Gå til innhold
Arkivverket

[#45067] Berit Maria Thomasdtr Ringkjøb 1782 - 1868


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Hvem er moren til Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb (1782 - 1868)og hvor ble hun født?En internettside http://vestraat.net/iea-p/p162.htm#i14025 oppgir Thomas Enochsen Ringkjøb f 1727 i Gimsøy/Vågan, død samme sted som far.Han var gift med Berit Marie NN i 1755 i Bø/Nordland.Barn Maren Dorthea, Erich, Sofie; og Robert født i tidssrommet 1756 – 1770Berit Marie NN, barnas mor dør i 1777. Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb ser ut til å ha en annen mor. Sannsynligvis er hun er oppkalt etter første kone? På nettsiden blir det opplyst at hun er født i Bergen.I Bergen døpte i perioden 1685 - 1816 finner jeg Ringkjøb, men ikke noen som passer som hennes foreldre.Hun ble gift i Gamvik/Lavangen/Troms i 1807. Hvor var Berit Maria T. Ringkjøb i 1801?Med ønske om fortsatt god jul fra IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Etter de opplysninger jeg har ble Thomas E. Ringkjøb gift 1. juli 1756 i Korskirken, Bergen med Berit Marie Jæger. Hun var f. ca. 1730 og d. 1777. Hvor hun var fra vet jeg ikke. Ringkjøb-familien i Bergen var etterkommere av Thomas E. Ringkjøbs yngre halvbror Hans Enochsen Ringkjøb, f. 1751 i Føre, Bø i Vesterålen, d. 12.08.1815 i Bergen. Flyttet til Bergen før 1801. Denne Berit Maria Thomasdtr. Ringkjøb kjente jeg ikke til. jeg er forøvrig etterkommer etter to av søstrene til Thomas, Elisabet Berete og Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 3. Jeg har også funnet ekteparet Thomas Ringkjøb og Berit Marie Jæger som har barn til dåpen i Bergen, men jeg var ikke sikker på om det var de riktige siden etternavnet til konen mangler på den nevnte internettsiden. Vet ikke hva grunnen kan være til at det er erstattet med NN.Siden Berit M. Jæger dør i 1777, må denne datteren av Thomas E. Ringkjøb ha en annen mor.Min interesse har sin bakgrunn i at Berit M. T. Ringkjøb har en sønn, Kornelius Isaksen, som blir gift med Jonetta Ellingsdatter Høyer. Deres førstefødte, Elling Nikolai - f 1849, er med stor sannsynlighet oppkalt etter morfaren Elling Hansen Høyer som døde året før.Jeg er svært interessert i Berit Maria T. Ringkjøbs mor og hvor hun vokste opp, bodde før hun giftet seg med svensken Isak Hansen i 1807, Gamvik/Lavangen /Troms.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hvilken dokumentasjon finnes for at Berit M. T. Ringkjøp er datter av Thomas E. Ringkjøp? Det finnes en annen Thomas Ringkjøp i dette tidsrommet: Thomas Jensen Ringkjøp, f. 1757 Gimsøy, død før 24/6 1835. Han var gift med Karen Kirstina Carlsdtr. og var fetter til Thomas E. Ringkjøp. I tillegg har vi onkel til disse to: Thomas Thomassen Ringkjøb, f. ca. 1710, men han kan vi vel utelukke? Har forøvrig ingen videre opplysninger om han bortsett fra fødselen. Ut fra dette må det være Thomas E. Ringkjøp som ble gift i Bergen selv om førstefødte ikke stemmer med den oversikten over barn som foreligger. De som var døpt i Bergen var Sofie, f. 1856 og Johannes f. 1857. I oversikten er det Maren som er f.1856 og Sofie 1865. Paret hadde også et barn f. 1857 som døde 1859 hvor navn ikke er oppgitt. Dette stemmer med Johannes. Maren er forøvrig oppgitt med en alder i Ft.1801 (41 år) som ikke stemmer med fødsel 1856. Sofie Thomasdtr. Ringkjøb het forøvrig mora til Thomas E. Ringkjøb så det er vel naturlig at den første dattera fikk navnet Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Jeg har også vært bort i etternavnet Ringkjøp i Bergen. Det gjelder Thomine Enoksdatter f. ca 1789. (Alder utregnet fra folketellingen 1801.) Hun bodde da med sin mor i Bergen i området v/Strangehagen. Hennes mor er da nevnt Sirie - Enoksens enke.Thomine ble konfirmert i Bergen 8/4-1804. Da er hun skrevet Thomine Thomasdatter 16 år. Som foreldre er oppgitt 'moderen - Thomas Reinkjøbs enke i Str.hg. (sannsynlig adresse for Strangehagen). Thomine giftet seg og da hun døpte datteren Elisabeth Gurine skrev hun seg Thomine Thomasdatter Reenkjøp. Hun ga forøvrig en annen datter navnet Thomasine. Thomine er sannsynligvis den Sirie Reinkjøb som er nevnt fattig enke v/folketellingen 1815 for Bergen Min konkluksjon er at dette gjelder Thomas Enoksen Ringkjøps datter fra et 2. ekteskap med Sirie (farsnavn ukjent). Da er det også mulig at nevnte Berit Maria f. 1782 er fra 2. ekteskap med ovennevnte Sirie og dermed søster til ovennevnte Thomine. Jeg skal prøve å finne ut om det v/dåper eller lignende finnes noen sammheng (fadre osv) når det gjelder Thomines barn. Hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

En rettelse til forrige innlegg. I setningen Thomasine er sannsynligvis den Sirie Reinkjøb osv. skal det selvfølgelig være -- Sirie er sannsynligvis de osv. Beklager dårlig korrektur. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

En rettelse til forrige innlegg. I setningen Thomine er sannsynligvis den Sirie Reinkjøb osv. skal det selvfølgelig være -- Sirie er sannsynligvis de osv. Beklager dårlig korrektur. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for opplysninger i innlegg 7 - interessant. At Thomine og Berthe er registrert som Enok/Enochsdøtre i 1801- tellingen, kan være feilskriving på bakgrunn av Thomas Enochsen Ringkjøbs navn. Berit og Berthe brukes om hverandre - også det forstålig.Når og hvor døde denne Thomas E. Ringkjøb? Det kan se ut som han dør i Bergen hvis Sirie er enke etter ham. Finnes det et skifte? Hvis han dør i Gimsøy, kan skifter for Lofoten som finnes på CD gi opplysninger. Denne CDen har jeg dessverre ikke.Til Dag.Kunne du være så snill å se om du finner Berthes konfirmasjon også? Hvis Thomine er registrert som Thomasdatter, kunne det samme være tilfelle for Berthe (som kanskje er identisk med Berit Maria).Jeg er svært spent på om du også har anledning til å sjekke konfirmasjoner i årene fra 1791 og fremover mot århundreskiftet.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Har forsøkt å finne Berit M. Thomasdtr. i Ft.1865 for Ibestad som Lavangen da tilhørte. Finner en Beret M. Tomasdtr., enke på 90 år som bor hos sønnen Berteus Isaksen. Hun er oppgitt født i Vest-Lofoten. Er dette rett person? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ang. Dags funn i Bergen. Familienavnet er her skrevet Reinkjøb/Reenkjøp og ikke Ringkjøb(ing). Reinkjøp og Ringkjøb er i dag to forskjellige familienavn og jeg har ikke funnet noe som forteller at Reinkjøp er en feilskrivning av Ringkjøb eller Ringkjøbing som navnet opprinnelig var uten at jeg kan si dette helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, Berteus Isaksen er yngste sønn av ekteparet Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb og Isak Hanssen.Her er ekteparets barn:Hans Kristian Isaksen f. 1807, d. 1807Anna Serine Isaksdatter f. 1808, d. 1811Anne Elisabet Isaksdatter+ f. 1813, d. 1844Marta Tomia Isaksdatter+ f. 1815, d. 1906Nikolai Isaksen f. 1818, d. 1851Siriana Isaksdatter f. 1818, d. 1820Jens Andreas Isaksen+ f. 1821, d. 1881Kornelius Isaksen+ f. 1823Berteus IsaksenNavneoppkalling kan kanskje peke bakover til den ene eller andre slekten.Hvor kommer familien Reenkjøp fra?Nå ble det mange navn og steder å forholde seg til, men desto mere interessant.Finnes det bygdebøker for Gimsøy eller slektsoversikt for familien Ringkjøb for den saks skyld? Finner Ringkjøping omtalt i NST, men det er kanskje en tredje familie?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Her er en link til en side med informasjon om de første generasjonene Ringkjøb(ing).Lenke. Thomas E. Ringkjøb var eldste barn til Enoch Christensen Ringkjøb og Sofie Thomasdatter Ringkjøb. Desverre er kirkebøkerne for Gimsøy før 1852 ødelagt av brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fin oversikt - takker for den og da er navnets utgangspunkt sannsynligvis plassert i Danmark, Jylland: Lenke - navnet avkortet til Ringkjøb.Finner en Beret Marie uten farsnavn som fosterdatter på gården Klepelven/Bø i 1801 tellingen. Hun kan passe i alder, også med den Berit M. Thomasdatter som er funnet i innlegg 11.Nå finnes det noen kandidater, men det er ikke nok opplysninger til en oppsummering.Hvis vi ikke kommer lenger her, lager jeg et nytt tema med overskrift 'Skifter i Lofoten - Thomas Enochsen Ringjkøb'. En eller annen har sikkert tilgang til den aktuelle CDen.Takker for alle opplysninger så langt.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Denne Berit Marie er absolutt en mulighet. Kleppelva ligger bare et par km sør for Føre hvor Thomas bodde og hvor Thomas søster Golla bodde ved Ft.1801. (Er forøvrig født og oppvokst midt imellom disse gårdene). Desverre er hun ikke nevnt i Bygdeboka eller Slektshistoria så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Thomine Thomasdtr ble født 13/1 1789 på Værøy og dpt der 8/2 1789. Hennes foreldre var Thomas Enochsen Ringkjøb og Siri Gundersdtr.Thomine Thomasdatter gifter seg 5/2 1815 i Korskirken med Lars Larsen Himle [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=12606&merk=12606#ovre>LenkeDe får 4 døtre sammen 1. Karen Marie f. 13/2 1818 Lenke d. 30/8 1864 Lenke 2. Severine Berentine f. 7/3 1820 Lenke 3. Jensine Margarethe f. 20/1 1822 Lenke og 4. Thomasine Caroline f. 28/3 1824 LenkeThomine dør 17/7 1840 50 år gml som enke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.