Gå til innhold
Arkivverket

[#45069] Samuelsen/Lanmark


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det noen som sitter på opplysninger om Lanmark på begynnelsen av 1800 tallet. Jeg sliter fremdeles med å finne ut hvor Samuel Samuelsen kommer i fra, men navnet blir brukt av han selv under et av hans barn dåp. En av fadderne heter Maren Kristine Lanmark. Vet ikke om det er noen sammenheng mellom disse to? Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Tillater meg å ta opp spørsmålet igjen, da jeg sliter med å tyde kirkebøkene.Håper noen vil ta seg tid med å slå opp på sidene nedenfor.Samuel Samuelsen giftet seg med Beathe Jochumsdtr. Biri i Ås kirke 1813 nederst på høyre side.Dåp av sønn, Johan Christian 1815 barn nr. 22 og Lisabeth 1817, barn nr, 17, begge i Drøbak kirkebok.Det er så frustrerende og ikke greie å lage lenke.Mvh CathrinCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Glarmæster Samuel Samuelsen, Drøback og pigen Berthe Jockumsdtr. fra Biri ble gift i Drøbak 22.11.1813: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-256>LenkeSamuel og Berthe fikk blant andre barna Johan Fredrik, født 10.11. og døpt i Drøbak 22.11.1811: Lenke, og Johan Kristian 01.03.1815: Lenke I tema 44870 er det et spor Sandmark som fører til Eidsvoll: LenkeI 1801-tellinga for Eidsvoll finnes en Samuel Hansson som kan passe: LenkeUngkar Hans Fredrik Lobart Sandmark og pike Elisabeth Kristine Johnsd. ble trolovet 21.10. og gift 28.12.1789: LenkeI tillegg til Samuel, født 1787 hadde de Maren Kristine, døpt 13.09.1789, Per 30.12.1792: Lenke, Kristine 09?.03.1794, Johanne Severine 02.10.1796: Lenke, Marte Marie 13.05.1799, Johannes 04.04.1802: Lenke og Klaus 30.06.1805: LenkeKlokkerenka Anne Katrine Sandmark ble gravlagt 28.07.1805, 85 år gammal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk for ditt utfyllende svar. Tillater meg å spørre om du har noen formening om Samuel kan være Sandmark sin stesønn, da han bruker Samuelsen som sitt etternavn i Drøbak også når han er død. Lurer også på om familien flyttet fra Eidsvoll, da jeg ikke finner konfirmasjon på noen av barna. Viser til sak 44870 LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin og Trond! Sandmark sporet peker tilbake til Ås igjen. Jeg har funnet Peder Lefsens barn døpt i Ås. Først Sara Gotzen eller Gadtzen døpt i Ås i 1748 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026030006.jpg>Lenke. Her er navnet Sandmark brukt, og Peder er omtalt som karjoldreier. Så en ny Sara Gotzen i 1755 Lenke. Der er Peder skoleholder. Johanna Severine Christiana i 1758 Lenke. Og til slutt Samuels far eller stefar i 1763, Hans Frideric Lobart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei AnneDette var utrolig. Her har jeg pløyd igjennom de kirkebøkene i Ås vedr. resten av familien og der har de altså vært rett foran meg.Merkelig greier dette, for resten av slekten holder jeg på med i Vest-Agder og muligens Rogaland. Så serverer du meg denne siden.Forøvrig ser det ikke ut til at etternavnet til Hans Fredric sin mor, Labard er norsk, hvis det er korrekt stavet.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for hva dere har funnet ut.Foreløbig får jeg bare slå meg til ro med at han har brukt Samuelsen av en eller annen grunn, da jeg ikke har funnet noe ut om han er stesønn eller ikke.Nå var jo Samuelsen relativt vanlig nede i Drøbak, så kanskje han følte seg hjemme der p.g.a sine forfedres tidligere opphold rundt i distriktet!Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takk til Anne og Harald som har bidratt til ny kunnskap om slekter bosatt i Eidsvoll. Det er intet som tyder på at Samuel ikke var Hans Fredriks 'ekte' sønn. I 1801-tellinga står han med Hansen som farsnavn. Det eneste som skiller han fra søsknene er at det står 'søn' på han i motsetning til 'deres børn' på de andre. Hvis han hadde vært Elisabeths sønn før ekteskap, ville han vel helst stått som f. eks. 'konens uægte søn'. Maren Kristine var jo også født før foreldrene ble trolovet. Synes forøvrig det står Hagen som slektsnavn på Elisabeth ved dåpen. På Wikipedia fant jeg en artikkel om Sara 'trenese' Sandmark som jeg redigerte etter de ny funnene: http://no.wikipedia.org/wiki/Sara_Sandmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Dette var en svært spennende familie som det har vært morsomt å være med på å nøste opp. Mon tro om Saras brede og internasjonale repertoar av eventyr hadde noe å gjøre med Labard familiens trolig utenlandske opphav.Jeg har funnet Samuels søster Maren Christines vielse i Vor Frelsers menighet (Domkirkemenigheten) i Christiania. Hun giftet seg med skomagermester Peder Pedersen Nordbye 15.10.1824. Lysningen bekrefter at det er henne. Lenke (nest nederste innførsel på høyresida). Jeg hadde håpet at jeg skulle kunne finne ut noe mer om hvor det ble av familien Sandmark på denne måten, men dessverre gav det ingen nye opplysninger.Jeg er enig med Trond i at folketellingsregistreringen ikke indikerer at Hans Fredrik ikke var Samuels biologiske far. Men det må jo finnes en forklaring på at han kaller seg Samuelsen, og jeg har sett slike skifter av patronym i andre tilfeller hvor det har dreid seg om et stebarnforhold selv om folketellingen ikke oppgir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Peder Hansen Sandmark ble gift første gang 17.09.1830 i Oslo Domkirke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=661&idx_id=661&uid=ny&idx_side=-54>Lenke.Andre gang 14.08.1840 i Oslo Domkirke: LenkeOm Sara Sandmark kan leses mer på side 31-33 i 'Folk og hendinger II' av Otto Nordheim (1961). Hun ble gift 22.07.1792: LenkeJohanne Severine Kristiana ble gift 03.02.1783: LenkeSkomakermester P. Nordby som ble gift med Maren Kristine må være identisk med han som bodde i Brenneribakken 18 d i 1865, gift med ny kone fra Eidsvoll ?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Prøver å holde tunga rett i munnen etter alt dere har funnet ut, men jeg vet jo ikke om dette er mine forfedre, så jeg holder alle muligheter åpne.Anne Minken har tidligere vist til muligheter vedr.Samuelsen sitt navn i sak 44870[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44870&sok=&startnr=&antall=&spraak=n&nr=9&antinnlegg=18#anker>Lenke har da funnet passende kandidat på BiriLenke og i Hurum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Her ble det bare tull med lenkene. På Biri finnes en Samuel Album og på Hurum glassverk finnes navnekombinasjone Johansen Hagen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

FS IGI SAMUEL SAMUELSEN Male Christening: 16 DEC 1787 Norderhov, Buskerud, Norway Parents: Father: SAMUEL ALBUM Mother: LISBETH JANSDRDet hadde vært fint om noen kunne sjekke kirkeboka og se om Samuel var 'uekte'. I så fall var vel Samuel Album på Biri faren?: LenkeLitt påfallende også at Samuels kone også var fra Biri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Slekta Lefsen Sandmark/Labart var så spennende, men vi bør kanskje konsentrere oss om Samuels mor.Jeg har notert følgende navneformer for Hans Fredrik Sandmarks kone:Elisabeth Christine Johnsdatter ved giftermåletElisabeth Hagen ved dåp 1789Elisabeth Christine Johansdatter ved dåp 1792Elisabeth Johannesdatter ved dåp 1794.Elisabeth Johansdatter ved dåp 1796Elisabeth Pedersdatter ved dåp 1799Elisabeth Johannesdtr. ved folketellingen 1801Elisabeth Christine Johannesdatter ved dåp 1802Elisabeth Jansdatter ved dåp 1805.Det ser altså ut som om hennes fulle navn kan ha vært Elisabeth Christine Johansdatter (i en eller annen variant) Hagen.Dette er et nokså uvanlig navn for en husmanns- eller bondedatter på denne tida. Da jeg så navnet Hagen tenkte jeg (som har arbeidet mye med glassverkene) på den tyske glassblåserslekta Hagen. Det finnes faktisk flere med fornavnet Elisabeth Christine i denne slekta. Men ingen av dem passer på ”vår” Elisabeth Christine. Jeg tror altså ikke at hun tilhørte glassblåserslekta Hagen. Trond har vel god oversikt over verksarbeiderne på Eidsvoll Verk hvor et navn som Elisabeth Christine kanskje kunne ha blitt brukt.Ved folketellingen 1801 er alderen hennes oppgitt til 29 år. Hvis dette stemmer, skal hun være født ca 1772 og altså svært ung både ved Samuels fødsel og ved giftermålet med Hans Fredrik Sandmark.Jeg tror som Trond, at vi bør få sjekket dåpen i Norderhov i 1787. Det ville være fint om noen med tilgang på kirkeboka derfra kunne hjelpe oss med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Med forbehold om mulige transkripssjonsfeil:Norderhov kirkebok MINI 5 kronologisk s. 214 A:1787 [December] 16de, Tredie Søndag Advents Prædiken ved Hovedkirken.Til Daaben NB. et uægte Barn Samuel udlyst til Barnefader Samuel Album (2det Leiermaal) af Moderen Lisbeth Jansd. 1ste Leiermaal.)Test: Johan Truls. Fridrik? Halvors. Pernille Olsd., Tolline Andersd. Olia Iversd.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takk til Laila for den avklaringen. Da må vi nok slå fast at Samuel ikke var en Sandmark likevel, men altså Hans Fredriks adoptivsønn. Jeg kan ikke se noen annen forklaring. Men her er det flere løse tråder å ta fatt i: Elisabeth (Lisbet) Kristine Jan/Jon/Johan/Johannesdatters opphav og Samuel Albrum. Vi kan ikke se bort fra at Elisabet Kristine kan være fra Eidsvoll, men det er vel liten tvil om at hennes alder 29 i 1801 er underdrevet. At Samuel var født om kring 1763 passer bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk for opplysningen.Nå må jeg nok nøste videre på Album og hans mor Elisabeth og hvem de var.Har fått så mye informajons om hans adoptivfamilie, men jeg må nok forholde meg til virkeligheten.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Fint med rask tilbakemelding fra kirkeboka for Norderhov. Takk til Laila for det! Denne avklaringen gjør det absolutt mulig (og kanskje sannsynlig) at Samuel f. i Norderhov 1787 er identisk med Samuel Samuelsen. Men jeg synes ikke at vi kan etablere det som et faktum. Ifølge FS IGI er det dåp av flere Lisbeth Johansdatter (Jon, Johannes) i Norderhov som er i passende alder til å være potensielle barnemødre i 1787. Men alle er døpt Lisbeth, ingen Elisabeth Christine.Jeg synes i det minste at det bør sjekkes om det finnes flere spor etter Samuel Samuelsen i Norderhov. Hvis han verken finnes blant døde eller konfirmerte fram til ca 1814, øker sannsynligheten for at det er rett person. Hvis Samuel Album påtok seg farskapet skal han ha betalt bidrag til barnet også etter datidas regler. Kan det finnes noe om dette i fogdearkivet? Og kan det i tilfelle gi flere opplysninger om moren. Kan fadderne si oss noe om hvem denne Lisbeth Jansdatter er? Det virker ikke som om de er nære slektninger - foreldre eller søsken. Det kan kanskje tyde på at Lisbeth Jansdatter var innflytter i Norderhov. Og da kan selvsagt navnet hennes være ufullstendig notert ved Samuels dåp. Her er det altså fortsatt mye som er uklart.For øvrig synes jeg nok at Sandsmark-slekta også er en interessant del av Samuel Samuelsen historie. Biologisk slektning eller ikke, han har sikkert fått høre spennende eventyr fortalt av tante Sara neseløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei AnneTakker for innspillet ditt. Jeg har også prøvd å finne Elisabeth på både IGI og folketellinger, men finner ikke ut av dette. Nå må jeg ærlig innrømme at er litt skuffet, da jeg skjønner hvor heldig Samuel var, som har vokst opp med denne familien. Har selv i dag lest Camilla Colletts historie om Sara neseløs og den gikk rett inn i hjerte mitt. Takk til Trond Øivindsson Lunde som la ut dette.Jeg kan heller ikke begripe alderen på Elisabeth, var det virkelig mulig at hun fikk barn når hun var bare 15 år! Har lest om unge piker som fødte i dølgsmål og fikk dødsdom. Nå er kanskje ikke dette det samme som har skjedd her, men allikevel.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin, på leiting etter noe helt annet fant jeg konfirmasjonen til Johannes Sandmark i Vor Frelsers kirke (Domkirkemenigheten)i Christiania 1823 Lenke. Det hjelper deg ikke så mye videre, men det framgår i hvert fall at både Samuels mor Elisabeth Christine Johannesdatter og hennes ektemann Hans F. Sandmark døde før 1823. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei AnneDu fant et barn til i rekken av de andre. Jeg prøver å notere ned her, uansett stefamilie eller ikke. Han var ganske gammel til å konfirmere seg, men det har antageligvis skjedd ett eller annet,. Ser også at Samuel sin andre bror, Peder giftet seg med en pike fra Drøbak i 1840. Prøver å finne foreldrene døde i Oslo og omegn, men det er ingen enkel affære.Har snakket med statsarkivet, Buskerud, hvor de var svært hjelpsomme. Har sendt over mail med div. spørsmål. Forøvrig har jeg også snakket med statsarkivet Oppland, vedr. fogdesaker og spørsmål om Samuel Album. Oppland statsarkiv må jeg få lov til å si at var svært nedlatende og lite forekomne. Ble først rådet til å studere gotisk skrift, studere kirkebøker og annet. Prøvde så å vise til debattsiden om spørsmål her, men den ble jo bare latterligjordt. Alle som er inne her tror visst at slektsforskning bare er som en 'rebus', Sitat fra Oppland statsarkiv. Håper på et svar fra Kongsberg/Buskerud statsarkiv. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.