Gå til innhold
Arkivverket

[#45056] Anders Pedersen Skogseid f. 1836 g.m Gjørna Midtrød?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kjenner til forfedrene til Anders Pedersen Skogseid f. 1836 og Gjørna Midtrød? Jeg har fått info om at Anders bygde kirken på Eide i Hålandsdalen. Jeg antar at Anders sin far var Peder Andersen og at hans far var Abders Haldorsen. Hans fedre har jeg info om, men ikke noe om hvor ektefellene kom fra. Jeg kan følge Anders sin slekt langt tilbake i tid, men ikke noe om ektefellene. Jeg vet at der var mange av den gamle adelen i Sunnhordland som lot ætten sin gå via Hålandsdalen. Hvordan er det med denne slekten, kan denne også føre røttene sine tilbake til de gamle norske kongene?Barna til Anders Pedersen Skogseid og Gjorna Midtrød var:Peder gift med Kristi Ole gift med Nilsine Mundheim Anders døde 1 mnd gammel Heine gift med Margrethe Kvåle Engel Olai døde 34 år gammel Erik bosatte seg i Bergen Haldor gift med Brita og bodde i Bergen Anna Anders ug døde 37 år gammle Eli gift med Berge Ølve Herborg gift med Bertin Stien i Bergen.Jeg vet at Herborgnavnet var et gammelt navn som er brukt i slekter fra Hålandsdalen, mange kan nok ha hatt dette navnet i sine slekter, men hadde det litt 'adel' i namnet?Håper at det er noen som kan gi meg litt info om disse slektene, både de som ble i Fusaområdet og de som reiste til Bergen eller endå lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her finner jeg familien til Anders i 1865. Da er han selveiger og bor sammen med sine søsken og mor på gården i Hålandsdalen. Lenke Jeg er interessert i å finne ut hvor det ble av hans søsken og hvor de hadde røttene sine fra? Anders sine forfedre vet jeg en del om, men ikke om 'formødrene'. Jeg vet at det er mange slekter i Hålandsdalen som går via adelen i Sunnhordland og likeså er det noen som kom dit hen fra Skotland. Noen kan skrive slekten sin tilbake til Herborg Jansdtr Mentz Bolstad 1692-1753 og videre tilbake til presten Rasmus Pedersen i Strandebarm. Kan denne slekten skrive seg tilbake til noen av disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

I følge opplysninger funnet i Soge for Fusa,Strandvik og Hålandsdalen B.IV er det rett Jørna du har funnet. Hennes foreldre: Ole Olsen Henanger1803-1894 og Eli Eriksdatter Røe 1821-1888. Jørna og Anders Pedersen Skogseid var søskenbarn, da hennes far og hans mor var søsken. Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.