Gå til innhold
Arkivverket

[#45055] Hvem var spikersmed Jens Hansen på Nes verk?


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kjenner heller ikke til denne Ingeborg Knutsdtr. Nes som skal være f. ca. 1750 (innlegg 23). Men navnemessig kan hun passe bra. Bygdeboka for Holt hevder i hvert fall at Knut Gjerulvsen Nes var g. 1) m. Ingeborg Larsdtr. Øvernes, d. 1747 og 2) 1749 m. Anne Andersdtr. Moland. Da kan det tenkes at Knut kalte sin første datter i andre ekteskap opp etter sin første kone. Men Knut Gjerulvsen bodde på Nedre Nes, så jeg skjønner ikke helt hvor navnet Vestre Nes kommer inn i bildet.I ' Dengang på våre kanter 1990' er det en artikkel ved Magne Tolleshaug som heter 'Min tipp-tipp-oldefar Ole Olsen Ljøstad-Valle (1752-1829)'. Artikkelen bygger i hovedsak på etterlatte notater fra Ole selv, han var svigersønn til Knut Gjerulvsen og Anne Andersdtr. på Nedre Nes. I notatene til Ole står det bl.a: '1801 28de April døde min Svigerfader Knud Gjeruldsen Ness, Holt Sogn og hans Hustru Anne Anders Datter 7de Mai, altsaa 9 Dage efter. Ved en stille og Salig død gik de ind i Evigheten til deres felles glæde'. I innlegg 23 hevdes det at Knut Gjerulvsen ble gravlagt 1/5-1801 og kona 7/-5 samme år. Det første kan stemme bra med notatene til Ole Olsen, men ikke det andre. Men jeg vil ikke komme med noen påstander om hva som er riktig, jeg har ikke sjekket begravelsesdatoene med kirkeboka.Det er også en annen svært interessant opplysning i den nevnte artikkelen. Vi får nemlig vite (fortsatt etter Oles egne notater) at hans kones morbror var Halvor Anderssen østre Rød. Dermed får vi bekreftet opphavet til Anne Andersdtr. Det kan være greit å ta med seg, det er jo ikke alt i bygdeboka i Holt som er like mye å stole på. I bygdeboka for Søndeled hevdes det for øvrig at Anne Andersdtr. ble døpt 6. s. etter påske 1730, det skulle bli 21/5-1730. Fødselsåret som er oppgitt i bygdeboka for Holt (1731) er trolig bare utregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også tro på at Ingeborg Knudsdtr. godt kan være eldste datter til Knud Gjerulvsen og Anne Andersdtr. - og skal prøve å få undersøkt det nærmere neste gang jeg er på SAK.Når det gjelder gårdsbetegnelsen Vestre Nes, er den også brukt i bygdeboka for Holt. Betegnelsen omfatter da Øvre og Nedre Nes. Jeg har aldri hørt betegnelsen brukt i praksis (og heller ikke støtt på den i andre kilder, så vidt jeg husker). Språkbruken er her imidlertid ganske logisk, i og med at gården Østre Nes finnes et annet sted i Holt (naturlig nok øst for 'Vestre' Nes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at FamilySearch (IGI) har gjort Ingeborg Knudsdtr. til Knud Gjerulvsens barn fra 1. ekteskap med Ingeborg Larsdtr: Lenke.Det kan neppe stemme, men opplysningen er heller ikke basert på avskrift av kirkeboka. Den er meldt inn av et LDS-medlem. Fødselsdatoen er sannsynligvis ikke tatt helt ut av det blå, men dersom den er fra kirkeboka, vil det ikke være mulig å lese moras navn der - i og med at mødrene ikke ble navngitt i kirkebøkene for Holt før utpå 1760-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg mener å huske at Ingeborg står som Nes ved vielsen i 1776. I Holt bygdebok fra 1940 s. 568-69 finnes hun ikke i oversikten over Knut Gjerulvssons barn, men han skal ha blitt gift med Anne i 1749. Jeg tror neppe de fikk sitt første barn 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var en del forbindelser mellom gårdene Nedre Nes og Solberg. To av Knud Gjerulvsens brødre, Svenning og Lars, var bosatt på Solberg (Svenning var forresten gift med søster til Knuds 2. hustru). Muligens var også Knud bosatt der en periode. En annen FS-registrering av Ingeborg Knudsdatters dåp, angivelig basert på avskrift fra kirkeboka, oppgir Knud Solberg som far: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Knud Gjerulvsen Nes var altså gift to ganger: 1)8/7 1746 med Ingeborg Larsdtr., 2)1749 med Anne Anderstr.Jf. Holtsboka hadde han følgende barn:Første ekteskap1. Gjerulv Knudsen, f. 1747Andre ekteskap2. Tore Knudsdtr., f. ca 1754.3. Inger Knudsdtr., f. ca. 1756.4. Helje Knudsdtr., f. ca. 1758.5. Lars Knudsen, f. 1762.6. Torvild Knudsen, f. 1764.7. Halvor Knudsen, f. 1767.8. Svenning Knudsen, f. 1770.Som vi ser, er noen av fødselsårene beregnet omtrentlig (ant. ut fra oppgitt alder ved død).----------------FS-IGI (dersom vi tar bort alle innførslene som kun er rapportert inn av LDS-medlemmer) har disse barna:1. Gierruld Knudsen, døpt 31/3 1747. Far: Knud Soelberg.2. Ingebor Knudsdtr., døpt 24/4 1750. Far: Knud Solberg.(3. Tore Knudsdtr., f. ca 1754? Ikke reg. i FS.)4. Anders Knudsen, døpt 6/1 1757. Far: Knud Solberg.5. Hellie Knudsdtr., døpt 28/11 1758. Far: Knud Gierrulsen.6. Inger Knudsdtr., døpt 29/9 1759. Far: Knud Gierulsen.7. Lars Knudsen, døpt 17/3 1762. Far: Knud Gierulsen.8. Torvil Knudsen, døpt 2/12 1764. Far: Knud Gierulsen.9. Halvor Knudsen, døpt 7/6 1767. Foreldre: Knud Gierulfsen og Anne Andersdtr.10. Svenning Knudsen, døpt 7/10 1770. Foreldre: Knud Gierulfsen og Anne Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg har notert meg at Tore Knutsdtr. (kona til Ole Olsen Ljøstad-Valle) var født på Solberg. Trolig har jeg denne opplysningen fra den nevnte artikkelen. Den Ingeborg Knutsdtr. som Oddbjørn har funnet (følg lenke i innlegg 30) kan derfor godt passe til å være datteren til Knut Gjerulvsen og Anne Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder forholdet Knud Gjerulvsen og Solberg, kan jeg jo sitere følgende fra Sv. Svensens bygdebok for Holt (1940), s. 536-537:'Som nevnt foran er denne slekt (stamfar: Gjerulv Torbjørnsen, f. ca. 1614) oprindelig kommen fra Nedre Nes. Der har vært en del andre medlemmer av slekten som har hatt eiendom på Solberg og tildels bodd der, således Gjerulv Svenningsen, f. 1690, Knud Gjerulvsen, f. 1723, Svenning Gjerulvsen, f. 1730, Lars Gjerulvsen. Om disse er oplysninger gitt under ættetavlen for Nedre Nes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ved en sjekk i skanna kirkebok for Holt kan jeg ikke finne at Knud Solberg har noen datter Ingeborg døpt 24.04.1750. Kan det være i Moland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder den aktuelle skanna kirkeboka for Holt, har jeg en kommentar til den her: Lenke.Dåpen finnes nok i klokkerboka, og den er ikke skanna ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Thor Jensen ble f. i Holt 4/10 1835 (døpt 18/10). Foreldre: Hammersmed Jens Hansen og Anne Thorsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.