Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Trond Øivindsson Lunde

[#45057] Fossumhagan i Eidsvoll

Recommended Posts

Anne Franck Paasche har tatt opp dette tidligere.I tema 6247 2.10.2001 18:03 (29): 'På morssiden har jeg en oldefar ved navn Ole Olsen, f. 1829. Hans far skal være Ole Amundsen gift med Marie Svangerud, Fossumhagen. Har du noen flere opplysninger bakover her, spesielt Ole Amundsen?'I tema 45033: 23.12.2006 17:36 (17) 'Jeg leter fortsatt etter min oldemor Marie f. Svangerud, gift med Ole Amundsen Fossumhagen. Jeg har dessverre ikke farsnavnet. Mitt spørsmål er: Kan navnet Margrethe bli brukt som Marie? I Skannede kirkebøker finner jeg en føderådskone på Fossumhagen som dør 75 år gammel i 1863 og som heter Margrethe Hansdatter. Kan hun være en kandidat?' *********I tema 6247 svarte jeg 2.10.2001 22:51 (31):'Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn, 1834-66, rode 65, side 661. Ole Olsen f. 12.09.1829 på Fossumhagen. Far: selveier Ole Amundsen. Føderådsmann Ole Amundsen Fossumhagen ble begravet 01.06.1854, 65 år gl. I dødsfallslistene i sorenskriverarkivet, finnes 'fortegnelse over de i Eidsvold Døde for 2det Qvartal 1854'. Han er ikke ført opp blant de ordinære dødsfallslistene. Fossumhagen er småbruk fradelt Stavi, gardsnr. 99. Ole hadde 5 søsken: 1. Hans f. 1815 2. Ragnhild f. 1817 3. Mari f. 1820 4. Nils f. på Dalen 13.03.1823, bruker på Fossumhagen. 5. Anne f. 1825 Jeg finner ingen Ole Amundsen som passer med alder i 1801-tellinga.'******** Det er heller tvilsomt at Margrete kan ha blitt brukt for Maria/e. I følge Norsk personnamnleksikon er Margrete en nordisk form av Margareta, som har sitt opphav i gresk margarites (perle). Maria er en gresk-latinsk form av hebraisk Mirjam. Jeg får det ikke til å stemme at Marie f. Svangerud var gift med Ola Amundsson på Fossumhagan. Sannsynligvis var han gift med Margrete Hansdotter som døde 17.05.1863 og gravlagt som nr. 47: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=495&idx_id=495&uid=ny&idx_side=-132>LenkeI følge dødfallslista het hun Inge Margrete: LenkeForutsatt at hun var født i Eidsvoll, er det ingen Inge® Margrete der i 1801. De nærmeste vi kommer er: Lenkeog LenkeOla Amundssons sønn Nils var gift med ei Marie Nilsdatter: Lenke.og LenkeHun døde 29.0.1907:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Franck Paasche

Hei Trond.Tusen takk for svar, attpåtil på julaften. Jeg har lett lenge etter oldemor på Fossumhagen. Mitt eneste tips var Bygdeboken for Eidsvoll som sier at Ole Olsen var gift med Marie f. Svangerud. Men jeg har aldri funnet henne. Men i de skannede kirkebøker fant jeg altså føderådskonen Margrethe Hansdatter og tenkte at hun kunne være en kandidat. Du skriver at hun sannsynligvis er hans kone. Deres eldste sønn het også Hans. Jeg kjenner de andre opplysningene, dels takket være svar fra deg tidligere. Jeg er etterkommer etter deres sønn Ole.Hjertelig takk for din hjelp. God Jul!Mvh Anne Franck Paasche

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du gi meg referanse til bygdeboka, bind og side ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg funnet frem til kilden, som er: 'Norges Næringsveie i tekst og billeder', s. 30. Forfatter har jeg dessverre ikke her hjemme. Jeg mener å huske at jeg fant denne boken på Riksarkivet en gang for lenge siden. Gården er på ca. 200 mål innmark. Jeg har en håndskrevet kopi av hjemmelsbrevet fra 1816, avskrevet av min morfar på Riksarkivet i 1939. .Ole Amundsen og konen var selvfølgelig mine tippoldeforeldre. Ole kan kanskje ha hatt en kone nr. 1 Marie som kan ha dødd og så giftet seg med en Margrete? Bare en tanke. Eller feil opplysninger i ovennevnte bok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ole Olsen Risebrobakken og Karen Andrine Olsdatter Elstadmoen fikk dattera Maren Olava 15.10.1851, nr. 193 i Ullensaker: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=562&idx_id=562&uid=ny&idx_side=-19>LenkeDe ble gift 28.03.1853 i Hovin: LenkeDe bodde i Oslo 1865, alderen stemmer ikke helt: LenkeHun døde 11.08.1873, nr. 139: LenkeOle ble gift på nytt 22.03.1874:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var noe gammelt og mye nytt. Hjertelig takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.