Gå til innhold
Arkivverket

[#45060] Lena Martinsdotter Tronnes (1885) frå Brandval til Amerika 1886? - Kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ved ei vigsle i Stoughton, Dane Co., WI 15.12.1904 heitte bruri:Lena Th. TronnesNamnet hennar KAN ha vore Karoline. Ho skal vera fødd i Brandval(Hedmark) 3.11.1885 som dotter av Martin M. Tronnes og kona Anna, men utvandra med foreldri sine til Amerika i 1886.Er det nokon med lokal kunnskap i Brandval som kan fortelja meg:* Fullt namn til Lena?* Stadfesta fødselsdatoen hennar?* Fulle namn til foreldri med yrkestitel, nøyaktig bustad og opphav?* Og endeleg stadfesta utvandringsåret 1886?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Lars. Er det sikkert at det er Brandval ? Tronnes/Trønnes er i Østerdalen. Har sjekket kirkebokavskriften for døpte og utflyttede. Ikke noe som passer. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge 1900-Census hadde de også en sønn Martin f. i Norge i okt. 1883 og en sønn A....? f.i Norge i mai 1882. Deres far skal være f. febr. 1836. LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sønnen Martin skal være født den 3. okt. 1883. Navnet på den andre sønnen skal nok være Austin (Østen?) og f. 12. mai 1882. (I 1910 er navnet skrevet Stein.) Kanskje dette kan gjøre det lettere å finne dem i Norge.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner en Anna Martinsen (30), Wife, som sammen med sønnen Austin (4) og datteren Caroline (4 mnd.) ankommer NY med S/S 'City of Rome' den 21. mai 1886. Da har vel trolig hennes mann og sønnen Martin reist i forveien. - Nr. 903-905: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Finn og Arne for fleire spennande og interessante innlegg! Funni til Arne tyder på at denne ætti kom frå Storelvdal, men diverre ser det ikkje ut til at kyrkjebøkene derifrå for 1880-åri er skanna...Kanskje er det nokon som sit med den naudsynte lokale kunnskapen, som t.d. ei bygdebok, til å hjelpa meg vidare...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ja nå er det nok riktig at det er veldig lite som er lagt ut av skannede kirkebøker for Stor-Elvdal, men det ligger 2. klokkerbøker der : Stor-Elvdal hovedsogn, 1895-1917, og Stor-Elvdal/Strand, 1895-1938. Hvis det er personer som er født på 1880- tallet, så går det kanskje an å finne dem på konfirmerte ? Ellers når det gjelder Stor-Elvdal, vil jeg anbefale å kontakte Ola Klefsås, på Koppang. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Som nevnt i innlegg 2 er ikke Trønnes noe Solørnavn, men et gardsnavn fra Storelvdal. Brandvål er gardsnavn fra Alvdal (tidligere Lille-elvdal), så jeg ville konsentrert meg om Alvdal for å finne Lena og hennes søsken. Så ville jeg lett i Storelvdal etter faren Martin. Om kona, Anna er fra Alvdal eller Storelvdal er mer usikkert. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I mitt innlegg #3 kom jeg i skade for å skrive at Martin var født i 1836. Det rette årstallet skal nok være 1856. Da er det mulig at det er han som reiser her: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Thorbjørn, Sverre, Lars Ove og Arne for nye interessante innlegg om denne huslyden!Det ser etter dette so absolutt ut som on Storelvdal er staden å leita, og eg er særleg takksam for at du, Lars Ove, vil sjå etter dei i romjuli... Lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Da finner du antagelig ekteskapet i Stor-Elvdal lysningsprotokoll: 1860-1900: Anne Andersdtr f 1856 g 18/4 - 84 m Martin Martinsen Det er ikke alt som stemmer helt her, Anne er her født 10 år før og ekteskapet er inngått før Martin og Austin (Esten) skal være født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Lars Ove og Sverre for nye interessante innlegg!Eg tolkar opplysningane slik at Martin Martinson må ha vore frå Negard i Storelvdal, medan det var Anna Andersdotter som var frå Trønnes?Soleis ser problemet ut til å vera løyst, og eg er nok ein gong stornøgd med opplysningane!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.