Gå til innhold
Arkivverket

[#45066] Ane Margrethe Nilsdatter, f. ca. 1783 i Alstahaug


Gjest Frank Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Ane Margrethe Nilsdatter skal være født på Vasseng i Alstahaug av foreldre Nils Olsen og Karen Knudsdatter. Familien kan imidlertid ikke gjenfinnes i Folketellingen i 1801.Ane Margerthe var først gift i 1818 med Peder Jensen fra Tjøtta og hadde en datter med han. Hun ble i 1821 gift med kirkebygger Hans Olsen fra Stadsbygd i Sør-Trøndelag. Familien flyttet nordover til Hadsel i Vesterålen.Er det noen som kan hjelpe meg å finne Ane Margrethe og foreldrene i 1801 ? Opplysninger om opphavet til hennes foreldre er også av stor interesse.Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Etter mine notater var Anne Margrete Nilsdatter født i 1792 på Justad. Hun ble gift 1. gang i 1818 med Per Jensen (1786-1820) og gift 2. gang i 1822 med Hans Olsen. Foreldrene var Nils Johansen (1763-1841) Justad og Maren Olsdatter, død 1804 på Justad. I folketellinegn 1801 er familien på Justad i Tjøtta sogn og Alstahaug prestegjeld. Skiftet etter Nils Johansen i 1841 viser at Anne Margrete var gift med Hans Olsen, Haug i Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Takk Halvard.Dette var nyttige opplysninger for meg. Du har utvilsomt funnet den rette Ane Margrethe. Hun og Hans Olsen bosatte seg på Haug i Hadsel der de fikk stor etterslekt.Kjenner du noe mere til opphavet til foreldrene, Nils og Maren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Nils Johansen var gårdbruker på Justad. Han var født i 1763 i Hellesvika. Faren var Johan(nes) Hansen (1737 Sund - 1801 Justad. Han ble gift i 1762 med Anna Elisabet Nilsdatter (1737 Hellesvika - 1803 Justad). Nils Johansen ble gift 1. gang i 1789 med Maren Olsdatter og 2. gang i 1804 med Ellen Pedersdatter. Jeg kan ikke si noe sikkert om opphavet til Maren Olsdatter.Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.