens Jensen Møglebustad, Holt, døpt 15.feb 1807,( s a Jens Jensen Møglebustad og Asborg Olsdtr ) og Ingeborg Hansdatter, f. 1811, Holt. Hun var datter av smed ved Nes jernverk Hans Bentsen og Gjertrud Pedersdatter! I ekteskapet med Jens Jenson hadde hun 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var jo et artig sammentreff. Et spørsmål litt på siden, kanskje, er hvem Jens Hansens bestefar - Bent Hansen - var. Han ble angivelig døpt i Holt 1/9 1748.Jeg har prøvd å finne en mulig sammenheng mellom ham og billedhuggeren Hans Hansens (1820-1858) farfar, Hans Bentsen. Sistnevnte ble gift i Holt 8/5 1762 med Karen Olsdtr., og han var bosatt på Nes verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det som står i bygdeboka for Holt om kona til belgmaker Knud Bentsen er ikke riktig (se innlegg 5). Hun var ikke søster til den Gjertrud Pedersdtr. som var g. m. hammersmed Hans Bentsen (Knuds bror). Tore Pedersdtr. var d. a. kleinsmed Peder Andersen og Marte Andersdtr. på Nes Verk. Knud Bentsen døde i 1852, og året etter reiste Tore til Amerika sammen med sønnen Bent og hans familie. De slo seg ned i Scandinavia Tp, Waupaca Co i Wisconsin. Det var stor utvandring til Amerika fra Holt i første halvdel av 1850-årene, svært mange av emigrantene slo seg ned i Waupaca Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jens Hansen var min ane nr. 48. Oversikten viser 4 generasjoner48 Jens Hansen, f. 27.04.1807, Nes Verk Holt. Jeg har i en eller annen kilde som jeg nå ikke kan finne igjen sett ham oppført som død i Søndeled 20.10.1900, men finner ham ikke i kirkeboka der.96 Hans Bentsson, døpt 27.11.1776 Nes Verk, død 1828gift 04.09.180297 Gjertrud Persdotter, døpt 25.12.1780, Øygarden av Solberg, Holt, død 10.06.1858 Holt192 Bent Hansson. Også jeg mener å ha sett et sted at han var døpt 01.09.1748, men har ikke funnet ham i kirkeboka. Død 14.01.1821 Holtgift 15.09.1776193 Ingeborg Knutsdotter, f. o. 1750, Vestre Nes Holt. Dødsdato ??194 Per Torsson, f. 1750, Øygarden av Solberg, Holt, gravlagt 03.05.1806, Øygardentrolovet 29.04.1772195 Anne Guttormsdotter, f. o. 1743, ukjent, d. 11.11.1830, Øygarden av Solberg, Holt384 Hans Bentsson, f. o. 1720, gravlagt 07.12.1801. Det er en antakelse at han var far til Bent385 ???386 Knut Gjerulvsson, f. o. 1723, Vestre Nes, Holt, gravlagt 01.05.1801, Vestre Nes387 Anne Andersdotter, f. 1731, Moland i Søndeled, gravlagt 07.05.1801388 Tor Pålsson, f. o. 1718, Langtveit, Holt. Dødsår ??389 Anne Berulvsdotter, f. o. 1715, Solberg, Holt. Dødsår ??390 Guttorm391 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(23) Ja, her var det jo en del kjente personer. Dersom Ingeborg Knutsdtr. (f. ca. 1750) var datter til Knut Gjerulvsen Nedre Nes og Anne Andersdtr., var hun søster til min 3xtippoldefar, kleinsmed Halvor Knutsen Nes (1767-1924). Hva er forresten kilden for koblingen Ingeborg - Nes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder den Hans Bentsen som ble gravlagt 7/12 1801, så var det, så vidt jeg vet, billedhugger Hans Hansens farfar. Han KAN ha vært gift to ganger. I så fall er det en viss mulighet for at han i et tidligere ekteskap kan ha vært far til den Bent Hansen som skal ha blitt døpt 1/9 1748 (Familysearch-IGI). Hans Bentsens kjente ekteskap (muligens nr. 2, altså) er ellers det som er nevnt i innlegg 20 (8/5 1762 Karen Olsdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.